E-biznes, czyli od zera do milionera

przez | 30/07/2009

Stworzyć serwis internetowy, który przyniesie pieniądze i sławę na miarę Naszej-klasy – o tym marzy każdy młody przedsiębiorca rozpoczynający przygodę z e-biznesem. Na sukces mogą jednak liczyć tylko nieliczne projekty, za którymi stoi dobry pomysł i kompetentny zespół. Na najlepsze startupy czyhają podmioty, które wyławiają z rynku internetowe perełki. Portal MamBiznes.pl przygotował zestawienie kilku najciekawszych transakcji ostatniego okresu.

Jednym z najgłośniejszych przejęć był zakup serwisu Blip.pl przez spółkę Gadu Gadu. Blip to pierwszy polski serwis mikroblogingowy stworzony przez Marcina Jagodzińskiego. Znany wcześniej m.in. ze sprzedaży sklepu z koszulkami Butik.pl przedsiębiorca sprzedał swój serwis spółce Gadu Gadu zanim de facto projekt wystartował. Pomysłodawca pozostał w projekcie i rozwija go już pod skrzydłami GG. To nie jedyne przejęcie spółki Gadu gadu na polskim rynku. Wcześniej do grupy dołączyły m.in. serwisy Bliziutko, Nauka.pl oraz Fora.pl

Na nabywcę swojego projektu JakElvis.pl długo nie musiała również czekać firma Autentika JakElvis.pl to pierwszy w Polsce serwis z karaoke online, który swoją premierę miał w styczniu. Projektem zainteresował się portal Onet.pl i już na początku czerwca ogłoszono, że polski gigant kupił pierwsze polskie karaoke online. Kwoty transakcji nie ujawniono. Dla firmy Autentika nie była to pierwsza transakcja tego typu. Wcześniej udało jej się sprzedać inne swoje internetowe projekty – serwis Gover.pl został kupiony przez wydawnictwo Wprost a Navigeo.pl zasiliło szeregi grupy serwisów Wp.pl.

Natomiast szczęśliwy nabywca serwisu JakElvis.pl to prawdziwy wyjadacz polskiego rynku startupów. Przed zakupem witryny z karaoke online serwis, co jakiś czas informował o nowych projektach, które stawały się łupem grupy Onet.pl. Ostatnie zakupy lidera polskiego rynku to m.in. serwisy PcLab.pl oraz MojeCiuchy.pl

Także inni najwięksi gracze polskiego Internetu poszukują ciekawych okazji do przejęć. Do starszych transakcji należą m.in. zakup serwisu społecznościowego Wrocek.pl przez portal Gazeta.pl oraz przejęcie serwisu eMuzyka.pl przez spółkę Interaktywna, właściciela projektu Fotka.pl. Już jakiś czas temu Wirtualna Polska swoją grupę wzmocniła o projekt Pytamy.pl a właściciel Gazeta.pl do swojego portfolio dorzucił ostatnio projekt AdTaily.com. Stosunkowo niewielkie przedsięwzięcia jak Maxmodels.pl oraz Fundusze24.pl stały się łupem kolejno Interii oraz Grupy Inwestycje.pl.

Ciekawe, internetowe projekty znajdują nabywców, ale mogą też liczyć na zastrzyk kapitału, który pomoże im w dalszym rozwoju. Właściciele interesujących przedsięwzięć bez trudu znajdują, bowiem podmioty, które w zamian za część udziałów w projekcie wykładają pieniądze na rozwój oraz służą swoim doświadczeniem. Tak właśnie zrobili pomysłodawcy serwisu JakLeci.pl, którzy po środki na ekspansję udali się do funduszu Business Angels Seed Fund. Inwestycja warszawskiego funduszu zalążkowego nie była jednak jego jedyną w ostatnim czasie. Założony przez Macieja Grabskiego(współzałożyciel Wp.pl), Jacka Kawalca(zainwestował w Wp.pl), Jędrzeja Wittchena(producent galanterii skórzanej) i Macieja Dudę(prezes Polskiego Koncernu Mięsnego „Duda”) podmiot zainwestował także w serwis social shopping o nazwie Chce.to.

Inwestora udało się także znaleźć pomysłodawcom serwisu Inspiro.pl. Projektem mobilnego serwisu społecznościowego zainteresowali się założyciele portalu o2.pl, którzy poprzez własny fundusz Sailfund.pl kupili w nim udziały.

Podobny los spotkał serwisy Medigo.pl, Meble.pl oraz Wroom.pl, które do swojego portfolio inwestycji dołączył krakowski fundusz zalążkowy IIF.

Na rynku startupów coraz bardziej aktywny jest także założyciel portalu Fotka.pl Rafał Agnieszczak. Obok wspomnianej wcześniej transkacji (zakup eMuzyka.pl) przedsiębiorca kupił część udziałów w projekcie Szafa.pl(serwis społecznościowy dla kobiet). Ostatnim pomysłem twórcy Świstaka jest inicjatywa Startupschool, dzięki której młodzi przedsiębiorcy pod okiem specjalistów będą mogli zbudować swoje internetowe startupy. Najlepsze projekty mogą liczyć na kapitał od inwestorów.

Pomysłodawcom serwisów Socjum.pl(serwis do tworzenia społeczności) oraz WycinkiPrasowe.pl(monitoring mediów) także udało się zainteresować inwestora swoimi projektami. Obydwa przedsięwzięcia dołączyły do portfolio funduszu zalążkowego DaVinci Capital.

Polski rynek powoli szturmuje także fundusz Team Europe Ventures należący do znanego z inwestycji w serwis epuls.pl Łukasza Gadowskiego. Mający swoją siedzibę w Niemczech fundusz zainwestował w serwis Niania.pl i ustami swojego szefa zapowiada kolejne transakcje.

Internetowych startupów przybywa jak grzybów po deszczu jednak tylko nieliczne z nich to interesujące projekty. Sukces Naszej-klasy rozbudza wyobraźnię młodych ludzi, których marzeniem jest stworzenie dochodowego e-biznesu. Do rozpoczęcia przygody z e-biznesem nie trzeba, bowiem wielkich nakładów początkowych – wystarczy dobry pomysł i zapał do jego realizacji komentuje Łukasz Nomejko z portalu MamBiznes.pl. Nie ulega wątpliwości, że internetowych startupów będzie przybywać i widzimy to także po liczbie zgłoszeń do naszej zakładki „Start-up”. Są lepsze i gorsze projekty, ale każdy z nich znajduje swoje miejsce na naszym portalu – dodaje redaktor MamBiznes.pl.. Młodzi przedsiębiorcy mają świadomość, że ryzyko w przypadku tego typu projektów nie jest duże a potencjalne korzyści zachęcające o czym świadczy powyższe zestawienie.

Grzegorz Marynowicz

MamBizes.pl