Nowy model zakupów przez Internet – aukcje malejące

przez | 14/07/2009

Polacy coraz mniej boją się zakupów przez Internet. Badania rynkowe potwierdzają tę teorię. Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego obliczyło, iż w ubiegłym roku wydaliśmy łącznie 11,01 mld zł na zakupy online. Transakcje zrealizowane za pośrednictwem aukcji internetowych (C2C, B2C) wyniosły 58,86 % wartości sprzedaży, a więc 6,480 mld PLN. Oznacza to w odniesieniu do poprzedniego roku wzrost o prawie 2 punkty procentowe. Według danych InternetStats.pl, odsetek Internautów, którzy kiedykolwiek korzystali z zakupów internetowych wzrósł w ciągu ostatnich miesięcy o 10 punktów procentowych (w marcu 2008 odsetek ten wynosił 57 % użytkowników, natomiast w miesiącu czerwcu 2009 r. liczba ta zwiększyła się do 67 %).

Istnieje kilka przyczyn zwiększenia zainteresowania zakupami i aukcjami internetowymi. Przede wszystkim coraz więcej z nas odkrywa, iż jest to wygodny sposób zakupów bez konieczności wychodzenia z domu. Bardzo często przedmiot, który chcemy zakupić jest dostępny praktycznie tylko w Internecie, ponieważ w sklepach jest już dawno poza zasięgiem konsumenta. Aukcje internetowe to wreszcie doskonała okazja do zakupu upragnionej rzeczy po atrakcyjnej, wysoce konkurencyjnej cenie wobec tej sklepowej. Dlatego też, obok tradycyjnych portali aukcyjnych, typu Allegro czy Ebay, gdzie o wygranej aukcji decyduje najwyżej zadeklarowana kwota, coraz większym powodzeniem cieszą się nowe modele aukcyjne, które oferują klientom więcej możliwości targowania się i zakupu produktu po wyjątkowo atrakcyjnej cenie.

Wśród nich popularność zyskują portale z aukcjami malejącymi, typu pacnij.pl. „Sposób funkcjonowania aukcji na naszym portalu opiera się o klasyczne licytowanie, z tą różnicą, że cena wykupu jest cały czas obniżana. Mało tego, cena wywoławcza to 1 lub 10% wartości rynkowej. Przypuszczalnie, sprzęt audio jednej z wiodących marek , wart na rynku ok 400 zł, wystawiony na licytację z ceną wywoławczą 4 lub 40 zł może zostać zakupiony nawet za złotówkę” – tłumaczy Wojciech Gruszczyński, prezes zarządu Subito System Sp. z. o. o., operatora serwisu pacnij.pl

„Przykładem może być tu użytkownik, który za produkt Nintendo Wii o wartości rynkowej 1100 PLN, zapłacił symboliczną złotówkę, a dzięki temu, że licytacja zakończyła się przy kwocie ujemnej otrzymał dodatkowo 207 pacnięć. W tym wypadku zwycięzca zalicytował 161 razy co oznacza, że nie tylko zdobył cenną nagrodę ale również zarobił równowartość ponad 50 złotych” – dodaje.

W obliczu wciąż rosnącego zainteresowania zakupami online, model aukcji malejących (holenderskich) staje się coraz poważniejszą konkurencją wobec tradycyjnych portali aukcyjnych.

W dobie kryzysu finansowo- gospodarczego społeczeństwo oszczędza, sposób „kto da więcej”, staje się coraz mniej atrakcyjny. Czy portale z aukcjami malejącymi wyprą w takim razie tradycyjne aukcje internetowe? Czas pokaże.