Testy słuchu podczas festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy

przez | 04/08/2009

W dniach 8-10 sierpnia 2009 roku w godzinach od 10.00-17.00 na deptaku w Krynicy, każdy będzie mógł przetestować swój słuch. Test słuchu jest elementem ogólnoświatowego projektu kampanii Hear The Word. Ambasadorami kampanii na całym świecie zostali znani muzycy, m.in. Plácido Domingo, Annie Lennox, Joss Stone, Amy Winehouse, Moby, Lindsay Lohan, Rod Stewart oraz autor zdjęć kampanii – Bryan Adams.

Zdolność słyszenia stanowi tak integralną część naszego życia, że większość ludzi uważa ją za całkowicie naturalną. Statystyki są jednak bezwzględne. Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że co najmniej 250 mln osób ma problemy ze słuchem. Z kolei według Brytyjskiego Instytutu Badań nad Słuchem MRC, w 2015 roku utrata słuchu dotknie 700 mln osób, co równa się obecnej liczbie użytkowników Internetu. Istnieje błędne przekonanie, że niedosłuch to choroba ludzi starszych, podczas gdy dotyka ona ludzi w każdym wieku. Ubytek słuchu powoduje znaczny spadek jakości życia, a nawet prowadzi do całkowitej izolacji społecznej oraz depresji.

W Polsce problematyka wad słuchu oraz zmagań osób niedosłyszących wciąż należy do sfery tematów tabu. Osoby dotknięte niedosłuchem często wstydzą się przyznać do swej dolegliwości, a zmuszane do kłopotliwych próśb o powtórzenie wypowiedzi, unikają kontaktu z ludźmi. Profilaktyczne badania słuchu nie cieszą się dużą popularnością, m.in. z powodu skomplikowanej i nieraz kosztownej procedury lekarskiej.

Innymi przyczynami niedosłuchu, obok nadmiernej ekspozycji na hałas oraz infekcji wirusowych, jest stosowanie różnego rodzaju leków i urazy mechaniczne. Ubytek słuchu może mieć również podłoże genetyczne, a także być skutkiem długotrwałej pracy w hałasie.

Przykłady natężenia hałasu:

  • 10 decybeli: oddychanie
  • 20 decybeli: tykanie zegara
  • 30 decybeli: szept
  • 40 decybeli: cicha muzyka
  • 45 decybeli: zwykłe dźwięki w Twoim domu
  • 50 decybeli: deszcz
  • 55 decybeli: zwyczajna rozmowa
  • 60 decybeli: grupowa dyskusja, maszyna do szycia
  • 65 decybeli: dźwięki w restauracji
  • 70 decybelil: telewizja, krzyk
  • 75 decybeli: hałas uliczny
  • 80 decybeli: dzwonek telefonu
  • 90 decybeli: ciężarówka
  • 100 decybeli: koncert symfoniczny
  • 120 decybeli: piła łańcuchowa, piorun
  • 130 decybeli: wyścigi samochodowe

Kampania Hear the World

W celu powszechnego uświadomienia wagi słyszenia, zapobiegania utracie słuchu oraz społecznych i emocjonalnych skutków utraty słuchu, firma Phonak rozpoczęła międzynarodową kampanię Hear The World. Ambasadorami kampanii na całym świecie zostali znani muzycy, m.in. Plácido Domingo, Annie Lennox, Joss Stone, Amy Winehouse, Moby, Lindsay Lohan, Rod Stewart oraz autor zdjęć Bryan Adams.