Polskie Forum Inwestycyjne

przez | 01/06/2009

Roadshow Polska wraz z Krajową Izbą Gospodarczą we współpracy z PAIiIZ oraz pod honorowym patronatem Ministra Gospodarki – Waldemara Pawlaka organizują Pierwsze Polskie Forum Inwestycyjne (Polish Investforum), które odbędzie się 3-4 czerwca 2009 roku, w warszawskim hotelu Hyatt.

Jest to pierwsze tego typu wydarzenie, prezentujące oferty inwestycyjne zagranicznym podmiotom oraz poświęcone możliwościom i perspektywom polskiej gospodarki w najbliższych latach. Uczestnikami i partnerami Forum będą instytucje administracji publicznej, przedstawiciele samorządu oraz wybitni eksperci między innymi z dziedziny ekonomii, finansów i prawa.

Podczas Forum wystąpią między innymi; Minister Waldemar Pawlak, Professor Danuta Huebner, Minister Mirosław Drzewiecki, Konstanty Dombrowicz – Prezydent Bydgoszczy, Wojciech Szczurek – Prezydent Gdyni, Jacek Karnowski – Prezydent Sopotu, Marcin Herra – Prezes PL2012, Sławomir Majman – Prezes PAIiIZ, Andrzej Arendarski – Prezes Krajowej Izby Gospodarczej, Professor Witold Orłowski, Krzysztof Pietraszkiewicz – Prezes Zwiazku Banków Polskich, Roman Rewald – Prezes Amerykańskiej Izby Handlowej Polsce.

„Podjęliśmy się współorganizacji tego przedsięwzięcia, ponieważ – pomimo ogólnoświatowego kryzysu – widzimy wyraźne symptomy zainteresowania inwestycjami na polskim rynku, który pozostaje poza epicentrum światowej recesji. Jesteśmy przekonani, że właśnie obecnie jest to najbardziej odpowiedni moment na podejmowanie świadomych decyzji inwestycyjnych” – powiedział Andrzej Arendarski, Prezes KIG.

Uczestnikami Forum są firmy zainteresowane polskim rynkiem, przedstawiciele sektora państwowego, zagranicznych miast, bilateralne izby przemysłowo – handlowe, polskie miasta, przedstawiciele PAIiIZ, Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Infrastruktury i PARP. Swój udział zapowiedzieli też przedstawiciele Związku Miast Polskich, Komitetu Organizacyjnego Mistrzostw Europy Euro 2012, Specjalnych Stref Ekonomicznych, Parków Technologicznych, reprezentanci zagranicznych i polskich firm handlowych, doradczych, prawniczych, deweloperskich, przedsiębiorstw zajmujących się obrotem nieruchomościami, firmy HR, branża hotelarska, budowlana,  transportowa, energetyczna, informatyczna,  telekomunikacyjna, oraz przedstawiciele instytucji finansowych.

„Dlaczego właśnie teraz, w okresie spowolnienia gospodarczego? Jesteśmy przekonani, że to jest dobry moment, aby uwypuklić atrakcyjność Polski, która w porównaniu z innymi krajami Europejskimi ma mocną pozycję(choć obecne statystyki nie są jednoznaczne) . Polska potrzebuje jednak silną i spójną promocję, aby uświadomić zagranicznym inwestorom jaki ma potencjał. Forum ma jednak nie tylko przedstawic ofertę i możliwości inwestycyjne, jakie oferuje Polska, ale również dokonać analizy w co warto dziś inwestować w Polsce. Naszym zamiarem jest zbudowac Forum Inwestycyjne, na którym co roku pojawi się coraz większa liczba uczestników międzynarodowych, oraz ich partnerów biznesowych z Polski. Chcielibyśmy kojarzyc inwestorów z firmami, miastami, które mogą im coś zaproponować. W Pierwsze Forum Inwestycyjne zaangażowały się miasta – Bydgoszcz (jago główny partner), Krakow, Poznań i Łódź. Mamy nadzieje, że w kolejnych latach uda nam się ‘skompletować’ większość Polskich Miast i stworzyć razem produkt, który będzie doskonałym instrumentem do promowania Polski, która zaowocuje nowymi kontaktami i kontraktami– dodała Eva Krisztina Aboo, Dyrektor Zarządzająca Roadshow Polska.

