Bezpieczny plan odchudzania

przez | 20/05/2009

Dieta jest jednym z najistotniejszych elementów życia. Odpowiednio zbilansowana pozwala na prawidłowe funkcjonowanie i utrzymanie dobrej kondycji organizmu. Tylko zdrowe i racjonalne odżywianie, a także aktywność fizyczna wpływają na jakość i długość życia. Ponadto właściwa dieta przekłada się na stan naszej skóry, włosów, kondycji fizycznej i psychicznej. Korzyści zdrowotne i estetyczne są więc wymierne, a decyzja czy będziemy się nimi cieszyć zależy wyłącznie od nas samych.

Czym jest otyłość i nadwaga

Złe nawyki żywieniowe, ciągły pośpiech i brak ruchu sprawiają, że przybieramy na wadze. Już dziś w Polsce co trzecia kobieta i co piąty mężczyzna ma problemy z utrzymaniem prawidłowej masy ciała. W ostatnich latach problem ten coraz częściej zaczyna dotyczyć także dzieci.

Otyłość została uznana przez WHO za chorobę cywilizacyjną XXI wieku. Jest przewlekłą chorobą spowodowaną nadmierną podażą energii zawartej w pokarmach w stosunku do zapotrzebowania organizmu, skutkiem czego jest magazynowanie jej nadmiaru w postaci tkanki tłuszczowej.  Ponadto otyłość prowadzi do rozwoju wielu chorób: nadciśnienia tętniczego, miażdżycy, cukrzycy typu 2, zmian zwyrodnieniowych stawów, kamicy pęcherzyka żółciowego, zwiększa ryzyko pojawienia się nowotworów i przyspiesza proces starzenia się.

Do łatwego określenia stopnia nadmiernej wagi służy prosty wskaźnik masy ciała (BMI=Body Mass Index). Jest definiowany jako waga w kilogramach podzielona przez wzrost do kwadratu podany w metrach (kg/m2). Wartości prawidłowe wynoszą 18,5 do 24,9 natomiast wartości od 25,0 do 29,9  to  nadwaga a 30,0 i powyżej oznacza otyłość.

Przyczyny otyłości

Otyłość stwierdza się gdy tkanka tłuszczowa stanowi więcej niż 20% całkowitej masy ciała u mężczyzn i 25% u kobiet. Jedną z najważniejszych przyczyn nadwagi i otyłości jest nieodpowiednio skomponowana dieta, zawierająca produkty bogate w skrobię, takie jak białe pieczywo, makaron, ziemniaki czy ryż, posiadające wysoki indeks glikemiczny. Indeks glikemiczny określa, jak poszczególne produkty spożywcze wpływają na zmiany stężenia glukozy we krwi. Można w ten sposób zmierzyć, jak szybko węglowodany zawarte w spożywanym produkcie ulegają zamianie na glukozę krążącą we krwi. Nadmiar wchłoniętej glukozy jest magazynowany w wątrobie oraz przerabiany do tłuszczów i magazynowany w tkance tłuszczowej.

Obecnie społeczeństwo spożywa o około 300 kalorii dziennie więcej niż 50 lat temu, co wiąże się przede wszystkim ze zwiększoną konsumpcją tłuszczu. Z drugiej strony badania pokazują, że jedna trzecia Europejczyków zupełnie nie ćwiczy, a większość spędza pięć godzin dziennie siedząc. [1]

Prawidłowe odchudzanie

„Diety cud”, obiecujące szybkie odchudzanie, nigdy nie przynoszą długotrwałych efektów. Co prawda, początki bywają ekscytujące, zrzucamy kilogramy w szybkim tempie i ogarnia nas euforia lecz co dalej…? Często efekt jo-jo bywa dowodem próby szybkiego amatorskiego odchudzania. Jedyne co możemy osiągnąć to odwodnienie i wycieńczenie organizmu. Nieprawidłowe odchudzanie grozi w dłuższym czasie wzrostem a nie spadkiem wagi. Co więcej, prowadzi do problemów zdrowotnych i coraz bardziej utrudnia zlikwidowanie nadmiernych kilogramów.

