W biegu z gumami wysokiej jakości firmy LANXESS

przez | 09/07/2009

Za każdym razem, gdy się poruszamy, nasze ciała muszą wykonać ogromną  pracę. Każdy krok wymaga wykonania skomplikowanego procesu, w którym współpracuje 58 mięśni, 52 kości i 214 wiązadeł lub ścięgien. Podczas biegania na nogi działa siła odpowiadająca trzykrotnej masie naszego ciała. Jeśli siła ta nie zostanie zamortyzowana, wówczas może ona uszkodzić układ mięśniowo-szkieletowy. Innymi słowy, buty do biegania pełnią funkcję bufora lub poduszki umieszczonej pomiędzy stopą a twardym podłożem, której zadaniem jest zamortyzowanie działających sił.

Elastyczne podeszwy gumowe chronią przed niewłaściwym naciskiem biomechanicznym

Dzięki niesamowitej strukturze materiałowej, kopolimery etylenu z octanem winylu o nazwie handlowej Levapren firmy LANXESS mają takie właśnie działanie: „Umieszczone w wewnętrznej podeszwie butów do biegania pianki gumowe o wysokiej wydajności – w zależności od ich struktury polimerowej – odpowiadają za powstanie efektu elastyczności lub amortyzacji tak, aby chronić stawy sportowców przed niewłaściwym naciskiem biomechanicznym”, wyjaśnia Martin Mezger, ekspert w zakresie gumy w jednostce biznesowej firmy LANXESS zajmującej się technicznymi produktami gumowymi. Wewnętrzne podeszwy uważa się za najważniejszą część wszystkich nowoczesnych butów do biegania. Jest to element stabilizujący pomiędzy budową buta a zewnętrzną podeszwą, który wspomaga napiętek przy utrzymywaniu stopy we właściwym miejscu w bucie. W ostatnich latach firma LANXESS współpracowała z Gertem-Peterem Brüggemannem, profesorem na Niemieckim Uniwersytecie Sportu w Kolonii, przy opracowywaniu podeszwy o wielu elementach, która stworzy optymalne warunki dla biegaczy i spełni biomechaniczne wymagania związane z ruchem. Dyrektor instytutu jest czołowym ekspertem w zakresie biomechaniki. Innowacyjna podeszwa wewnętrzna została po raz pierwszy przetestowana w 2006r. przez reprezentacyjną grupę studentów sportu na uniwersytecie, a obecnie trwają dalsze prace przygotowawcze do wprowadzenia jej na rynek.

Doskonała przyczepność dzięki gumom o wysokiej wydajności

Niemniej jednak, gumy firmy LANXESS nadal mają wiele do zaoferowania jeśli chodzi o nowoczesne buty do biegania. Dzięki ich niezwykle długiej żywotności, kopolimery butadienu z akrylonitrylem o nazwie handlowej Krynac doskonale nadają się dla wymagających długodystansowców. Trzy lata temu ekstremalny sportowiec Wolfgang Schwerk z Niemiec wybrał ten specjalny typ gumy do swoich butów do biegania. Guma ma kontakt z powierzchnią, po której się biega. Podeszwa posiada specjalną strukturę żebrową, która poprawia przyczepność buta. Tzw. „Flex zones”, tj. rowki w różnych miejscach, zwiększają elastyczność podeszwy i wspomagają kroczący ruch stopy podczas biegania. Schwerk przebiegł 5.000 km w Nowym Jorku w ciągu 51 dni. Podeszwy z Krynaca zapewniły mu optymalną przyczepność nawet przy mokrej nawierzchni. Co więcej, jego obuwie wytrzymało dłużej niż inne buty do biegania także z uwagi na niesłychaną odporność na ścieranie. Każda para wystarcza na około 1.500 km, a po przebyciu takiego dystansu buty wymagają wymiany. Dla wtajemniczonych doskonała wydajność Krynaca nie jest zaskoczeniem, ponieważ ten typ gumy był początkowo opracowany m.in. do zastosowania w przemysłowych rolkach transportowych.

Czołowi producenci wykorzystują gumy opracowane przez firmę LANXESS

Firma LANXESS rocznie produkuje do 110.000 ton metrycznych kopolimerów butadienu z akrylonitrylem w fabryce w La Wantzenau we Francji oraz dalsze 10.000 ton metrycznych kopolimerów etylenu z octanem winylu w Dormagen w Niemczech. Towary produkowane w tych dwóch fabrykach są rozprowadzane na całym świecie. Czołowi producenci butów do biegania wykorzystują do produkcji gumy firmy LANXESS. Oprócz podeszw butów Krynac jest także stosowany przy produkcji wężów hydraulicznych i pneumatycznych oraz systemów rolek, a Levapren wykorzystuje się w wysokiej jakości kablach bez halogenu, które opóźniają palenie, dla przemysłu żeglugowego i motoryzacyjnego oraz dla elektrowni wiatrowych. Co więcej, materiały izolacyjne węży i kabli wykonane z Levaprenu są stosowane w przegrodach silników samochodowych.

Bąbelki gazu zapewniają  specjalne właściwości

Kluczowe cechy wewnętrznej podeszwy powstają podczas produkcji. Najpierw granulowana guma syntetyczna Levapren mieszana jest z wypełniaczami, odczynnikami wulkanizacyjnymi i środkami porotwórczymi, a następnie ugniatana i walcowana. Na drodze wieloetapowego procesu masa ta jest następnie podgrzewana i spieniana w formie sztab. Podczas procesu spieniania tworzy się ogromna ilość małych, zamkniętych bąbelków gazu, które – w połączeniu z gumą Levapren – zapewniają specjalne właściwości materiału.

100 lat doświadczenia i nowoczesnej technologii

Firma LANXESS posiada 100-letnie doświadczenie w rozwoju i produkcji gum syntetycznych i gumowych środków chemicznych. W roku 1909 chemik Fritz Hofmann opracował pierwszy proces wytwarzania sztucznej gumy. Od tego czasu syntetyczna guma stała się kluczowym elementem wielu technologii w przemyśle motoryzacyjnym, oponiarskim, budowlanym, sportowym i tekstylnym. Jako spadkobierca wynalazcy gumy syntetycznej, firma LANXESS nadal pozostaje wierna innowacjom i stałemu rozwojowi gumowych produktów.

Jednostka biznesowa firmy LANXESS zajmująca się technicznymi produktami gumowymi, która produkuje także kopolimery etylenu z octanem winylu pod nazwą Levapren i kopolimery butadienu z akrylonitrylem pod nazwą Krynac, dysponuje siłą roboczą liczącą prawie 600 osób w Niemczech, w tym około 300 pracowników w Dormagen i 150 w Leverkusen. Jednostka ta stanowi część segmentu firmy LANXESS zajmującego się wydajnymi polimerami, który w roku podatkowym 2008 wygenerował sprzedaż na poziomie 3,28 mld EUR.