Według prognoz Eurostatu, w tym roku, Polska będzie siódmą co do wielkości gospodarką w UE. To tylko niektóre fakty o polskiej gospodarce. Czy świat poważnego biznesu dostrzega dzisiaj naszą przewagę konkurencyjną i potencjał? Z przyjemnością i podziwem patrzę na akcję promocyjną „Poznań know how” i zastanawiam się dlaczego nikt nigdy nie wpadł na pomysł „Polska know how”? Największą słabością wizerunku polskiej gospodarki jest jego brak. Nadal jesteśmy postrzegani przez pryzmat stereotypów. Inwestorzy zagraniczni lokują Polskę jako numer jeden dla swoich potencjalnych inwestycji, tymczasem ostatecznie trafia do nas zaledwie co siódmy projekt. Jak należałoby rozpowszechnić komunikat, że jesteśmy numerem jeden w regionie? W kryzysie firmy szukają oszczędności, a te można wygenerować w Polsce dodatkowo podnosząc jakość świadczonych usług. Te dwa atrybuty pozwalają sprzedawać Polskę jako lekarstwo na kryzys – dodał Marcin Kaszuba, dyrektow w Ernst & Young

Kiedy prezentowane w ostatnich miesiącach wyniki prognoz gospodarczych dla Polski zmieniają się jak w kalejdoskopie na szczęście jedno się nie zmienia – niezależnie od przewidywanego rozwoju sytuacji gospodarczej w Europie, Polska stawiana jest w gronie krajów, które najskuteczniej będą opierać się skutkom kryzysu. Miano „kryzysowego lidera” znajduje swoje odzwierciedlenie m.in. w rankingach atrakcyjności inwestycyjnej,  w których nasz kraj – pomimo trudnej sytuacji – przesuwa się na czołowe pozycje. Satysfakcja z dobrej kondycji polskiej gospodarki na tle sąsiadów oraz pozytywnej opinii zagranicznych inwestorów byłaby zapewne większa, gdyby udało się je osiągnąć w czasach dobrej koniunktury. Ale jeżeli kryzys stworzył szansę, aby wybić się w oczach inwestorów przed inne kraje, dlaczego nie mielibyśmy jej wykorzystać? Dlatego tak ważne jest, aby skupiając się na rozwiązywaniu obecnych problemów polskich firm i polskiej gospodarki nie zaniedbywać troski o przyciąganie zagranicznych inwestorów. W czasach dekoniunktury ich obecność jest jeszcze bardziej pożądana.

Oczywiście błędem byłoby sądzić, że Polska stała się atrakcyjna dla inwestorów wraz z kryzysem. Doskonałe położenie geograficzne, wykształcona kadra, przyjazne podejście do inwestorów już od wielu lat skutecznie przyciągają zagraniczny kapitał do Polski. Są to atuty, których kryzys nie jest w stanie nas pozbawić.- – dodał Andrzej Arendarski, Prezes KIG

Patroni: Honorowy Patronat Ministra Gospodarki Waldemara Pawlaka,  Związek Banków Polskich, Związek Miast Polskich, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Polska Izba Hotelarstwa, Instytut Partnerstwa Publiczno-Prawnego, Rada Krajowa Izb Turystyki, Polska Federacja Rynku Nieruchomości, British Polish Chamber of Commerce, American Chamber of Commerce, Polsko-Portugalska Izba Gospodarcza, Ambasada Republiki Federalnej Niemiec, Włosko Polska Izba Handlowo – Przemysłowa, Ambasada Portugalii, Polsko Białoruska Izba Handlowo – Przemysłowa, Polsko Ukraińska Izba Gospodarcza, Niderlandzko Polska Izba Gospodarcza, Polsko Szwedzka Izba Gospodarcza, WEMBA, WIEMBA