Dzięki właściwemu dobraniu diety możemy dłużej cieszyć się zdrowiem. Jeżeli chcemy, aby nasza dieta była zdrowa i dostarczała nam niezbędnych składników, musimy zadbać, by w codziennym jadłospisie znalazły się odpowiednie produkty. Nie planujmy bardzo restrykcyjnej diety, ograniczającej niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu składniki, bowiem pomimo szybkiego spadku wagi prowadzić może ona do wielu komplikacji. Dietę najlepiej prowadź racjonalnie, w  sposób zrównoważony lecz konsekwentnie i długofalowo a wtedy osiągniesz sukces w sposób bardziej fizjologiczny i będziesz mógł go trwale utrzymać.

Spożywaj różnorodne pokarmy, bogate w niezbędne składniki dla organizmu. Bardzo ważne w diecie są owoce i warzywa. Jeżeli codziennie spożywałeś duże ilości słodyczy nie odstawiaj ich gwałtownie. Ponadto jedz umiarkowane porcje (podziel posiłki na 5 części). Warto również rozważyć pomoc w postaci suplementacji sprawdzonymi i naturalnymi preparatami (np. Fosanic®), które wspomogą nasz organizm w pozbyciu się zbędnych kilogramów oraz w zachowaniu zdrowej i szczupłej sylwetki.

Pomocna fasolamina

Stosowanie efektywnej diety możliwe jest tylko wtedy, gdy stosujemy ją sumiennie i z rozwagą.  Nagła zmiana nawyków żywieniowych nie przyniesie oczekiwanych rezultatów – wręcz może przysporzyć nam kłopotów. Nasz organizm stopniowo przyzwyczaja się do zmian żywieniowych. Dlatego uzbrojenie się w cierpliwość jest konieczne i tylko to jest gwarancją powodzenia.

Fasolamina to naturalna substancja pochodzenia roślinnego otrzymana z Phaseolus vulgaris, która skutecznie hamuje działanie enzymu trzustkowego alfa-amylazy i w ten sposób zmniejsza rozkład spożytej skrobii w pokarmie do glukozy i jej wchłanianie w jelitach. Fasolamina ułatwia zatem skuteczne odchudzanie w racjonalny sposób, obniża indeks glikemiczny potraw i ogranicza wchłanianie cukrów. W aptekach jest dostępnych kilka preparatów zwierających tę substancję, w tym jeden wysoce oczyszczony preparat z fasolaminy – skutecznie i bezpiecznie spowalniający trawienie skrobi (1 kapsułka preparatu Fosanic® zawiera 40 mg inhibitora, co odpowiada 2500 FIP – jednostki aktywności inhibitora alfa-amylazy). Aktywność inhibitora alfa-amylazy w innych preparatach dostępnych na rynku jest znacznie niższa i waha się od 100 do 800 FIP, co często nie wystarcza do skutecznego zahamowania rozkładu skrobii.  Fosanic® obniża indeks glikemiczny spożywanych potraw bogatoskrobiowych, zmniejszając tym samym ryzyko nadmiernego wzrostu stężenia glukozy we krwi. W wyniku działania preparatu nasz organizm otrzymuje mniejsze ilości glukozy, dlatego znacznie mniej węglowodanów odkłada się w postaci tłuszczu.

Fasolamina, przedłużając przebywanie w przewodzie pokarmowym zapasów skrobi, ogranicza także nasz apetyt. Dłuższe uczucie sytości sprawia, że rzadziej sięgamy po niewielkie, ale tuczące przekąski, co sprzyja korzystnym zmianom naszych nawyków żywieniowych i obniżaniu masy ciała. Fosanic® stanowi poważną i racjonalną odpowiedź na problemy związane z otyłością. Wystarczy 1 kapsułka, na krótko przed spożyciem głównych posiłków, aby łagodnie, ale skutecznie pozbyć się zbędnych kilogramów, a następnie utrzymać prawidłową masę ciała. Ponadto odpowiednia dieta i aktywność fizyczna w znaczącym stopniu wpłyną dodatkowo na nasze zdrowie i kondycję.

Podejdź poważnie do odchudzania

Szczuplejsza sylwetka jest także zdrowsza i piękniejsza. Należy z rozwagą podchodzić do codziennego odżywiania i pozbyć się złych nawyków żywieniowych. Pamiętaj również, że odpowiednia zawartość fasolaminy w preparacie takim jak Fosanic® to poważny partner w codziennym jadłospisie i właściwy kierunek dla prawidłowego odchudzania.

Źródło:

1. http://diety.us/?action=wiecej&id=3
2. http://www.zdrowie.med.pl
3. www.genexo.pl