Co trzeci internauta Money.pl chce w tym roku kupić samochód. Blisko jedna piąta spośród tych, którzy to deklarują, myśli o nowym modelu

przez | 03/08/2009

Branża motoryzacyjna na całym świecie boleśnie odczuwa skutki kryzysu finansowego. Sprzedaż nowych samochodów załamała się. Ale dno już chyba za nami. Ostatnie miesiące wskazują na lekkie odbicie. Money.pl zapytał internautów, czy w najbliższym czasie planują kupno samochodu.

Co może nieco zaskakiwać blisko 29 proc. ankietowanych zadeklarowało chęć zakupu auta jeszcze w tym roku. Zdecydowana większość w tym gronie – bo aż 80 proc. – myśli o używanym egzemplarzu.

Dla 35,5 proc. będzie to pierwszy, własny samochód, 64,5 proc. zamierza wymienić już posiadane cztery kółka.

Gdzie będziemy szukać okazji? Trzy czwarte potencjalnych kupców deklaruje chęć zakupu samochodu już zarejestrowanego w naszym kraju. 25 proc. sprowadzi auto zza granicy.

Zdecydowanie największym zainteresowaniem cieszą się auta osobowe. Za nimi zamierza się rozglądać blisko 94 proc.deklarujących kupno. Reszta wskazała auto dostawcze lub ciężarowe. Tylko 12 proc. zadeklarowała kupno auta w celu zarobkowym.

W gronie tych, którzy odpowiedzieli, że nie zamierzają kupować auta, 61 proc. osób jako powód wskazało fakt posiadania czterech kółek. 14 proc. nie ma prawa jazdy. Blisko 25 proc. odpowiedziało, że nie stać ich na kupno, albo mieliby problemy z późniejszym utrzymaniem pojazdu.

Auto za oszczędności, rzadziej kredyt lub leasing

67 proc. internautów przepytanych przez Money.pl, deklarujących kupno auta, zamierza na to przeznaczyć posiadane oszczędności. 22 proc. chce zaciągnąć kredyt, Co dziesiąty . myśli o leasingu.

Ponad połowa potencjalnych kupców zamierza wydać ponad 20 tys zł. Co czwarty planuje przeznaczyć na zakup więcej niż 50 tys zł..

Trzy czwarte ankietowanych deklaruje kupno pojazdu z silnikiem o pojemności do 2000 ccm. Reszta poszuka auta z mocniejszym silnikiem.

Ci, którzy zamierzają wydać do 20 tys. najczęściej – w tym gronie to aż 17 proc. ankietowanych – chcą kupić auto marki Volkswagen. Niemieckie marki są też najpopularniejsze wśród tych, którzy zamierzają wydać więcej. Prym wiodą – po 15 proc. – Audi i BMW.

Koniec ze szrotami?

Niespełna 20 proc. kupujących, wybierze się do salonu po nowy egzemplarz. Reszta myśli o używanych czterech kółkach.

Co kłóci się ze stereotypem Polaka sprowadzającego złom z zagranicy, zdecydowana większość potencjalnych kupców – ponad 90 proc. – deklaruje, że kupi auto, którego wiek nie przekroczył 10 lat.

Im wyższy wiek respondentów tym częściej wyrażana jest chęć kupna nowego pojazdu. W grupach internautów mających ponad 40 lat odsetek ten waha się od 30-40 proc. .

http://www.money.pl/gospodarka/raporty/artykul/mimo;kryzysu;chcemy;kupowac;auta,149,0,497301.html

Ankietę przeprowadzono w dniach 27-29 lipca 2009 roku wśród 5000 internautów Money.pl.