Public Relations w branży medycznej – jak to się robi

przez | 25/06/2009

W Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie już po raz drugi zebrali się przedstawiciele świata public relations, aby dyskutować na temat narzędzi komunikacji w branży medycznej. Konferencja „Jak się robi PR w ochronie zdrowia” spotkała się z zainteresowaniem, ze względu na szczególny charakter działań, prowadzonych przez specjalistów PR w zakresie medycyny. Działalność rzeczników placówek medycznych wiąże się bowiem nie tylko z komunikacją z mediami, ale również z komunikacją z pacjentami, a także samymi pracownikami placówek. Jest to komunikacja wielokierunkowa, a każda z grup odbiorców wymaga szczególnego sposobu traktowania.

Prelegentami konferencji byli zarówno przedstawiciele PR, od lat działający w branży medycznej, naukowcy, jak również dziennikarze. Specyfika kontaktów z mediami została szeroko opisana przez Małgorzatę Wiśniewską z TVP, która mówiła o sposobach przygotowywania interesujących newsów medycznych do programu informacyjnego, a także przez Marka Stankiewicza z „Gazety Lekarskiej”, który zwracał uwagę na szczególne oczekiwania mediów branżowych w kontaktach z placówkami medycznymi. Uczestnicy dowiedzieli się, między innymi, kto jest zobowiązany do udzielania informacji prasie, a kto może ich udzielać, jakich informacji poszukują dziennikarze, w jaki sposób przygotować się do rozmowy z przedstawicielami mediów.

Swoim doświadczeniem podzielili się Tomasz Korkosz – aktualny rzecznik prasowy Naczelnej Izby Lekarskiej oraz Paweł Trzciński, były rzecznik prasowy resortu zdrowia, a obecnie Kierownik Zakładu Komunikacji Społecznej Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego w Warszawie. Opowiedzieli oni o warsztacie pracy rzeczników prasowych kluczowych instytucji, o sposobach komunikowania się przez nie ze swoim otoczeniem. Tematykę komunikacji wewnętrznej szczegółowo rozwijali Małgorzata Chrupała-Pniak, psycholog i trener biznesu ze Szkoły Zarządzania UŚ oraz Rafał Staszewski, kierownik biura dyrekcji i rzecznik prasowy Szpitala Przemienienia Pańskiego w Poznaniu. Odpowiadali oni na pytania: w jaki sposób utrzymać pozytywne relacje na linii pracodawca – pracownik, jakie efekty można osiągnąć dzięki prowadzeniu działań wewnętrznego public relations, jakie narzędzia są najbardziej efektywne w komunikacji z pracownikami, a jakie stosować w komunikacji zewnętrznej z pacjentami, dziennikarzami czy władzami regionalnymi, mającymi wpływ na funkcjonowanie placówki. Uczestnicy dowiedzieli się również jak od pierwszej chwili stworzyć wizerunek placówki profesjonalnej i gotowej do udzielenia pomocy. Szczególnie przydatne w tej materii informacje prezentowała, Elżbieta Majchrzak-Kłokocka, Kierownik Działu Marketingu i Promocji WSS w Olsztynie. Marcin Mikos, rzecznik Scanmed, zwracał uwagę na często bagatelizowane kwestie prawne. Nowoczesne technologie, dzięki którym proces komunikacji placówek medycznych ulegać może wydatnej poprawie prezentował Artur Olesch z Kamsoft.

– Mamy nadzieję, że konferencja „Jak się robi PR w ochronie zdrowia” przyczyni się do rozwoju medycznego public relations, co w moim rozumieniu oznacza zwiększenie efektywności w procesie komunikowania się poszczególnych ośrodków, działów, ludzi – mówi Damian Hegenbarth, redaktor naczelny Ogólnopolskiego Przeglądu Medycznego – W tej branży komunikacja jest wyjątkowo skomplikowana ze względu na swoją wielokierunkowość i specyficzną tematykę, dlatego tym bardziej uważamy, że możliwość skorzystania z wiedzy doświadczonych specjalistów będzie wsparciem dla uczestników w ich codziennej pracy. A dzięki bardzo pozytywnym sygnałom ze strony zarówno uczestników, jak i prelegentów, liczę, że spotkamy się zasobni o kolejne doświadczenia za rok.