Walka o pozycję lidera trwa

przez | 30/07/2009

W rankingu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”, opracowanym przez Instytut Monitorowania Mediów, powrót na pierwsze miejsce odnotowała Rzeczpospolita, najbardziej opiniotwórczą rozgłośnią radiową była RMF FM, zaś telewizyjną TVN24. W zestawieniu piętnastu najczęściej cytowanych tytułów znalazły się dwie stacje radiowe, dwa portale internetowe, jedna stacja telewizyjna, trzy dzienniki biznesowe oraz dwa tygodniki opinii.

Po majowym spadku z pozycji lidera, na pierwszym miejscu w rankingu ponownie pojawiła się Rzeczpospolita cytowana przez inne media 1113 razy. Swój zwycięski wynik gazeta zawdzięcza interesującym sondażom i rankingom, rzetelnym analizom rynku finansowego, komentarzom dotyczącym polityki polskiej oraz podsumowaniu wyborów do europarlamentu. Dziennik, będący najczęściej cytowanym tytułem prasowym w maju, tym razem spadł na drugie miejsce z liczbą cytowań 790. Najpopularniejsze powołania Dziennika dotyczą spraw związanych z działalnością posła PO Janusza Palikota, newsów ze świata krajowej polityki oraz precyzyjnych rankingów i sondaży. Trzecią lokatę niezmiennie utrzymała Gazeta Wyborcza (747) plasując się na podium głównie dzięki rankingom i sondażom, analizie stanu polskiego szkolnictwa oraz artykułom dotyczącym polityki polskiej.

Wykres 1. Najczęściej cytowane media.

Podobnie jak w poprzednich miesiącach, na czwartej pozycji znalazła się cytowana aż 564 razy stacja TVN24. Sukces ten zawdzięczać może informacjom traktującym o polityce polskiej i wyborach do europarlamentu, a także rankingom i sondażom. Dziennikarze kanału informacyjnego zajęli się również sprawą aktorki występującej w spocie Prawa i Sprawiedliwości – Anny Cugier-Kotki. Druga stacja telewizyjna w zestawieniu to TVN (91), która w całkowitej klasyfikacji zajęła szesnaste miejsce.

W czerwcu prowadzenie wśród stacji radiowych objęła na powrót rozgłośnia RMF FM (351), zdecydowanie pozostawiając w tyle rywali z branży radiowej. Na antenie stacji najczęściej poruszano tematy dotyczące polityki polskiej, przygotowań partii politycznych do zbliżających się wyborów prezydenckich w 2010 roku oraz działalności policji i przestępczości. Kolejna ze stacji – Radio Zet (275) – była najczęściej cytowana w kontekście polityki polskiej, wyborów do europarlamentu oraz ekonomii, rynku i finansów.

W piętnastce najchętniej powoływanych mediów są aż trzy tytuły biznesowe. Wśród najlepszych znalazły się zarówno Gazeta Prawna (233), Puls Biznesu (159) jak i Gazeta Giełdy Parkiet (138). Pozycje z prasy ekonomicznej w rankingu plasowały się kolejno na ósmym, dwunastym i czternastym miejscu.

Czerwcowy ranking najpopularniejszych mediów objął także dwa tygodniki opinii – Newsweek (231) i Wprost (197). Cytowane źródła zakwalifikowały się do zestawienia na pozycjach dziewiątej i dziesiątej.

W czerwcu komentatorzy życia społeczno-politycznego powoływali się również na przekazy internetowe. Wśród najczęściej cytowanych portali internetowych na pierwszym miejscu znalazł się onet.pl (162), drugą pozycję zajął serwis wp.pl (96), zaś trzecią tvp.info (87).

W czerwcu zainteresowanie mediów wzbudziły wyniki wyborów do Parlamentu Europejskiego oraz zamieszczone w prasie, radiu i telewizji uwagi startujących polityków oraz przedstawicieli poszczególnych partii politycznych. W dalszym ciągu koncentrowano się na informacjach dotyczących działalności politycznej i biznesowej polityka Platformy Obywatelskiej Janusza Palikota. Dużą uwagę media poświęcały również na prognozy przyszłych kandydatur w wyborach prezydenckich przewidzianych na 2010 rok; pojawiały się liczne spekulacje dotyczące możliwości przewodniczenia PO i objęcia stanowiska prezydenta RP przez Donalda Tuska. Komentowano także sprawę aktorki biorącej udział w spocie reklamowym Prawa i Sprawiedliwości i jej rzekomego pobicia przez zwolenników Platformy Obywatelskiej. Media oceniały kandydaturę Jerzego Buzka na szefa Parlamentu Europejskiego. Kontynuowano rozważania na temat przygotowań Polski do zbliżającego się Euro 2012 oraz rocznicy wejścia Polski do Unii Europejskiej. Podjęto publiczną debatę dotyczącą zapłodnienia in vitro, katastrof airbusów i podwozi nawiedzających Polskę. Ciągle jeszcze przewijał się majowy temat epidemii świńskiej grypy i sytuacji polskich stoczni. Dodatkowo szeroko krytykowano wulgarną wypowiedź prezydenta Łodzi Jerzego Kropiwnickiego.

Od 1 do 30 czerwca na potrzeby raportu Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował 8281 przekazów mediowych (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych). Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 8324 razy (5583 razy w prasie, 1743 w telewizji i 998 w radiu). Treści analizowane w zestawieniu obejmują tylko te przekazy, które nie są przeglądami mediów.

W każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy mediowe, telewizyjne i radiowe, których autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Badaniu poddawanych jest prawie 900 tytułów prasowych oraz wybrane programy telewizyjne i radiowe.

Wynik dla dziennika „Polska” stanowi suma powołań na regionalne mutacje wydawane pod wspólnym tytułem „Polska”: „Polska Dziennik Bałtycki”, „Polska Dziennik Łódzki”, „Polska Dziennik Zachodni”, „Polska Gazeta Krakowska”, „Polska Gazeta Wrocławska”, „Polska Głos Wielkopolski”, „Polska Kurier Lubelski”.