Rusza serwis internetowy obibuk.pl – pierwsza polska porównywarka usług turystycznych

przez | 12/05/2009

Krakowska firma Wirtualny Turysta (www.wirtualnyturysta.com), dostarczająca rozwiązania informatyczne dla branży turystycznej, uruchomiła serwis obibuk.pl (www.obibuk.pl), pierwszą polską porównywarkę usług turystycznych – lotów, hoteli, samochodów na wynajem i rejsów statkami pasażerskimi.

Obibuk.pl swoim zasięgiem geograficznym obejmuje wszystkie kontynenty, a użytkownicy serwisu mogą porównywać ze sobą tysiące ofert. Do wyboru jest 660 linii lotniczych (w tym ponad 100 tanich operatorów), kilkadziesiąt tysięcy hoteli i innych obiektów noclegowych we wszystkich większych miastach świata, ponad 500 wypożyczalni samochodów z 15,000 lokalizacji na terenie 135 państw oraz czołowi operatorzy rejsów wycieczkowych po najatrakcyjniejszych akwenach globu.

Głównym zadaniem obibuka jest, jak twierdzą autorzy projektu, „guglowanie podróży”. Serwis jest bowiem turystyczną metawyszukiwarką, a więc – wyjaśniając informatyczną nowomowę – potężnym i zarazem prostym w użyciu narzędziem, umożliwiającym użytkownikowi szybkie odnalezienie właściwej informacji w sieci. Metawyszukiwarka wysyła zapytanie (np. o konkretne połączenie lotnicze) do wielu baz danych (np. do wszystkich linii lotniczych obsługujących daną destynację, a także pośredników turystycznych mających w swej ofercie bilety tychże linii lotniczych). Następnie agreguje w przeciągu kilku sekund rezultaty wyszukiwań w jedną listę wyników, która może być dowolnie filtrowana przez użytkownika np. według najniższej ceny, najmniejszej liczby przesiadek, najkrótszego czasu trwania lotu, itp.

„Paradoksalnie, wraz ze wzrostem popularności internetu, wyszukiwanie informacji o podróżach oraz możliwości rezerwowania wycieczek staje się coraz trudniejsze. Dzieje się tak, ponieważ ilość stron internetowych, które publikują te informacje nieustannie rośnie. Aby osiągnąć takie same rezultaty wyszukiwania, jakie w przeciągu kilku sekund jest w stanie przygotować dla nas obibuk, musielibyśmy odwiedzić dziesiątki stron internetowych, co mogłoby zająć nam nawet kilka godzin”, wyjaśnia Piotr Byrski, pomysłodawca serwisu.

Obibuk to nie tylko oszczędność czasu, ale przede wszystkim pieniędzy. Jak się bowiem okazuje, różnice w cenach usług turystycznych, w zależności od źródła zakupu, mogą sięgać nawet 50%, tak jak jest to w przypadku rezerwacji miejsc noclegowych. Co ważne, obibuk nie jest biurem podróży, a niezależnym systemem wyszukiwawczym, który w przypadku, gdy użytkownik znajdzie odpowiadającą mu ofertę, przeniesie go bezpośrednio na stronę dostawcy danej usługi. Tam turysta będzie mógł sfinalizować rezerwację.

Skoro od jakiegoś już czasu, dzięki takim serwisom jak Ceneo czy Nokaut jesteśmy w stanie porównać, gdzie najtaniej można kupić najnowszy model lodówki, dlaczego nie zrobić tego samego w przypadku wycieczki do Paryża czy rejsu na Karaiby? „I tak właśnie powstał obibuk, który działa analogicznie do innych porównywarek cenowych, z tą różnicą, że o ile konkretny model lodówki wszędzie będzie taki sam, o tyle wakacje w Paryżu możemy spędzić w tanim motelu pod miastem lub w luksusowym hotelu w centrum stolicy. Dla każdej z tych opcji jesteśmy w stanie wyszukać najtańszą, na dany moment ofertę”, mówi Łukasz Kidoń, odpowiedzialny za koordynowanie strony technologicznej przedsięwzięcia.

W czasach kryzysu gospodarczego niekoniecznie przestajemy podróżować, na pewno jednak dużo uważniej dokonujemy rezerwacji, zazwyczaj kierując się przy podejmowaniu ostatecznej decyzji niską ceną. „Fakt, że przeciętny użytkownik internetu odwiedza, często z konieczności, aż 20-25 stron internetowych zanim dokona rezerwacji to powód dla którego rozpoczęliśmy prace nad obibuk.pl. Naszym celem jest uczynienie obibuka podstawowym miejscem w sieci dla każdego planującego podróż w dowolne miejsce na świecie”, dodaje Piotr Byrski.