Specjaliści od turystyki biznesowej poszukiwani

przez | 17/07/2009

Polskę  coraz częściej wymienia się  jako jeden z najbardziej atrakcyjnych krajów do organizacji konferencji, seminariów naukowych i międzynarodowych targów. Turystyka biznesowa cieszy się coraz większa popularnością, co potwierdza rosnąca ilość spotkań biznesowych organizowanych na terenie naszego kraju.  

Turystyka biznesowa, czyli tzw. przemysł spotkań, to stosunkowo nowa dziedzina turystyki. W Polsce jej początki sięgają lat 70. i związane są z działalnością Biura Kongresów firmy Orbis. Od kilku lat zainteresowanie Polską, jako atrakcyjnym miejscem na organizację konferencji, kongresów i wyjazdów służbowych stale rośnie.  Tegoroczny Warsaw Meeting Industry Report szacuje, iż w 2009 r. zorganizowano ok. 4100 spotkań i wydarzeń biznesowych. Według danych Instytutu Turystki, w pierwszym kwartale 2009 roku, do Polski przyjechało ok. 11,8 mln cudzoziemców. Biorąc pod uwagę zaplecze kongresowe, hotelowe oraz dostępność środków komunikacji wygrywają duże miasta tj. Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań czy Gdańsk. Z perspektywy turystyki motywacyjnej do najchętniej wybieranych regionów należą Mazury, Małopolska, Dolny Śląsk czy Tatry.

„Podróże biznesowe stanowią istotną część rynku podróży lotniczych. Interesy prowadzone w różnych zakątkach globu, kontrahenci i partnerzy pracujący w różnych krajach czy nawet na różnych kontynentach, to już codzienność wielkiej i stale rosnącej liczby przedsiębiorstw. Biznesmeni wiedzą, że telefon czy e-mail nie zastąpi w każdej sytuacji osobistego spotkania. Kiedy kryzys gospodarczy minie i skończą się związane z nim oszczędności, segment podróży biznesowych znowu zacznie dynamicznie rosnąć.” – mówi Łukasz Habaj, wiceprezes eSKY.pl

Wraz z rosnącą  popularnością kraju, wzrasta zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów z dziedziny przemysłu spotkań. Wyższa Szkoła Ekonomiczno – Informatyczna w Warszawie, jako pierwsza uczelnia w Polsce, uruchomiła kierunek Turystyka Biznesowa. „Polska ma bardzo duży potencjał pod względem infrastruktury konferencyjnej. Turystyka biznesowa w Polsce dynamicznie się rozwija. Liczba zarówno cudzoziemców, odwiedzających nasz kraj, w ramach business meetings, jak również Polaków podróżujących służbowo, wciąż rośnie. Zwiększają się wydatki w tym sektorze turystyki, a także zmieniają oczekiwania i wymagania Klientów, stąd zapotrzebowanie na dobrze wykształconych specjalistów w tym zakresie. To jeden z najbardziej popularnych kierunków na uczelniach w Europie Zachodniej.” – mówi prof. dr hab. Paweł Bożyk, rektor Wyższej Szkoły Ekonomiczno – Informatycznej.

W czasie studiów uczestnicy poznają zasady profesjonalnego zarządzania hotelami, biurami podróży, ośrodkami informacji turystycznej, a także uczą się  koordynować prace związane z turystyką w administracji rządowej i samorządowej. Studenci specjalności turystyka biznesowa mają możliwość współpracy z Warsaw Convention Bureau, aktywnie działają w obrębie światowego stowarzyszenia turystyki biznesowej Meeting Professional International, a także aktywnie współuczestniczą w międzynarodowych targach turystyki biznesowej tj, IMEX – The Worldwide Exhibition for Incentive Travel, Meetings and Events.  Podczas zajęć zapoznają się także z tematyką omawianego przemysłu spotkań oraz pozyskują partnerów, z którymi mogą współpracować w ramach swoich projektów. – mówi dr Krzysztof Celuch, wykładowca na kierunku Turystyka Biznesowa oraz członek Organizacji (MPI).