Analiza turystycznych wyborów zakupowych internautów w kwietniu 2009 roku.

przez | 21/05/2009

Dlaczego w kwietniu niektórzy touroperatorzy sprzedawali jeszcze oferty w promocji wcześniej taniej? Czy był to dobry miesiąc na planowanie urlopu np. w sierpniu? Ile średnio zapłaciliśmy za wakacje? Z którym biurem podróżujemy najchętniej, a które ma najlepszych rezydentów? W jakich kierunkach latamy najczęściej i ile mogą kosztować egzotyczne wakacje?

W raporcie EasyGo.pl odpowiedzi na te i inne pytania. Portal zbadał ilości i jakości sprzedawanych przez siebie usług turystycznych w kwietniu 2009 roku.

Kto, z kim, kiedy, na ile i za ile

Rezerwacje rodzinne w kwietniu wzrosły o jeden procent w stosunku do marca. Potwierdza się stała tendencja, że zbliżające się wakacje to czas zwiększonego zainteresowania zakupami dla małych grup rodzinnych. Wciąż jednak najwięcej sprzedaje się wyjazdów dwuosobowych. W kwietniu było ich aż 65,27%. Wspomniane wyżej rezerwacje w składzie osobowym 2+1 stanowiły 20,31% sposród wszystkich dokonanych rezerwacji, a 2+2 6,36%. Ciekawostką jest, że ilość rezerwacji dla singli w minionym miesiącu wskoczyła na trzecie miejsce ze stosunkowo wysokim wynikiem 7,13%.

O 327 złotych wzrosła średnia cena rezerwacji przez jeden miesiąc. W marcu 2009 było to 4463 zł, a w kwietniu już 4790 zł. Dla porównania, to średnio aż o 759 zł więcej niż rok temu w tym samym miesiącu.

Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy wzrost średniej ceny jest wynikiem wyłącznie kryzysowych zawirowań na rynkach finansowych i idących za tym podwyżek, czy też jest związany z rozwojem podróżniczych oczekiwań naszych rodaków. Oba elementy ewidentnie nakładają się na siebie i są współmiernym powodem przedstawionego wzrostu. Warto zwrócić uwagę, że dla blisko 30% sprzedanych w kwietniu imprez turystycznych średnia cena rezerwacji przekraczała aż 5 tys zł.

Analiza ilościowa najpopularniejszych miesiąców wyjazdów zakupowanych w EasyGo.pl w kwietniu tego roku pozwala stwierdzić, że sezon ofert last minute rozpoczął się w pełni. Ponad 31% kupujących na swoje wakacje wyjeżdżało dosłownie z oferty kupionej w ostatniej chwili. Kolejne miesiące to wyraźny schodkowy spadek, który może oznaczać, że klienci czekają z zakupami do czasu urlopu.

Kierunki POP turystyki

Sharm El Sheikh, Hurghada i inne egipskie kurorty przyciągnęły w kwietniu aż 29,24% kupujących. Na drugim miejscu znalazła się słoneczna Turcja z wynikiem 17,45% pokonując Tunezję, która pozyskała w tym samym czasie 16,42% klientów portalu.

Kolejne pozycje zajęły kolejno: Grecja 14,7%, Hiszpania 8,24%, Włochy 4,36%, Bułgaria 4,2%, Cypr 2,1%, Chorwacja 1,78% i zamykająca zestawienie POP turystycznego TOP 10 Francja z wynikiem 1,62% sprzedaży.

Kierunki egzotyczne

Egzotyka zyskuje. Wciąż nie są to jeszcze wskaźniki, które można porównywać z krajami z listy POP turystyki, ale wyraźny spadek cen nawet do 2000-3000 zł za tygodniowy pobyt na egzotycznych wyspach w opcji HB przyciąga wielu polskich turystów.

Egzotyka bardzo powoli staje się alternatywną dla bliskich i popularnych kierunków. W kwietniu najwięcej osób poszukujących egzotycznych wakacji wybrało oferty do Chin. Państwo Środka wybrało na cel swojej podróży aż 28,57% klientów portalu. Kolejne miejsca z takimi samymi (14,29%) wartościami zajęły Indie, Wyspy Zielonego Przylądka, Tajlandia, Kenia i Dominikana.

Hotele

To one stanowią fundament i podstawę budowy oferty turystycznej. Najczęściej są najbardziej istotnym elementem, który motywuje do określonych zakupów. To gdzie, w jakich warunkach, w jakim otoczeniu i w jakiej gościnności spędzimy nasz urlop jest dla naszych rodaków bardzo istotne. EasyGo.pl bada i analizuje wybory dokonywane przez swoich klientów także w tym zakresie.

W kwietniu 2009 klienci EasyGo.pl najczęściej rezerwowali hotel Ruspina w Tunezji przyznając mu 4,4 punktu w 5-cio stopniowej skali.

5 kolejnych, najwyżej ocenionych w kwietniu hoteli w portalowym programie Opinie:

  1. Ruspina, Tunezja, 4 gwiazdki, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,4 pkt.
  2. Medi Sea Club, Tunezja, 3,5 gwiazdki, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,1 pkt.
  3. Triton Empire, Egipt, 3 gwiazdki, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,3 pkt.
  4. Thapsus, Tunezja, 3 gwiazdki, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,0 pkt.,
  5. Three Cornes Palmayra Resort, Egipt, 4 gwiazdki, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,2 pkt.

