Współpraca WOPR i Plus, czyli ekstremalnie bezpieczne lato nad wodą

przez | 18/06/2009

Sezon letni tuż-tuż – nad morze i jeziora ściągną tysiące turystów szukających dobrej zabawy. Dla WOPR zaczyna się równie gorący okres: setki interwencji i akcji ratunkowych.

numer-ratunkowyRatownicy o najwyższych kwalifikacjach oraz stworzony przez sieć Plus we współpracy z WOPR Zintegrowany System Ratownictwa, którego sercem jest numer ratunkowy nad wodą 601 100 100, gwarantują szybkie i profesjonalne prowadzenie akcji ratowniczych oraz ich sprawną koordynację. Wielu z nich można by jednak uniknąć, gdyby nie brak wyobraźni i zdrowego rozsądku.

Polkomtel SA – operator największej w kraju sieci telefonii komórkowej Plus – również w tym roku prowadzi wspólnie z WOPR i innymi partnerami działania edukacyjne w zakresie bezpieczeństwa nad wodą. To kompleksowy program obejmujący szereg zróżnicowanych działań:

  1. nowy portal www.601100100.pl, zawierający najważniejsze informacje z zakresu bezpieczeństwa, precyzyjną prognozę pogody, szkoleniowe materiały wideo, informacje o najważniejszych imprezach żeglarskich, miejscach nad wodą, które warto odwiedzić itp;
  2. długofalowy program szkoleń dzieci i młodzieży prowadzony przez WOPR i Fundację Niezapominajka Ilony Felicjańskiej z zasad bezpiecznego zachowania nad wodą – akcja obejmuje kilka tysięcy dzieci;
  3. akcję rozdawania dzieciom nad morzem i na Mazurach 150 tysięcy specjalnych opasek z numerem ratunkowym 601 100 100, na które można łatwo wpisać telefon do rodziców;
  4. zniżki w profesjonalnych wypożyczalniach sprzętu wodnego i kursach sportów wodnych (windsurfing, kite, surfing) na Helu;
  5. Polska jest fajna! – serwis zachęcający do spędzenia urlopu w Polsce.

Lato z wyobraźnią

Odliczamy dni do letniego urlopu, zastanawiając się, gdzie w tym roku spędzimy wakacje…  Dla ratowników Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego słoneczne dni i letnia aura oznaczają zupełnie co innego: to najbardziej pracowity okres w roku, wypełniony setkami interwencji.

Lato nad morzem czy nad jeziorami to szansa na ekstremalną zabawę – ekstremalnie dobrą i ekstremalnie bezpieczną. Plus – największa sieć telefonii komórkowej w Polsce – rusza z kampanią promującą bezpieczeństwo nad wodą. Wielu z nas wydaje się, że zasady bezpiecznego wypoczynku ma w małym palcu – niestety, życie zbyt często weryfikuje takie opinie. Warto, by każdy – niezależnie od miejsca zamieszkania, niezależnie od tego, czy co roku żegluje po mazurskich jeziorach, czy nad wodą jest rzadkim gościem – przypomniał sobie, co trzeba robić, by nie ryzykować tym, co najcenniejsze. Zdrowiem i życiem, własnym i swoich dzieci.

Numer na wagę życia

Polkomtel SA, operator sieci Plus, od niemal dziesięciu lat wspiera ratowników wodnych (WOPR) i górskich (GOPR, TOPR). Jest to wsparcie, które przekłada się na konkretne rezultaty – na uratowane ludzkie życie. Dzięki współpracy Plusa i służb ratowniczych istnieje Zintegrowany System Ratownictwa, obsługujący specjalne numery ratunkowe. Nad wodą jest to numer 601 100 100.

