Augmented Reality po raz pierwszy w polsce

przez | 08/07/2009

Johnny Mnemonic, Łowca Androidów, Matrix – wirtualne obrazy, najnowocześniejsza technologia i cyberkomunikacja – to już teraźniejszość. Zastosowana po raz pierwszy w Polsce technologia Augmented Reality, czyli „poszerzonej rzeczywistości” pokazuje nieograniczone możliwości nowoczesnej komunikacji. Połączenie obrazu świata rzeczywistego ze światem wirtualnym przy wykorzystaniu kamery internetowej zainicjowała właśnie marka piwa LECH. „Poszerzona rzeczywistość” została po raz pierwszy w Polsce użyta w reklamie prasowej. Piktogram jest już również dostępny na stronie internetowej: www.lech.pl/nowakaledonia.

To nie jedyna innowacja użyta w tym roku przez LECHa. Fotokody oraz pierwsza w Polsce puszka z nadrukiem w postaci zdjęcia to kolejne przykłady innowacji jakie zostały użyte w ostatnim czasie.

LECH poszerza rzeczywistość

Aby zobaczyć trójwymiarowy obraz użyty przez LECHa należy uruchomić stronę www.lech.pl/nowakaledonia. Po przyłożeniu do kamery internetowej strony z rysunkiem palmy umieszczonej w wakacyjnym dodatku „Przekroju” pt. „Więcej z lata” oraz na stronie www.lech.pl, na ekranie w miejscu tego obrazu pojawi się… trójwymiarowa, niemalże rzeczywista kula ziemska! Kulą można obracać do woli – wystarczy w tym celu poruszać kartką. W pewnym momencie na ekranie ukaże się Nowa Kaledonia. Wyjazd dla 4 osób do tego kitesurfingowego raju jest główną nagrodą w letniej promocji konsumenckiej LECHa „Znajdź Nową Kaledonię!”.

Tak wygląda płaski rysunek z piktogramem palmy – postępując zgodnie z instrukcją  zamieszczoną na www.lech.pl/nowakaledonia ze zwykłej palmy w „oku” kamery internetowej ”wyrośnie” przestrzenna kula ziemska, na której znaleźć można Nową Kaledonię.

Augmented Reality – a co to jest?

„Rzeczywistość poszerzona” (ang. Augmented Reality) to system łączący świat rzeczywisty z tym, który generowany jest komputerowo. Do stworzenia tego wirtualnego świata wykorzystuje się obraz z kamery internetowej, na który nałożona jest generowana w czasie rzeczywistym grafika 3D. Użytkownik może np. przy pomocy półprzeźroczystych okularów obserwować życie toczące się na ulicach miasta jak również elementy wytworzone przez komputer nałożone na rzeczywisty świat. Może także wyczarować przestrzenną rzeczywistość ze zwykłej, płaskiej kartki papieru!

Jeśli chcesz zobaczyć jak LECH stworzył Augmented Reality wejdź na:

http://www.youtube.com/watch?v=NUM0i9kb7Wg

Augmented Reality przyszłością komunikacji

Przy obecnym natłoku wielu rodzajów komunikatów, te stworzone w technologii Augmented Reality mogą być odpowiedzią na potrzebę nowego, kreatywnego dotarcia do konsumenta. Dzięki wykorzystaniu tej technologii np. w reklamie, dostarczamy odbiorcy tak silnych emocji, jakich nie jesteśmy w stanie dać mu za pomocą wykorzystywanych do tej pory rozwiązań. Efekt, jaki uzyskujemy zapewnia utrwalenie w świadomości odbiorcy pozytywnego i innowacyjnego wizerunku marki. Do celów marketingowych po raz pierwszy wykorzystano technologię Augmented Reality w 2007 roku. Koncern Sony użył ją przy okazji wypuszczenia na rynek nowej gry na playstation „The Eye of Jugdment”. W Polsce – jako pierwszy – technologię „poszerzonej rzeczywistości” wykorzystuje LECH.

„Rozszerzona rzeczywistość jest narzędziem dopiero raczkującym. Oceny jego atrakcyjności dokonają na końcu sami jej odbiorcy. Od naszej wyobraźni zależy to, jak przedstawimy Augmented Reality.  W przypadku kampanii LECHa poszerzona rzeczywistość to innowacyjny sposób na zaprezentowanie niezwykłej nagrody.” – mówi Arkadiusz Szulczyński, Innovation Director agencji interaktywnej K2 Internet, która stworzyła Augmented Reality dla LECHa.

