Dobra kondycja mimo trudnych warunków rynkowych

przez | 10/06/2009

Amadeus, światowy lider w dziedzinie technologii i rozwiązań dystrybucyjnych dla branży turystycznej, przedstawił swoje roczne wyniki finansowe za okres do 31 grudnia 2008 r.

W porównaniu z rokiem 2007, przychody Amadeus wzrosły o 2,2% – do 2 mln 861,4 tys. euro1. Łączne obroty firmy związane z rezerwacjami spadły w stosunku do roku 2007 o 2,1% i wyniosły 526,6 mln euro. Jednakże, mimo słabnącego rynku, ilość rezerwacji biletów lotniczych dokonywanych przez biura podróży nieznacznie wzrosła – o 0,6% – stanowiąc udział w rynku równy 364,2 mln euro. Wiązało się to głównie ze wzrostem udziału firmy na rynku o 1,7%. W 2008 roku Amadeus utrzymał pierwszą pozycję biorąc pod uwagę liczbę rezerwacji biletów lotniczych dokonywanych przez biura podróży za pośrednictwem GDS, co odpowiadało 35,6% udziałowi w rynku.

David V. Jones, prezes i dyrektor generalny firmy komentuje: – „Wyniki firmy Amadeus wskazują na wysoką odporność firmy na nadzwyczajnie trudne warunki finansowe i handlowe z jakimi mieliśmy do czynienia w drugiej połowie ubiegłego roku. Rok 2008 był wyraźnie podzielony na zróżnicowane połowy – bardzo dobre pierwsze półrocze i drugie, w którym popyt silnie się załamał, osiągając pod koniec poziom zbliżony do sytuacji z roku 2007.

„Jeśli chodzi o globalną dystrybucję w branży turystycznej, zwiększyliśmy nasze udziały w rynku o 1,7 punktu procentowego, co zabezpieczyło nas w pewnym stopniu przed spadkiem popytu. Obserwując sytuację w roku bieżącym widzimy, że w pierwszym kwartale 2009 biura podróży dokonały za pośrednictwem Amadeus o 9,1% mniej rezerwacji biletów lotniczych, niż
w analogicznym okresie poprzedniego roku. Mimo to jest to wynik nieco lepszy od rezultatów całego rynku GDS, którego wyniki według naszych szacunków spadły w tym samym czasie o 13,2%.”

Od chwili obecnej Amadeus będzie monitorował liczbę pasażerów przewiezionych przez linie lotnicze za pomocą co najmniej dwóch modułów systemu Amadeus Altéa Customer Management Solution (CMS). Decyzja ta podyktowana jest rozwojem działu technologii lotniczych Amadeus i podkreśla zróżnicowanie źródeł dochodu firmy. W roku 2008 na pokłady samolotów wsiadły 193 miliony pasażerów, których obsługę umożliwiło kluczowe rozwiązanie informatyczne firmy Amadeus. Stanowi to 55,9% wzrost w stosunku do roku 2007, gdy liczba ta wyniosła 123,8 miliona pasażerów.

„Aby podkreślić na rynku różnorodność rozwiązań firmy Amadeus w dziedzinie technologii lotniczej, rozpoczęliśmy raportowanie nowego wskaźnika – wspomnianej wyżej liczby przewiezionych pasażerów. Wzrost tego wskaźnika spowodowany jest przechodzeniem klientów na rozwiązanie Amadeus Altéa CMS. Ponadto wielu naszych nowych klientów podpisało już kontrakty na korzystanie z tej platformy informatycznej, jednak nie dokonało jeszcze migracji. W związku z tym w 2009 roku spodziewamy się dalszego wzrostu liczby przewiezionych pasażerów, mimo wciąż niekorzystnych warunków handlowych. Istotnym atutem Altéa CMS są w tej niepewnej sytuacji rynkowej oszczędności wynikające z efektywnego działania rozwiązania oraz zmienna struktura kosztów” – mówi David V. Jones.

„Działania Amadeus będą w najbliższym czasie skupione na zwiększaniu udziałów w rynku. Chcemy, w miarę wychodzenia z najgorszego okresu światowej recesji, rozwijać biznesowe gałęzie naszej działalności, by wykorzystać wzmocnioną pozycję firmy w chwili wyjścia gospodarki z kryzysu. Zapewne na ten moment przyjdzie nam jednak jeszcze poczekać” – dodaje.