Plus i WOPR mają się czym chwalić – Zintegrowany System Ratownictwa jest pierwszym na świecie systemem ratownictwa wodnego wykorzystującym technologie GSM/UMTS/GPS. Zapewnia szybką i niezawodną łączność ze wszystkimi kąpieliskami morskimi i mazurskimi. Dyspozytor może koordynować wiele zdarzeń i wypadków jednocześnie. System obsługują trzy główne centra dyspozytorskie – Giżycko, Sopot, Wrocław –  czynne w sezonie całą dobę. Połączenia z sieci Plus są automatycznie przełączane do najbliższego centrum dyspozytorskiego. Połączenia z pozostałych sieci odbierane są w głównym centrum w Sopocie.

Zintegrowany System Ratownictwa pozwala zyskać czas, który w sytuacjach zagrożenia decyduje o ludzkim życiu. Przed jego uruchomieniem na niestrzeżonych kąpieliskach od wezwania pomocy do momentu zlokalizowania osoby, która wezwała pomoc, upływało 15-25 minut. Obecnie wystarcza od 1,5 do 3 minut.

Wystarczy, że dyżurny ratownik przyciśnie jeden guzik, a o wypadku zostanie powiadomiona jednostka ratownicza najbliższa miejscu, gdzie zdarzył się incydent. Błyskawicznie można wezwać też potrzebne wsparcie, np. Lotnicze Pogotowie Ratunkowe lub Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa SAR.

Każdego roku WOPR podejmuje setki interwencji. Co roku liczba interwencji jest większa, na szczęście rośnie też liczba osób, którym udaje się udzielić pomocy. Na pewno wielu z akcji udałoby się uniknąć, gdyby miejsce brawury zajęła wyobraźnia…

Nad wodą, pod wodą, w Internecie…

W tym roku Polkomtel wsparł kolejny projekt służący promowaniu bezpieczeństwa nad wodą. Wraz z WOPR został partnerem nowego portalu www.601100100.pl. Można tu znaleźć wszystko, co jest związane z bezpieczeństwem nad wodą, na wodzie i pod wodą. Portal zachęca, by wypoczywać aktywnie, ale z głową. Co ważne, tworzą go pasjonaci, którzy chcą się podzielić swoją wiedzą i doświadczeniami. Na autentycznych przykładach pokazują, jak ważna jest wyobraźnia i świadomość tego, że dobra zabawa kończy się, gdy przestajemy pamiętać o zagrożeniach.

Zasoby portalu to m.in. praktyczne porady związane z przebywaniem nad wodą, informacje o sportach wodnych, ludziach z nimi związanych, stale uaktualniane doniesienia o imprezach sportowych i żeglarskich. Można tu znaleźć także słowniczek terminów żeglarskich i Interaktywną Mapę Google z bardzo dokładną prognozą pogody.

Jest też coś specjalnego dla dzieci. Zamiast niezbyt ciekawej dydaktyki serwis proponuje wyjątkową książeczkę do kolorowania (aż 22 strony!), którą za darmo każdy rodzic może pobrać ze strony i wydrukować. To świetna zabawa, a przy okazji lekcja reguł bezpiecznego zachowania nad wodą – i to dla całej rodziny. A jeśli pokolorujemy książeczkę w wersji polskojęzycznej, można wydrukować wersję po angielsku i uczyć się słówek.

Na portalu są też działy przeznaczone dla profesjonalistów, a także dla początkujących żeglarzy, nurków, wędkarzy, kiteserferów. Portal będzie się rozwijał zgodnie z potrzebami nowych użytkowników. Nie jest pomyślany jako bierne narzędzie – przeciwnie, każdy może zaangażować się w jego rozwój. www.601100100.pl to platforma, która już dziś jest  najlepszym i najbardziej przyjaznym źródłem informacji oraz edukacji na temat i wokół wody.

150 tysięcy opasek dla maluchów

Łatwo się zgubić dziecku na plaży –  sprzyjają temu tłumy ludzi i mnóstwo atrakcji. Każda mama i każdy tata wiedzą, jak trudno jest upilnować malucha na brzegu morza czy nad jeziorem. Każdego roku setki rodziców przeżywają ogromny stres związany z zagubieniem dziecka. Ogromna większość maluchów odnajduje się na szczęście najpóźniej po kilku godzinach, cała i zdrowa, jednak traumatyczne przeżycia związane z taką sytuacją pozostają na długo w pamięci. Także w pamięci dziecka.

