Jak przetrwać i odnieść sukces w branży mody

przez | 03/06/2009

W jakim kierunku ewoluują oczekiwania konsumentów, jak powinien reagować na nie handel, a także producenci i importerzy produktów z branży mody, jak dopasować strategię biznesową do zmieniających się realiów? Odpowiedzi na te i inne pytania uzyskali uczestnicy I Kongresu Mody zorganizowanego przez wydawnictwo Promedia.

I Kongres Mody miał miejsce 28 maja w hotelu Grand w Łodzi. Frekwencja na imprezie przekroczyła oczekiwania organizatorów. Konferencja przyciągnęła ponad sto osób – głównie przedstawicieli producentów i sieci handlowych z branży mody. W spotkaniu uczestniczyli także przedstawiciele największych izb branżowych i gospodarczych (m.in. Polskiej Izby Odzieżowo-Tekstylnej, Polskiej Izby Branży Skórzanej, Polskiej Izby Przemysłu Skórzanego, Polskiej Izby Bielizny, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan).

Wykłady poprowadzili prelegenci z renomowanych instytucji badawczych i firm consultingowych. W części poświęconej zmianom zachowań konsumenckich o trendach i preferencjach zakupowych opowiadała Jaga Sobczak z GfK Polonia, o młodzieży jako grupie docelowej marek odzieżowych poprowadziła wykład Agnieszka Górnicka z Inquiry, natomiast, jak na polskich klientów i sektor odzieżowy wpłynie światowy kryzys ekonomiczny można było dowiedzieć się z prezentacji Elżbiety Marciniak z PBS DGA.

Trendy na rynku powierzchni handlowych przedstawili Anna Bartoszewicz – Wnuk z Jones Lang LaSalle oraz Anna Bogdan z CB Richard Ellis. Rynek obuwia i skóry przez pryzmat statystyk zanalizowała z kolei Ewa Woźniak z Instytutu Przemysłu Skórzanego, a sytuację branży odzieżowo-tekstylnej na podstawie danych GUS zilustrował Jerzy Osika, właściciel firmy Promedia i redaktor naczelny magazynów: „Fashionbusiness.pl”, „Moda Męska”, „Moda Damska”, „Obuwie i Galanteria” i „Producent Odzieży” . Jerzy Osika poprowadził też prelekcję na temat optymalnego doboru skutecznych narzędzi marketingowych w obecnej sytuacji rynkowej.

Część oficjalną zwieńczył panel dyskusyjny, w którym wzięła udział Jaga Sobczak z GfK Polonia oraz dwójka ekspertów z dziedziny nieruchomości handlowych – Elżbieta Dmowska-Mędrzycka, właścicielka Mediadem Communication oraz Marek Cichocki reprezentujący Polską Radą Centrów Handlowych i Brave New Concept.

Uczestnicy spotkania mogli zdobywać dodatkowe informacje na stoiskach sponsorów kongresu: dostawcy tkanin Aja, centrum handlu hurtowego Maximus, Polish Product, firmy logistycznej Meyer&Meyer, dewelopera Polimeni International, targów Prezentacje i Międzynarodowych Targów Poznańskich oraz dostawcy maszyn Lectra.

Podczas kongresu wręczono certyfikaty Polish Product. Zdobyły je trzy firmy: producent odzieży damskiej Meva Fashion, firma bieliźniana Alles, a także producent obuwia męskiego Faber.

– Zdecydowaliśmy się na zorganizowanie Kongresu Mody właśnie teraz, ponieważ w czasie dekoniunktury to właściwa informacja dostarczona na czas decyduje często o przetrwaniu i sukcesie firmy.  Na rynku szybciej zachodzą zmiany, trzeba więc na bieżąco je śledzić i błyskawicznie na nie reagować. Jak mówi podtytuł jednej z książek biznesowych, „to nie duzi zjadają małych, ale szybcy opieszałych” – tłumaczy Jerzy Osika, właściciel firmy Promedia.

Goście kongresu, oprócz okazji do poszerzenia wiedzy na temat rynku, mieli możliwość wymiany informacji między sobą, czemu służyły nieformalne rozmowy w kuluarach. Jak stwierdzili, wspólna platforma wymiany opinii jest ważna szczególnie teraz, tym bardziej, że w Polsce branża mody jest dosyć rozproszona. Spotkanie było więc okazją do integracji firm zarówno z sektora odzieży, bielizny, jak też obuwia i galanterii, a także reprezentujących producentów, importerów i sieci handlowe, zgodnie z hasłem, że „razem łatwiej”.

Sponsorem głównym wydarzenia był lider rynku tkanin Aja, a partnerami strategicznymi centrum handlu hurtowego Maximus i Polish Product. Partnerami kongresu były natomiast firmy: Lectra, Meyer&Meyer, Polimeni International oraz Międzynarodowe Targi Poznańskie i Prezentacje. Upominki ufundowały takie firmy, jak Terra Rossa, Bols, Synesis, Cava, Sagan, Irving Tea, Mary Kay, Adam Collection.

Patronat merytoryczny nad kongresem objęły: Izba Bawełny w Gdyni, Polska Izba Przemysłu Skórzanego, Polska Izba Branży Skórzanej, Łódzka Izba Przemysłowo – Handlowa, a także Polska Rada Centrów Handlowych. Wśród patronów medialnych znaleźli się: „Gazeta Prawna”, „Boutique”, „Świat Elit”, „Essence”, „Galeriehandlowe.pl”, „Fashionmedia.pl”, a także media należące do wydawnictwa Promedia: „Moda Męska”, „Moda Damska”, „Fashionbusiness.pl”, „Obuwie i Galanteria”, „Producent Odzieży” oraz „Odzież.info.pl”.

Organizator kongresu, firma Promedia jest wydawcą magazynów dla branży mody, wyposażenia wnętrz i gastronomiczno-hotelarskiej. Firma świadczy też usługi reklamowe i PR.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.