Niezależni czyli kompetentni

przez | 29/05/2009

Niezależne domy mediowe nie tylko skutecznie konkurują z sieciowymi, ale są również lepiej oceniane przez klientów – wynika z tegorocznego raportu Media & Marketing Polska.

To wielki sukces niezależnych domów mediowych. Tym bardziej, że w większości państw naszego regionu domy sieciowe podzieliły pomiędzy siebie rynek, nie zostawiając miejsca dla domów lokalnych. Jak pokazuje przykład z Polski – niekoniecznie z pożytkiem dla marketerów.

Opracowany przez SMG/KRC Millward Brown Co. raport magazynu Media & Marketing Polska sporządzany jest na podstawie ankiet wypełnianych przez klientów. To najsurowsi, a zarazem najbardziej wiarygodni recenzenci. Respondenci wyrażali ogólne zadowolenie lub niezadowolenie ze współpracy z domem mediowym i szczegółowo oceniali domy mediowe.

Trzy pierwsze miejsca w kategorii „zadowolenie ze współpracy z domem mediowym” zajęły Media Concept, Star Media (pierwsze, ex aequo) oraz Effective Media, czyli domy mediowe, które nie wchodzą w skład międzynarodowej sieci (Star Media i Effective Media to firmy należące do grupy Niezależne Domy Mediowe). W kategorii „Czy polecił(a)by Pan(i) dom mediowy swojemu przyjacielowi?” pierwsze (Star Media) i trzecie miejsce (Media Concept) zajęły domy niesieciowe.

W szczegółowych ocenach zdecydowanie zwyciężył niezależny dom mediowy Star Media. Na ten sukces złożyło się wiele czynników – najistotniejsze wskazują poszczególne części raportu Media & Marketing Polska: Star Media ma najbardziej innowacyjne podejście do planowania mediów, oferuje najniższe na rynku ceny zakupu mediów, najwyższą jakość planowania i znajomość rynku mediów. Star Media zajął też pierwsze miejsce w kategoriach „zadowolenie z zakupu mediów” i „zadowolenie z obsługi klienta”. Respondenci docenili też Star Media za przestrzeganie etyki zawodowej, przyznając domowi pierwsze miejsce na rynku.

Niezależne domy mediowe znalazły się też na podium w kategorii „zadowolenia z badań, analiz oraz strategii”, tuż za domem OMD, obalając tym samym mit o rzekomej przewadze w tej dziedzinie firm skupionych w międzynarodowych sieciach.

„Wyniki ankiety zaprzeczają stereotypom, według których niezależne domy mediowe są mniej innowacyjne od „sieciówek” i oferują gorsze ceny zakupu mediów. Nie jesteśmy gorsi od domów, za którymi stoi potęga międzynarodowej sieci. Co więcej, w wielu elementach klienci oceniają nas lepiej” – mówi Adam Łapiński, dyrektor Star Media.