Rzadko pamiętamy o tym, by nauczyć dziecko odpowiedniego zachowania w takiej sytuacji. Z drugiej strony, taka nauka może być skuteczna w przypadku ośmio- czy dziewięciolatka, ale nie w przypadku dzieci młodszych. A niejednokrotnie wystarczyłby zapisany numer telefonu do rodziców, by uniknąć stresującej sytuacji.

Plus przygotował w tym roku opaski na rękę dla dzieci. Jest na nich umieszczony numer ratunkowy 601 100 100, jest też miejsce do wpisania przez rodziców swojego numeru telefonu. W ten prosty sposób możemy sprawić, że rodzinny odpoczynek nad morzem czy na Mazurach będzie jeszcze bezpieczniejszy. Opaski będą rozdawane na plażach przez ratowników WOPR, a także w trakcie organizowanych nad wodą imprez Simplusa oraz w szkółkach sportów wodnych na Helu.

Dobrze przepracowana zima dzięki Fundacji Grupy Vodafone

W zimowych miesiącach ratownicy WOPR przeprowadzili liczne szkolenia poświęcone bezpiecznemu zachowaniu się na wodzie oraz nad wodą. Uczestnikami warsztatów były dzieci oraz młodzież szkół podstawowych i gimnazjów. Pogadanki na ten temat przeprowadzono nawet w przedszkolach. W szkoleniach wzięło udział w sumie kilka tysięcy osób. Odbyły się one dzięki Fundacji Grupy Vodafone należącej do jednego z udziałowców operatora sieci Plus. Z przekazanych przez Fundację środków zakupiono m.in. niezbędny sprzęt:  koła ratunkowe z zasobnikami, rzutki, pławy świetlne, fantomy do prowadzenia nauki resuscytacji, deski ortopedyczne oraz kołnierze. W tym roku planowane są szkolenia dla kolejnych szkół i domów dziecka, akcja realizowana będzie przez Sopocki i Mazurski WOPR wspólnie z Fundacją Niezapominajka Ilony Felicjańskiej.

Z Plusem na Helu i w podróży

Warto wspomnieć również o atrakcyjnych propozycjach Plusa dla klientów sieci. Co roku kilkaset tysięcy turystów przybywa na Hel, by uprawiać sporty wodne. Wypożyczalnie sprzętu przeżywają prawdziwe oblężenie – rezerwacje dokonywane są nawet z ponadpółrocznym wyprzedzeniem. Sieć komórkowa Plus zapewnia swoim użytkownikom możliwość korzystania z dużych, bo aż 20-procentowych zniżek na wypożyczanie sprzętu, a także na uczestnictwo w kursach sportów wodnych. Wszystkie objęte tym programem szkółki dysponują najnowocześniejszym sprzętem i gwarantują naukę bezpiecznego uprawiania różnorodnych sportów wodnych (windsurfing, kitesurfing, wakesurfing, surfing).

Użytkownicy Plusa – największej sieci komórkowej w Polsce – w swoich telefonach znajdą również specjalną zakładkę „W podróży”. Stworzono ją specjalnie z myślą o osobach szukających ciekawych miejsc i pomocy podczas wakacyjnych wycieczek. W dziale „Polska jest fajna” znajduje się mobilna wersja atlasu geograficznego Polski. Są tu informacje o atrakcjach turystycznych, zabytkach historycznych i przyrodniczych oraz o imprezach cyklicznych i okolicznościowych. Dzięki mechanizmowi ręcznej i automatycznej lokalizacji można skorzystać z zaawansowanych opcji wyszukiwania obiektów oraz atrakcji i imprez w konkretnych miejscowościach. Jeżeli natomiast szukamy hotelu, bankomatu, kina czy restauracji albo zgubiliśmy się w obcym mieście, wówczas pomocy udzieli „Drogowskaźnik”.

Elżbieta Sadowska