E-triki na polskiego wyborcę

przez | 01/06/2009

Trendy w zdobywaniu głosów wyborczych, które objawiły się podczas kampanii prezydenckiej Baracka Obamy w USA powoli zaczynają pojawiać się w kraju nad Wisłą. Video online, kampanie linków sponsorowanych w wyszukiwarkach, prezentacje kandydatów w serwisach web 2.0 i inne internetowe pomysły na zachęcenie do siebie elektoratu stają się coraz modniejsze wśród kandydatów walczących o miejsca w Parlamencie Europejskim. Czasu na agitację pozostało mało – już w piątek o północy rozpoczyna się cisza wyborcza.

Wyraźnie nowatorskim podejściem do kampanii wyborczej może pochwalić się kandydat Rafał Trzaskowski (PO). Jego sztab wyborczy przygotował stylową, zgodną z najnowszymi trendami w sieci stronę internetową www.dlarafala.pl Ale to nie jedyne miejsce, gdzie Trzaskowski prezentuje się w sieci. Jego profile pojawiły się na wszystkich znaczących polskich serwisach społecznościowych: nasza-klasa, goldenline oraz na międzynarodowych, bardzo modnych wśród młodzieży YouTube, Facebooku i Flikrze.  Kandydat prowadzi również swój blog i pisze w Salonie24.pl.

Jednak podstawowym orężem walki o głosy stało się dla Trzaskowskiego video online. Sztab wyborczy przygotował szereg filmów z cyklu ,,dla Rafała”. W kolejnych odsłonach  przyjaciele kandydata: Michał Żebrowski, Tomasz Karolak, Grzegorz Turnau i inni w humorystyczny sposób ,,robią coś dla Rafała”: Żebrowski wkłada ulotki Trzaskowskiego za wycieraczki samochodów i zostaje zaatakowany przez ,,starszą Panią”, a Karolak postanawia ,,dla Rafała” poddać się metamorfozie w salonie urody i przemienić się w uroczą blondynkę z gładkimi nogami. Grzegorz Turnau dla Rafała przyjechał do Warszawy, skomponował i zaśpiewał jego piosenkę wyborczą. Koncepcję filmów wymyślili Paweł Nowakowski i Michał Surówka. Reklamy są przygotowane jedynie na potrzeby internetu.

– Jest to unikatowa kampania wyborcza w Polsce. Pierwszy raz kandydat w wyborach tak wyraźnie i śmiało podejmuje działania w internecie. Wyjątkowość działań sztabu Rafała Trzaskowskiego polega na wykorzystaniu w kampanii internetowego video. Filmy zostały zamieszczone na stronie oficjalnej kandydata oraz na wielu innych serwisach – mówi Mateusz Ostachowski z agencji Kompan.pl – Kampania, którą prowadzimy jest rozliczana w modelu CPC, w którym płatność następuje jedynie za przeniesienie potencjalnego wyborcy na stronę kandydata, gdzie można się zapoznać z jego poglądami i pomysłami na pracę w PE – przekonuje przedstawiciel Kompan.pl

Sztab wyborczy Rafała Trzaskowskiego pozyskał do udziału w kampanii oprócz wspominanych aktorów również Urszulę Dudziak, Piotra Adamczyka, Daniela Olbrychskiego, Zbigniewa Zamachowskiego i innych. To właśnie celebryci w połączeniu z kreatywnym podejściem do nowoczesnych technologii mogą zdecydować o sukcesie Trzaskowskiego w wyborach.

– Umiejętność wykorzystywania najnowszych technologii internetowych w tych wyborach stała się niezwykle ważna. Politycy muszą zrozumieć, że takie narzędzia jak video online pozwalają na zdobycie wirtualnej przewagi nad konkurentami, która później nad urną przeradza się w realny głos wyborczy – dodaje Mateusz Ostachowski z  Kompan.pl.