Biura

EasyGo.pl jako jedyny portal turystyczny w Polsce prezentuje wskaźniki swojej sprzedaży z podziałem na turystycznych partnerów.

Liderem kwietnia 2009 zostało biuro Itaka, zaś biurowy ranking TOP 5 w minionym miesiącu przedstawia się następująco:

  1. Itaka – 17,42%
  2. Exim Tours – 12,91%
  3. Triada – 11,26%
  4. Neckermann i Alfa Star – oba po 9,76%
  5. Wezyr – 6,61%

Wyniki i analiza ankiet pozostawianych przez klientów portalu w ramach programu Opinie pozwalają na prezentację zestawienia najlepszych rezydentów poszczególnych touroperatorów pracujących w terenie. W kwietniu najwyższą punktację otrzymali pracownicy biura Rainbow Tours. Klienci przyznali im wysokie 4,8 pkt. na 5 pkt. możliwych do uzyskania.

  1. Rainbow Tours – 4,8 pkt.,
  2. Ecco Holidays – 4,3 pkt.,
  3. Exim Tours – 4,1 pkt.,
  4. Sky Club – 3,6 pkt.,
  5. Neckermann – 3,5 pkt.

Zdaniem kupujących największą zgodność oferty katalogowej z faktyczną sytuacją na miejscu wypoczynku wykazało się także biuro Rainbow Tours zdobywając 4,9 pkt. na 5 możliwych.

  1. Rainbow Tours – 4,9 pkt.,
  2. Exim Tours oraz Ecco Holidays – oba po 4,0 pkt.,
  3. Sky Club – 3,6 pkt.,
  4. Neckermann – 3,5 pkt.,
  5. Itaka – 2,6 pkt.

Dojazd

Blisko 9 na 10 dokonanych rezerwacji to podróże lotnicze. Aż 88,87% klientów woli na miejsce dolecieć niż dojechać. Spośród tych drugich 6,4% na wakacje wybiera się transportem własnym, a 4,73% skorzysta z dowozu autokarowego.

Wyżywienie

Prawie co szósta rezerwacja dokonywana za pośrednictwem doradców portalu w kwietniu oparta została, w zakresie wyżywienia, o opcję All Inclusive. Ponad 27% kupujących wybrało pakiet śniadań i obiadokolacji (HB), a bez wykupionego wyżywienia (OV) na urlop zdecydowało się wybrać tylko niespełna 6% klientów. Opcję wykupienia samych śniadań (BB) wybrało prawie 3% kupujących. Dokładne wartości prezentuje poniższy wykres.

Lecieć teraz czy w wakacje?

Mimo, że w kwietniu jeszcze kilku touroperatorów próbowało sprzedawać oferty w promocji wcześniej taniej to trudno jeszcze mówić o okazjach i możliwościach przedsprzedażowych. To raczej czysty zabieg marketingowy, który jedną promocję (wcześniej taniej) zamieniał automatycznie w drugą (last minute) z pominięciem okresu katalogowego.

Czwarty miesiąc roku to ewidentny czas wyborów dokonywanych pomiędzy ofertą typu last minute z wyjazdem za przysłowiową chwilę, a planowaniem urlopu na okres czterech wakacyjnych miesięcy (czerwiec – wrzesień). Uwzględniając taki podział, sprzedaż w kwietniu przedstawiała się następująco:

  • 48% sprzedaży to oferty typu last minute
  • 52% sprzedaż oferty na okres wakacyjny

Okiem managera – Tomasz Domżalski, dyrektor marketingu EasyGo.pl

Kwiecień jak co roku nie był i tym razem najszczęśliwszym miesiącem dla branży turystycznej. Weekend majowy nie tak długi jak te z poprzednich lat, oferta wakacyjna jeszcze się nie sprzedaje w zadowalających dla producentów ilościach, a kwietniowych lastów klienci jakoś specjalnie dużo kupować nie chcieli. Trudno uciec od przekonania, że Polacy w tym roku czekają licząc na lastowe Eldorado.

Patrząc na strukturę ruchu na stronie internetowej jak i trendy wyszukiwarek widać wyraźnie, że kwiecień był miesiącem, w którym klienci zaczęli wyraźniej planować letnie wakacje. Niestety, dla organizatorów takich wyjazdów, planowanie to jeszcze nie kupowanie. Także nasz zespół odnotował dużo większą liczbę samych zapytań telefonicznych i internetowych.

Pierwsze, bardzo szacunkowe podsumowanie przedsprzedaży oferty letniej pokazuje, że wyniki nie są tak dobre jak spodziewały się tego biura podróży. Założone plany znacząco rozminęły się z popytem rynkowym. Świadczy o tym nie tylko oficjalne zmniejszanie ilości zakontraktowanych przez organizatorów przelotów, ale również niekończące się przedłużanie promocji typu first minute. W kwietniu ubiegłego (najlepszego dla branży) roku nikt już nie myślał o przedsprzedaży. Teraz jest zupełnie inaczej.

Co przyniosą kolejne miesiące? Oferty na rynku jest jeszcze dużo, ale czy to oznacza, że ten rok będzie rokiem last minute na który liczą klienci? Nie sądzę. W przypadku mniej popularnych kierunków pewnie tak będzie. Nie odkładałbym natomiast czekania na super oferty dla całej rodziny, aż do szczytu sezonu. Przy ograniczonej w porównaniu z ubiegłym rokiem liczbie miejsc w samolotach, możemy po prostu nie zdążyć zarezerwować.