Najważniejsze fakty

Biura podróży

Firma Amadeus rozpoczęła rok 2008 zawarciem długoterminowej, paneuropejskiej umowy z European Travel Interactive (eTRAVELi), największym internetowym biurem podróży na północy kontynentu, do którego należą Seat24 i SRG Online. Amadeus dostarcza eTRAVELi kluczowe technologie do zarządzania informacją o ofercie oraz do wyszukiwania danych.

W 2008 roku firma Amadeus wprowadziła również internetowe narzędzie wsparcia dla biur podróży – Amadeus e-Support Centre, umożliwiające wyszukiwanie informacji, rozwiązywanie problemów i zgłaszanie zapytań do centrum pomocy technicznej Amadeus. Rozwiązanie to wykorzystywane jest obecnie we Francji, Australii, Malezji, na Filipinach i w Hong Kongu. Firma utworzyła ponadto nową jednostkę dostarczającą narzędzia dla branży międzynarodowych usług turystycznych, zwaną TravelTainment – Amadeus Leisure Group. Jednostka ta skupia trzy działy firmy Amadeus zajmujące się sprawami turystyki: TravelTainment, Amadeus Tours oraz dział zarządzania i rozwoju produktu TOMA, będący rozwiązaniem do dystrybucji pakietów turystycznych.

We wrześniu 2008 roku Amadeus zawarł umowę na dostarczenie L’AlianXa Travel Network, największej sieci agencji turystycznych w Ameryce Środkowej i Południowej, rozwiązania typu mid-office. System wspiera sieć 90 agencji turystycznych z 270 punktami sprzedaży w 99 miastach i 18 krajach w tamtym regionie.

W Azji firma Amadeus podpisała nowe porozumienie z Wipro Travel Services i Kalifa Travels (siedziby w Indiach), Holiday Travel & Tours (Singapur), Nan Hwa Travel oraz First Metro Travel (obie z siedzibami w Hong Kongu).

W Ameryce Północnej Amadeus zawarł umowę z HTH Worldwide oraz Starcie, dzięki której agenci w USA i Kanadzie będą mogli odpowiednio dostarczać swoim klientom globalne informacje na temat zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu ich aktualnego pobytu. Dodatkowo agenci mogą oferować firmom zintegrowane usługi online do zarządzania spotkaniami i podróżami.

Jeśli chodzi o Europę, rok 2008 był bardzo dobrym okresem dla działań firmy Amadeus na rynku Wielkiej Brytanii, który nadal cechuje się znaczącą możliwością wzrostu. Do września 2008 roku Amadeus pozyskał 35 nowych klientów wśród biur podróży na tamtejszym rynku, zaś później przedłużył umowę technologiczną z Ian Allen Travel.

Technologia lotnicza

W 2008 roku dokonano sprawnego wdrożenia ostatniego elementu rozwiązania Amadeus Altéa Customer Management Solution (CMS) w ramach migracji linii Qantas do nowego systemu odpraw pasażerów Altéa Departure Control – Customer. Qantas to pierwsza linia lotnicza wykorzystująca kompletną platformę Altéa. Również w ubiegłym roku, pierwsze cztery linie lotnicze wdrożyły moduł zarządzania zasobami, należący do systemu Star Alliance Common IT Platform (CITP). Jako pierwsza dokonała tego Lufthansa, następne były Austrian Airlines, Adria Airways i Croatia Airlines.

Ogółem, w 2008 roku firma Amadeus wdrożyła Altéa CMS w 13 liniach lotniczych oraz podpisała kontrakty z kolejnymi 14 nowymi liniami. Singapore Airlines postanowiły zastąpić dotychczasowe systemy obsługi pasażerów rozwiązaniem Amadeus Altéa CMS, zaś linie TAP Portugal, należące do Star Alliance, wybrały wspólną platformę informatyczną Star Alliance (Star Alliance Common IT Platform, CITP) jako następcę dotychczasowych systemów rezerwacji, zarządzania zasobami, sprzedaży biletów oraz obsługi odpraw. Firma Amadeus przedłużyła również o kolejnych 10 lat – do roku 2017 – umowę o współpracy z British Airways. Kontrakty na nową platformę podpisały już także SAS Group, Royal Air Maroc, Tunisair oraz Air Austral.

