Komentarz portali pracy do kwietniowych wyników Gemius/Megapanel

przez | 26/06/2009

Według opublikowanych w ostatnich dniach wynikach badań Gemiusa,  w porównaniu z poprzednim miesiącem portale pracy tracą użytkowników. Zdaniem ekspertów InternetStandard: Jest to zgodne z ogólnym trendem popularności witryn internetowych. Od kwietnia w internecie rozpoczyna się okres spadków, który witryny odczują szczególnie w okresie wakacyjnym.

Jak te zmiany oceniają sami liderzy rankingu? O komentarz do spadków popularności  HRstandard.pl poprosił przedstawicieli największych portali pracy w Polsce. Od dwóch serwisów otrzymaliśmy nieco różne wyjaśnienia tych zjawisk.

Maciej Noga, dyrektor ds. marketingu w Grupie Pracuj, do której należy portal Pracuj.pl:

Spadek ilości odwiedzin w kwietniu dotyczy wszystkich serwisów z pierwszej dziesiątki kategorii „Praca” rankingu Gemius/PBI Megapanel. Niższe wyniki to „efekt świąt” – w tym przypadku wielkanocnych. Podobna sytuacja powtórzy się zapewne w wakacje, gdy zainteresowanie użytkowników serwisami rekrutacyjnymi jest tradycyjnie niższe. Mniejsza ilość użytkowników w tego typu portalach łączy się wtedy z corocznym, wakacyjnym spadkiem ofert pracy. Firmy wracają do większych rekrutacji po okresach urlopowych.

Biorąc pod uwagę obecność Pracuj.pl na wyłączność w wyszukiwarkach ofert pracy portali ogólnych, Wp.pl oraz Interia.pl, w kwietniu 2009 r. łącznie dotarliśmy do 1 675 138 użytkowników (real users).

Dla firmy, poszukującej pracowników za pośrednictwem serwisu rekrutacyjnego, nie mniej niż liczba odwiedzin w portalu, ważna jest „jakość” odwiedzających, przekładająca się bezpośrednio na wartość aplikacji, spływających w odpowiedzi na ofertę pracy. W przypadku portalu stricte nastawionego na rekrutację – inaczej niż w przypadku serwisu ogólnego z wyodrębnioną sekcją „praca” – z większym prawdopodobieństwem możemy mówić o użytkowniku rzeczywiście poszukującym pracy, co przekłada się bezpośrednio na sprawną i efektywną, a co za tym idzie tańszą rekrutację.

Beata Szilf-Nitka, General Manager, InfoPraca Sp. z o.o. :

W ostatnich miesiącach wszystkie internetowe serwisy pracy odnotowują zmniejszenie zasięgu.

Proszę zwrócić uwagę , iż w kwietniu średnio zmniejszenie zasięgu wszystkich serwisów (ujętych w zestawieniu Gemiusa) w stosunku do marca wyniosło  ok. 2,60%, w szczególności serwisu o największym zasięgu o 2,18% i serwisu wymienionego na 2 miejscu zestawienia 0 1,12% podczas gdy spadek zasięgu infopracy to 0,55% w stosunku do marca.

Z pewnością opisywane zjawisko spowodowane jest głównie sytuacją ekonomiczną i wyraźnie widocznym spowolnieniem gospodarki.

Serwis Infopraca.pl obserwuje stały wzrost liczby nowo rejestrujących się użytkowników (zarówno firm jak i kandydatów), umożliwiając dostęp do atrakcyjnych funkcjonalności systemu, m.in. zarządzanie opublikowanymi ofertami pracy a po stronie kandydatów zarządzanie wysłanymi aplikacjami do pracodawców. ofertami. Jednocześnie InfoPraca.pl jest jedyną (lub jedną z nielicznych) giełdą pracy w Polsce, która zarejestrowanych użytkowników informuje o stanie ich kandydatur. Za pośrednictwem poczty elektronicznej lub przez stronę ich konta na stronie www. są oni informowani, czy ich aplikacja została otwarta, odrzucona czy też zakwalifikowana do kolejnego etapu rekrutacji.