Wirtualna sieć – dane „na wyciągnięcie myszy”

przez | 17/06/2009

Zajmujesz się szeroko pojętym marketingiem? Zarządzasz projektem? Jeżeli tak, na pewno wiesz  ile warta jest informacja. W odpowiednich rękach staje się bezcenna. Jak jednak odróżnić ziarno od plew i z szumu informacyjnego wyselekcjonować potrzebne dane?

Twórcy strategii marketingowych tworząc koncepcje swoich działań z wykorzystaniem Internetu stają przed problemem czy dany portal lub witryna jest na tyle wartościowa aby potraktować ją jako przestrzeń dla aktywności reklamowej. Liczą się tu wyłącznie ,,twarde” dane, które można wykorzystać przy negocjowaniu warunków umieszczenia reklam na stronie. Dane te, zwykle zawierają ilość odsłon w ciągu miesiąca, czy też tygodnia. Gdyby jednak mieć możliwość przedstawienia materiałów dokładnie obrazujących aktywność internautów na naszej stronie? Z takimi informacjami się nie dyskutuje, a jednocześnie to właśnie takich konkretów oczekuje osoba zajmująca się planowaniem przestrzeni reklamowej. Warto więc skorzystać z usług firm, które stworzyły specjalistyczne systemy pozyskujące dane i przygotowujące odpowiednie ich zestawienia. Z kilku dostępnych na naszym rynku, uwagę zwracają 2 programy oferowane przez markę 7point –  STATpoint oraz CLICKpoint.

Obie te usługi można traktować komplementarnie. Pierwsza      z nich to klasyczne badanie statystyczne mierzące ilość użytkowników, wizyt czy też odsłon. Dodatkowo możliwe jest również przeanalizowanie zachowań użytkowników serwisu i przedstawienie dokładnych ścieżek jakimi poruszają się korzystając z naszych stron. Dla firm z branży bazujących na wykorzystaniu rozwiązań informatycznych możliwość dokładnego „rozszyfrowania” internauty to duży atut. Szczególnie jeśli chodzi o to jakiej używa przeglądarki czy też jaki ma zainstalowany system operacyjny. Istotnym elementem w przypadku stron internetowych decydującym o popularności witryny są słowa kluczowe dzięki którym internauta znajduje stronę. Korzystając ze STATpoint uzyskamy informację na temat haseł, które posłużyły do odnalezienia serwisu przez użytkownika.

Raport podsumowujący

Oprócz tych zalet produkty 7point warto skonfrontować z innymi rozwiązaniami oferowanymi na naszym rynku, zwłaszcza z bezpłatną konkurencją, która z oczywistego powodu wydaje się być wyjątkowo atrakcyjna. Zanim jednak zdecydujemy się na darmowe statystyki warto pamiętać,   że cały mechanizm obsługujący monitorowanie witryny generuje znaczne koszty, które w jakiś sposób dostawcy tych usług sobie rekompensują. Dlatego wybierając  pozornie niepłatną usługę, często musimy zdecydować się na korzystanie z innych – płatnych rozwiązań oferowanych przez danego dostawcę lub wyrazić zgodę na  przeprowadzanie ankiet i badań na naszej witrynie. Może się to również wiązać z ograniczonym dostępem do interesujących nas danych statystycznych (np. ilością odsłon). 7point zgromadzone dane przedstawia w postaci czytelnego raportu aktualizowanego co godzinę. Raporty te mogą posłużyć zarówno do budowy oferty, jak i szczegółowych analiz atrakcyjności serwisu, czy nawet skuteczności działań promocyjnych w tradycyjnych mediach. Dane pozyskane do stworzenia raportu są cały czas    do naszej dyspozycji.  Daje to użytkownikowi stabilny dostęp do zgromadzonych informacji.

Dzięki możliwości sprawdzenia z jakich miejsc są internauci odwiedzający nasz serwis możemy przeanalizować efektywność działań prowadzonych w konkretnym regionie. Znajomość tendencji w wejściach i ruchach na naszej stronie pozwoli zoptymalizować serwis pod względem użyteczności. Nie ma ludzi nieomylnych – uzyskane dzięki STATpoint raporty potwierdzą trafność naszych decyzji dotyczących budowy serwisu lub uświadomią nam, że przestrzeń, która  z założenia miała stanowić marginalny element  naszej witryny jest jej najpopularniejszą częścią, a tym samym powinniśmy przemyśleć koncepcję, która nam przyświecała przy jej tworzeniu. Są to decyzje strategiczne, powinniśmy więc oprzeć je na rzetelnych danych.

Przeglądarka może nie wspierać wyświetlania tego obrazu.Szybka informacja to równie szybka reakcja. Narzędziem umożliwiającym szybkie reagowanie na tendencje  dostrzegalne na naszej stronie jest CLICKpoint. Jak sama nazwa wskazuje – dla tej usługi podstawową właściwością są kliknięcia. Dzięki ich analizie uzyskujemy graficzne odwzorowanie ruchu użytkowników na stronie  w formie mapy kliknięć, rozkładu kliknięć oraz listy kliknięć. Warto tutaj podkreślić wyjątkową precyzję tego narzędzia. Mechanizm CLICKpoint zlicza kliknięcia istotne z punktu widzenia właściciela serwisu, tzn. takie, które przekładają się bezpośrednio na wykonanie akcji. Obraz kliknięć tworzony w ten sposób jest precyzyjny i czytelny, ponieważ nie zlicza kliknięć wykonywanych w „puste” obszary strony, czy też kliknięć wykonywanych podczas zaznaczania lub podświetlania tekstu na stronie. Korzystając z CLICKpoint poznamy słabe  i mocne strony swojego serwisu co pozwoli zoptymalizować go pod kątem skuteczności oraz użyteczności. Narzędzie to możemy również wykorzystać w fazie tworzenia serwisu i w oparciu o wyniki badania testującego różne warianty tej samej strony – otrzymać optymalny layout. Dzięki analizie rozłożenia kliknięć dowiemy się czy pod kątem technicznym strona jest dobrze przemyślana.

Wirtualna sieć to dziesiątki informacji rozsianych na milionach stron. Ogrom tego systemu powoduje, że każda usługa która weryfikuje faktyczną popularność serwisu jest wartościowa. Sama technika przypomina nam jednak, że niezależnie od tego, czy nas ktoś widzi, czy nie możliwe jest określenie miejsca, w którym się znajdujemy, a także uzyskanie informacji o tym co nas zainteresowało na stronie, a nawet co mamy w komputerze. Anonimowość w sieci jest tylko pozorna,  skorzystajmy więc z możliwości jakie dają nam odpowiednie programy i dzięki pozyskanym danym budujmy naszą przewagę konkurencyjną.

www.7point.pl