Kulturą nie stoi? Wizerunek Krakowa w prasie

przez | 13/07/2009

Firma PRESS-SERVICE Monitoring Mediów opracowała analizę wizerunku medialnego Krakowa – kolejny raport z cyklu  STOLICE REGIONÓW. Celem projektu jest porównanie wizerunku miast wojewódzkich w mediach.  

Raport prezentuje tematy, które najczęściej pojawiały się w publikacjach dotyczących Krakowa. Zaskakujące, iż stolica Małopolski w prasie to przede wszystkim miasto sportu (26% materiałów) i inwestycji (17%). Za wygenerowanie największej liczby materiałów dotyczących sportu odpowiedzialne były kluby piłkarskie, z ekstraklasową Cracovia i Wisłą Kraków na czele. Dziennikarze prasy regionalnej dużo uwagi poświęcali inwestycjom  realizowanym w województwie. Najgłośniej mówiono o przebudowie dwóch krakowskich  rond: Mogilskiego i Grzegórzeckiego. Wśród sukcesów budowlanych wymieniano modernizacje stadionu Wisły Kraków, zakończenie pierwszego etapu budowy nowego campusu Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz otwarcie linii szybkiego tramwaju.

Często poruszanym tematem były również różnego rodzaju przestępstwa. Najbardziej „medialna” sprawa sądowa dotyczyła oskarżenia, jakie złożył kardiochirurg Mirosław G. przeciwko Zbigniewowi Ziobro – byłemu ministrowi sprawiedliwości.

Problematyka kultury w Krakowie zajmowała dziennikarzy znacznie rzadziej (9% ogółu publikacji), ustępując miejsca – prócz sportu i inwestycji – również zagadnieniom promocji, turystyki i biznesu. Tendencja ta, choć w mniejszym stopniu, jest charakterystyczna także dla Rzeszowa i Szczecina – dwóch miast wojewódzkich poddanych analizie w poprzednich miesiącach. Jednak o ile w ich przypadku taka kolejność tematów odnotowywanych przez prasę specjalnie nie dziwi, o tyle w przypadku Krakowa – kulturalnej stolicy Polski – wydaje się zaskakująca.

W badaniu podsumowano również liczbę publikacji, dotyczących miast powiatowych województwa małopolskiego. Biorąc pod uwagę wszystkie materiały prasowe, zdecydowanie najwięcej pisano o Nowym Targu, Tarnowie i Zakopanem. Miasta te, na czele z Tarnowem należą również do najczęściej przywoływanych ośrodków w kontekście Krakowa.

Z porównania trzech dotychczas opracowanych analiz wizerunkowych miast wojewódzkich wynika, że w 2008 roku media zdecydowanie najwięcej pisały o Krakowie (blisko 130 tys. publikacji), w dalszej kolejności o Szczecinie (prawie 50 tys. materiałów) i Rzeszowie (nieco ponad 35 tys. artykułów).  Zgodnie z przewidywaniami, o każdym z tych miast najczęściej wypowiadała  się prasa regionalna  – Kraków 65,15%, Szczecin – 72,31%, Rzeszów – 77,49% . Wśród mediów ogólnopolskich o wymienionych miastach najczęściej pisała „Rzeczpospolita”.

Opracowania powstały w oparciu o publikacje prasowe roku 2008. Analizą objęta została prasa regionalna, biznesowa, specjalistyczna, sportowa, dzienniki, tygodniki opinii i in.  Łącznie ponad 1000 tytułów prasowych.