W dziedzinie handlu elektronicznego, internetowe rozwiązania rezerwacyjne firmy Amadeus pomogły liniom lotniczym osiągnąć w 2008 roku przychody w wysokości 9,1 miliarda euro, zaś wartość rezerwacji dokonanych za pomocą technologii Amadeus e-commerce  wzrosła w ubiegłym roku o 31%. Rozwiązania firmy Amadeus obsługują dziennie ponad 6 milionów osób odwiedzających internetowe witryny linii lotniczych. W 2008 roku klienci obejrzeli 2,85 miliardów stron przy 99,9% niezawodności. Nowe wdrożenia Amadeus w roku 2008 objęły Air China, El Al, Hainan Airways, US Airways oraz V-Australia. Ogółem z rozwiązań e-commerce firmy Amadeus korzysta połowa z 50 najważniejszych linii lotniczych na całym świecie.

Dystrybucja dla linii lotniczych

Na początku 2008 roku Amadeus uruchomił program transformacji swojego globalnego systemu dystrybucji, w celu umożliwienia liniom lotniczym korzystania z kanału biur podróży i sprzedaży detalicznej. Rozwiązanie Amadeus Airline Retail Platform, które jest wprowadzane przez dwa lata, zawiera funkcje merchandisingowe i mechanizmy zarządzania dochodami oraz usprawniony interfejs zarządzania. W lipcu ubiegłego roku firma Amadeus wdrożyła funkcje merchandisingowe w liniach Finnair, które pozwalają w lepszy, bardziej widoczny sposób udzielać informacji agentom biur podróży na temat produktów i specjalnych ofert dotyczących linii. W listopadzie Amadeus wraz z Air France wprowadził na rynek rozwiązanie Automated Ticketing Limits, które podczas procesu rezerwacji podpowiada agentom biur podróży o limitach czasowych biletowania. Aplikacja zwiększa wydajność operacyjną linii lotniczej, polepsza jakość usług oferowanych klientom oraz zwiększa dochody linii.

W czerwcu 2008 firma Amadeus poinformowała o zawarciu ważnej umowy, dającej jej wyłączność obsługi dystrybucyjnej miejscowego rynku linii lotniczych Air Algérie, Afriqiyah Airways, EgyptAir, Etihad Airways, Kuwait Airways, Libyan Airlines, Qatar Airways, Saudi Arabian Airlines, Sudan Airways, Syrian Arab Airlines, Tunisair i Yemen Airways, należących do Arab Air Carriers Organisation (AACO). Miesiąc później firma Amadeus zawarła podobną umowę z Royal Air Maroc.

W 2008 roku Amadeus uruchomił w Europie trzyletni program dostarczania informacji, do którego przystąpiły 44 linie lotnicze. Do chwili obecnej 131 linii lotniczych zawarło umowę z Amadeus o dostarczaniu informacji i rozwiązań technologicznych. Ponadto, w 2008 roku transavia.com dokonała wdrożenia Amadeus Ticketless Access, dzięki czemu liczba tanich przewoźników obsługiwanych przez Amadeus sięgnęła 56.

Hotele

W 2008 roku do 80 tysięcy wzrosła liczba hoteli, w których biura podróży mogą dokonywać rezerwacji w imieniu swoich klientów. Ponad 50 tysięcy z tych hoteli (czyli 75% wszystkich rezerwacji) gwarantuje swoje najlepsze ceny podczas rezerwacji za pośrednictwem systemu Amadeus.

Całkowita liczba rezerwacji hotelowych dokonanych w roku 2008 za pośrednictwem Amadeus GDS wzrosła w stosunku do roku 2007 o 4,4%, zapewniając korzystającym z systemu hotelom przychody w wysokości ponad 2,2 miliarda euro. 60 marek hotelowych korzysta obecnie z systemu zarządzania prowizjami Amadeus (Worldwide Commission Manager), który jako pierwszy został wprowadzony przez biura podróży we Francji w 2008 roku.

