Przykład Manufaktury dowodzi, że inwestor i miasto mogą działać w symbiozie

przez | 14/05/2009

Łódzkie centrum kulturalno- rozrywkowo- handlowe Manufaktura to jedna z najsłynniejszych polskich inwestycji ostatnich lat. Sukces tego wyjątkowego miejsca to zasługa nie tylko innowacyjnej koncepcji połączenia postindustrialnej architektury z bogactwem funkcji. Manufaktura to dziś także przykład owocnej współpracy inwestora i miasta. Jej punktem kulminacyjnym będzie kooperacja w ramach obchodów trzecich urodzin Manufaktury wpisanych w tegoroczne Święto Łodzi.

Trzy lata po wielkim otwarciu Manufaktury inwestor – firma Apsys – z satysfakcją podsumowuje kolejny rok działania centrum. – Bogactwo oferty kulturalnej, rozrywkowej i handlowej, unikalność projektu oraz konsekwentnie realizowana strategia komunikacji to główne czynniki warunkujące sukces finansowy naszego przedsięwzięcia. Całkowity obrót realizowany przez naszych najemców co roku stabilnie wzrasta. Od dnia otwarcia wyniósł on ponad 2 mld złotych – informuje Sławomir Murawski, Dyrektor Manufaktury.

Pionierska rewitalizacja kompleksu pofabrycznej architektury pozwoliła stworzyć w sercu Łodzi nową przestrzeń publiczną. Dzięki inwestycji firmy Apsys miasto wzbogaciło się o miejsce, które rocznie odwiedzają miliony gości z kraju i z zagranicy (w 2008 roku frekwencja wyniosła 18, 7 mln). Manufaktura to dziś przykład symbiozy prywatnej inwestycji w ramach przestrzeni miejskiej. Zaangażowanie dyrekcji centrum w liczne inicjatywy z kręgu kultury, sztuki i rozrywki ugruntowało jego pozycję jako symbolu Łodzi. – Manufaktura już na etapie projektu miała być miejscem nie tylko handlu ale także kultury, sztuki i rozrywki na najwyższym poziomie. Współpraca z władzami miasta w ramach takich inicjatyw jest dla nas kluczowa – przyznaje Sławomir Murawski. – Wspieramy Łódź w walce o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016, realizujemy wspólnie niebanalne przedsięwzięcia. Tajemnicą sukcesu kooperacji między Manufakturą a miastem jest zaangażowanie w realizację wspólnego celu:  obu stronom zależy na tym, aby miasto pozostało atrakcyjnym punktem na turystycznej mapie Polski.

W praktyce kooperacja Manufaktury i władz Łodzi prowadzi do realizacji coraz bardziej spektakularnych przedsięwzięć. Dotąd Rynek centrum był miejscem, gdzie odbywały się cykliczne imprezy kulturalne, m.in. Festiwal Dialogu 4 Kultur, Fotofestival czy Biennale Sztuki. Obecnie współpraca uległa zacieśnieniu – trzecie urodziny Manufaktury zostały wpisane w obchody tegorocznego Święta Łodzi. W najbliższy piątek Manufaktura stanie się sceną dla pierwszego na świecie plenerowego pokazu kultowego filmu Stanley’a Kubricka „Odyseja Kosmiczna 2001”. Projekcja odbędzie się pod gołym niebem, z towarzyszeniem chóru i orkiestry symfonicznej Filharmonii Łódzkiej. W sobotę niebem nad Manufakturą zawładnie zespół teatralny Plasticiens Volants, słynący z pokazów z użyciem olbrzymich sterowców wypełnionych helem. Występy grupy do tej pory uświetniły m. in. zamknięcie olimpiady w Barcelonie, otwarcie kanału La Manche i otwarcie paraolimpiady w Sydney. W niedzielę na Rynku centrum wystąpi zespół Myslovitz.

Przykład Manufaktury dowodzi, że zaangażowanie prywatnego inwestora w działania na rzecz miasta oraz otwartość i inicjatywa w dialogu służą obu stronom. Konsekwentna realizacja wspólnych działań pozwala realizować niebanalne przedsięwzięcia. Manufaktura doskonale wpisała się w przestrzeń miasta, także ze względu na to, że działa na rzecz jego uatrakcyjnienia i rozwoju.

Manufaktura:

  • Największe centrum kulturalno-rozrywkowo-handlowe w Polsce.
  • Unikalna kompilacja zabytkowego stylu i nowoczesnych elementów przestrzennych.
  • 18 700 000 odwiedzających w 2008 roku
  • 17 700 000 odwiedzających w 2007 roku
  • 16 000 000 gości z Polski i zagranicy ciągu pierwszego roku po otwarciu.
  • Powierzchnia 27 hektarów.
  • 13 zabytkowych pofabrycznych budynków.
  • 306 sklepów, butików, restauracji, kawiarni, pubów.
  • Dwupoziomowa dyskoteka.
  • 3 – hektarowy rynek z ekranem LED o powierzchni 40 m2.
  • 250-metrowa fontanna – najdłuższa w Polsce.
  • Cykliczne imprezy na rynku: Festiwal Czterech Kultur, Biennale Sztuki, Photo Festiwal, sztuczna plaża latem, lodowisko zimą, koncerty, konkursy, zawody.
  • Muzeum Fabryki, interaktywny park nauki i techniki Experymentarium
  • W listopadzie 2008 w sąsiedztwie Manufaktury otwarto nowy oddział łódzkiego Muzeum Sztuki ze znakomitą kolekcją sztuki nowoczesnej. Zabytkowy budynek został nieodpłatnie przekazany przez inwestora Manufaktury – firmę Apsys – właśnie na cele wystawiennicze.
  • ****Hotel Andel’s – otwarcie wiosną br.
  • Bogata oferta sportowa: fitness klub, ścianka wspinaczkowa, centrum gier, kręgielnia
  • Laureatka licznych nagród: ULI GLOBAL Award 2007 przyznawana przez Urban Land Institute, Polski Produkt Turystyczny Roku 2006, Najlepsze Centrum Handlowe i Najlepszy Projekt Budownictwa Ogólnego – tytuły przyznawane przez CiJ Journal; nagroda Quality Awards 2006 w kategorii Aareal Bank CEE Retail & Leisure Development of the Year 2006; Miejsce 2006 według miesięcznika Dobre Wnętrze; Łódź Sukcesu 2006 – nagroda przyznawana m.in. przez lokalne media, Best Revitalisation Developer – nagroda CEPIF 2007, nagroda Retail&Leisure International Magazine oraz najlepiej zaprojektowana przestrzeń publiczna według Towarzystwa Urbanistów Polskich. Liczne nominacje do prestiżowych nagród: najlepsze centrum handlowe na świecie – MIPIM. Laureatka ICSC Solal Marketing Award (nagrody International Council of Shopping Center) za Muzeum Fabryki, w kategorii Community Relations (relacji ze społecznością lokalną) oraz IDD (International Design and Development Award przyznawanej przez International Council of Shopping Center) w kategorii innowacyjnej stylistyki i rozwoju nowego projektu. Manufaktura zajęła również I miejsce w rankingu „Centra Handlowe w Polsce” rocznika Book of Lists 2009 Warsaw Business Journal. Otrzymała także prestiżową nagrodę „MAXI Award” ICSC w kategorii Community Relations za Muzeum Fabryki.