Poszerzona rzeczywistość  rusza na podbój świata

Reklama to nie jedyny obszar zastosowania tego nowego narzędzia komunikacji. Obecnie innowacyjna technologia jest już wykorzystywana w muzeach (dodatkowe wizualizacje eksponatów), szkołach (rysowanie w trzech wymiarach), medycynie (podczas operacji) czy lotnictwie. Chirurg podczas operacji zakłada specjalne okulary interaktywne, które pozwalają mu zobaczyć oprócz świata rzeczywistego opisane w komputerze poszczególne organy. Pilot natomiast widzi przed sobą ukształtowanie terenu, którego nie byłby normalnie w stanie zobaczyć. Z potencjału „rozszerzonej rzeczywistości” korzystają również studenci na niektórych uniwersytetach w Stanach Zjednoczonych. W Massachusetts Institute od Technology wiedza o ekosystemie jest przekazywana studentom przy użyciu palmtopów oraz nawigacji GPS.

Według agencji Neuland-Herzer, specjalizującej się w produkcji Augmented Reality, rzeczywistość poszerzoną czeka szybki rozwój. Za około 1,5 roku powstanie pierwszy plug-in do przeglądarki internetowej, który umożliwi swobodne korzystanie z możliwości tej technologii. Do roku 2015 powinna powstać natomiast specjalna soczewka kontaktowa, która pomoże w ciągłym dostępie do przekazów tworzonych w Augmented Reality.

Fotokody odkodowują  polską rzeczywistość

LECH jako pierwsza marka w Polsce użył ich – na masową skalę – w lutym tego roku na swoich citylightach. Po zeskanowaniu czarno białej grafiki użytkownicy telefonów komórkowych otrzymywali dostęp do aplikacji „Więcej z miasta”. Dzięki niej mogli w kilka sekund dotrzeć do świeżych informacji ze świata kultury.

Niedługo potem operatorzy Orange, Era, Plus, Play zaprezentowali na swoich stronach internetowych dostępne za darmo tzw. generatory fotokodów. Mają one przyczynić  się do bardziej intensywnego wykorzystywania usług w zakresie przesyłania danych.

Wśród innych przykładów zastosowań fotokodów w Polsce na pewno warto wymienić działania dystrybutora filmowego Best Film, który wykorzystał fotokody w materiałach reklamowych zapowiadających film „Co jest grane”. Na każdym plakacie, ulotce oraz w reklamach prasowych pojawiły się unikalne fotokody, dzięki którym łatwo i szybko można było zobaczyć zwiastun filmu na swojej komórce bez konieczności wyszukiwania stron lub wpisywania adresów www. Fotokody wykorzystali również w promocji swojego festiwalu organizatorzy Off Plus Camera’09 w Krakowie. Wkrótce turyści odwiedzający Łódź, ale także łodzianie będą mogli otrzymać na swój telefon komórkowy przewodnik po miejskich zabytkach. W najbliższych miesiącach ruszyć ma nowatorski projekt „Odkoduj Miasto” – zdaniem jego twórców – pierwszy w Europie System Informacji Turystycznej oparty o fotokody.

Więcej z lata w fotokodzie

Teraz przy pomocy fotokodu LECH odkrywa przed miłośnikami sportowych wyzwań i dobrej muzyki  największe wydarzenia tego lata. Pod czarno-białą grafiką zaszyfrowane są informacje o Projekcie Plaża oraz festiwalach Przystanek Woodstock, Audioriver, Off-Festival i Lech Bike Festival. Szczegóły o nowym fotokodzie LECHa znajdują się na stronie: www.lech.pl

Nowoczesna puszka z fotografią

Z myślą o festiwalowej publiczności tegorocznego Przystanku Woodstock LECH przygotował również pierwszą w Polsce nowoczesną puszkę z kolorowym nadrukiem w postaci zdjęcia. Powstała ona w innowacyjnej technice wysokiej rozdzielczości Hi-Res. To bardziej zaawansowana i wyrafinowana technika produkcji niż zwykły proces umieszczania grafiki na puszce. Polega ona na przygotowaniu płyt drukarskich – przy pomocy transferu danych z komputera – bezpośrednio na płytę za pomocą lasera. Laser wypala w płycie obraz jakości cyfrowej. Oznacza to dużo wierniejsze odzwierciedlenie np. zdjęcia. Nadruk nawet drobnych detali wielkości dziesiątek milimetra jest możliwy. Dodatkowo wszystkie przejścia tonalne, półcienie przy drukowaniu wychodzą naturalniej i wyglądają bardziej realistycznie. Warto dodać, że  proces przygotowania płyt drukarskich jest bardziej ekologiczny – nie potrzebuje lamp UV, odczynników chemicznych czy każdorazowych klisz – niż inne, obecnie używane techniki. Płyty przygotowane w ten sposób są też znacznie trwalsze co również wpływa na ich dłuższą żywotność, a przez to na mniejsze zanieczyszczenie środowiska.