W 2008 roku Amadeus kontynuował także adaptację technologii bezpośrednich połączeń Open Travel Alliance XML dla swoich partnerów z branży hotelarskiej. Jest to aplikacja, która wspiera wymianę informacji pomiędzy wszystkimi segmentami branży turystycznej. Direct Connect umożliwia hotelom szybsze wprowadzanie nowych ofert, funkcji i usprawnień. Obecnie, za pomocą tej technologii, z Amadeus połączone są hotele Accor, Carlson i Derbysoft.

W minionym roku firma Amadeus zakończyła największe do tej pory wdrożenie rozwiązania Revenue Management Solution. System zainstalowano w 556 hotelach największej brytyjskiej sieci Premier Inn, dzięki czemu liczba placówek korzystających z tego systemu sięga już blisko 50% ogółu. Firma Amadeus weszła ponadto na indyjski rynek technologii hotelowej, wdrażając swój zaawansowany system zarządzania placówkami (Property Management System) w hotelu Golden Tulip Jaipur. Planowane jest dalsze wdrożenie rozwiązania w kolejnych 20 indyjskich hotelach Golden Tulip. Rozwiązania PMS firmy Amadeus funkcjonują już w ponad 6700 placówkach na całym świecie.

Usługi dla branży turystycznej

W czerwcu 2008 firma Amadeus poinformowała o ważnym osiągnięciu w procesie dywersyfikacji rozwiązań technologicznych dla klientów branży turystycznej, związanym z przejęciem Onerail. Przejęcie to umożliwia firmie Amadeus oferowanie gotowych rozwiązań technologicznych i dystrybucyjnych, pomagających przewoźnikom kolejowym na bardziej elastyczną obsługę, niezbędną na obecnym konkurencyjnym rynku.

Firma Amadeus wdrożyła również rozwiązanie Heathrow Express i Arlanda Express umożliwiające wyświetlanie rozkładów jazdy i cenników na monitorach w biurach podróży. Wdrożenie to rozszerza zasięg oferty szybkich połączeń kolejowych z lotniskami i umożliwiają biurom podróży oferowanie swoim klientom wygodnych połączeń.

Firma Amadeus jako pierwsza wprowadziła bardziej ekologiczne i bardziej efektywne e-vouchery, obejmujące 100% wypożyczeń samochodów za pośrednictwem biur podróży, co pozwoliło na całkowite wycofanie papierowych opłat na vouchery w 2008. Rozwiązanie Amadeus Cars obsługuje 24 globalne sieci wypożyczalni samochodów, posiadające 36000 wypożyczalni w 250 punktach świata.

Amadeus nadal pozostaje firmą o największej ofercie linii rejsowych. W 2008 roku liczba rezerwacji z wykorzystaniem Amadeus Cruise wzrosła o 19,6% w porównaniu z rokiem 2007.

Obsługa klientów biznesowych

Także Amadeus e-Travel Management (AeTM), internetowe rozwiązanie do zarządzania podróżami służbowymi, kontynuuje swój dynamiczny rozwój. W 2008 roku przychody ze stosowania tego rozwiązania wzrosły o 44% na całym świecie, zaś liczba rezerwacji dokonanych z wykorzystaniem tego narzędzia wzrosła o 60%. W październiku ubiegłego roku lista globalnych resellerów Amadeus e-Travel Management powiększyła się o FCm Travel Solutions.

W minionym roku firma Amadeus wprowadziła szereg usprawnień, obejmujących m. in. nowe informacje od linii lotniczych, funkcje wymiany niewykorzystanych biletów oraz mechanizmy ułatwiające planowanie podróży przez turystów mających specjalne wymagania.

Firma ogłosiła także rozszerzenie zakresu współpracy z SAP AG, światowym dostawcą oprogramowania biznesowego, w celu sprzedaży przeznaczonych dla klientów korporacyjnych usprawnionych rozwiązań do zarządzania podróżami i wydatkami.

Działania wewnętrzne

W ramach realizowanej inicjatywy mającej na celu rozwój wiedzy eksperckiej oraz procesu podejmowania decyzji, firma Amadeus otworzyła kompetencyjne centrum informatyczne w Chicago oraz ośrodek regionalny dla Bliskiego Wschodu w Dubaju.

Na początku roku firma Amadeus sprzedała należące do niej 50% udziałów w Rumbo, internetowym biurze podróży działającym w Hiszpanii, Portugalii i Ameryce Łacińskiej.