Twórczy ferment na SILESIA PLAY!

przez | 26/06/2009

24 czerwca w Śląskiej Wyższej Szkole Zarządzania im. gen. J. Ziętka w Katowicach odbyła się konferencja SILESIA PLAY! Marketing/Events/Tourism.  Spotkanie poświęcone było konwencjonalnym i niekonwencjonalnym sposobom promowania województwa śląskiego.

Konferencja miała na celu skupienie w jednym miejscu przedstawicieli branży eventowej, turystycznej, marketingowej i PR, a także władz samorządowych oraz pasjonatów i sympatyków działań promocyjnych w regionie, nawiązywanie kontaktów i stworzenie przestrzeni do dyskusji.

Całość podzielona została na trzy części – Kopalnię, Hutę i Przetwórnię. W pierwszej z nich zaprezentowały się osoby i instytucje, które dzięki swoim niecodziennym hobby i zainteresowaniom przyczyniają się do „odczarowywania” obrazu Śląska i są swoistymi ambasadorami miejsc, z których pochodzą – fotograf Marek Locher opowiadał o fotografowaniu opuszczonych kopalni i hut, Marcin Nowak, szef portalu MM Silesia i Regiopedia.pl oraz miłośnik regionu, odkrywał przed słuchaczami nieznany Śląsk, a kolektyw Partyzantz, prezentował działania nazwane zbiorczo „off marketingiem”(gry miejskie, off golf, flash moby i wiele innych).

„Huta” bazowała ona na wystąpieniach instytucji zajmujących się rozwojem Śląska i jego atrakcji. Ich przedstawiciele mówili, co oferują, jakie działania podjęli i jakie rysują przed sobą perspektywy. Dariusz Walerjański, kierownik i współtwórca Międzynarodowego Centrum Dokumentacji i Badań nad Dziedzictwem Przemysłowym dla Turystyki, zaprezentował wybrane najciekawsze przedsięwzięcia mające na celu promocję dziedzictwa industrialnego. O zmianach wizerunku Śląskiego przez pryzmat kampanii „Pozytywne nakręcanie” opowiadał Tomasz Stemplewski, dyrektor Wydziału Promocji i Współpracy Międzynarodowej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego, a jego zastępca, Adam Hajduga, przedstawił sposoby promowania jednego z najważniejszych produktów turystycznych regionu – Szlaku Zabytków Techniki.

Trzecią część konferencji poprzedził występ jednego z najciekawszych projektów bluesowych ostatnich lat. Marek „Makaron” Motyka (śpiew, gitara rezofoniczna) i Patryk Filipowicz (gitara akustyczna) z zespołu Marek „Makaron” Trio zagrali utwory z debiutanckiej płyty „Makaron po śląsku”. Zespół łączy tradycyjny blues rodem z delty Missisipi z XIX wiecznymi pieśniami robotniczymi z terenów Górnego i Dolnego Śląska.

Ostatni blok, „Przetwórnia”, miał pokazać jak strategie i idee zostają przetworzone w konkretne działania. Osoby zajmujące się kreowaniem wizerunku Silesii opowiedziały o doświadczeniach, dotyczących realizacji swoich projektów i zaprezentowały skuteczne i opłacalne działania, które przyniosły już wymierne skutki. Agnieszka Sikorska, dyrektor Śląskiej Organizacji Turystycznej, opowiedziała o „Smakach Śląska”, imprezie promującej regionalne potrawy, a Artur Kępa z kolektywu Partyzantz i Renata Młynarczuk z Urzędu Miasta w Rudzie Śląskiej pokazali, że szalona gra miejska doskonale sprawdza się również jako sposób promocji miasta. Jednym z najciekawszych wystąpień konferencji była niewątpliwie prezentacja Henryka Piątka z biura architektonicznego Archidea. Architekt przedstawił szeroko zakrojoną koncepcję przebudowy Katowic i stworzenia ogromnej przestrzeni użyteczności publicznej w samym centrum miasta.

– Pierwsza konferencja z cyklu SILESIA PLAY! spotkała się z bardzo przychylnym odbiorem ze strony jej uczestników – mówi Adam Pisarek z Szafagra! Events, główny koordynator przedsięwzięcia. – Mamy nadzieję, że twórczy ferment, który zapoczątkowaliśmy w środę, będzie procentował i da wymierne skutki.

Natalia Dołżycka