„Efekt szminki” a targi

przez | 11/05/2009

Rynek targowy to odbicie stanu gospodarki. Na podstawie wielkości i rozmachu dużych imprez targowych najlepiej można odczytać kondycję i nastroje w poszczególnych gałęziach przemysłu. Tegoroczna popularność targów organizowanych dla branży fryzjerskiej i kosmetycznej świadczy o tym, że paradoksalnie te dwa sektory cieszą się szczególnym powodzeniem w czasach gospodarczej destabilizacji. Jest to wynik tzw. efektu szminki, przejawiającego się tym, że w trakcie dekoniunktury ludzie zamiast drogich i ekskluzywnych artykułów, wybierają mniejsze i tańsze produkty luksusowe.

„Efekt szminki” to zjawisko, które zaobserwowano w latach 30. ubiegłego wieku w Stanach Zjednoczonych. Ekonomiści zauważyli wtedy, że w trakcie Wielkiego Kryzysu, kiedy upadały największe finansowe potęgi świata, a bezrobocie w USA obejmowało jedną trzecią społeczeństwa w wieku produkcyjnym – znacznie wzrosła sprzedaż kosmetyków i innych stosunkowo niedrogich artykułów. Innymi słowy, zamiast samochodów czy posiadłości, ludzie częściej i w większych ilościach kupowali kosmetyki i ubrania, które stanowiły namiastkę luksusu, na jaki mogli sobie pozwolić wcześniej.

Patrząc na kalendarium imprez targowych organizowanych w tym roku przez Międzynarodowe Targi Poznańskie nietrudno dojść do wniosku, że również dzisiaj mamy do czynienia z podobnym zjawiskiem. Targi zawsze były czułym barometrem stanu gospodarki. Dlatego kluczem do sukcesu jest odpowiednio wczesne rozpoznanie, które branże najlepiej poradzą sobie w okresie kryzysu gospodarczego – mówi Przemysław Trawa, Prezes Zarządu MTP. Tegoroczne zainteresowanie targami Beauty VISION i LOOK zorganizowanymi dla branży kosmetycznej i fryzjerskiej świadczy o zwiększonym popycie na stosunkowo niedrogie dobra luksusowe – dodaje prezes.

Międzynarodowe Targi Poznańskie mają w swoim portfelu szereg imprez targowych, które mimo ciężkich czasów osiągają zaskakujące wzrosty. Dowodem na to są m.in. największe w Polsce targi mody, które odbyły się na terenie MTP w dniach 3-5 marca 2009 r. Salony Kontraktacji: Next Season, Body Style, Special Days oraz towarzyszące im Targi Tkanin, Odzieży i Dodatków Tex-Style odnotowały znaczący wzrost liczby zarejestrowanych handlowców w stosunku do roku ubiegłego. W marcu br. odwiedziło je 5200 polskich i zagranicznych przedstawicieli sklepów detalicznych, butików, sieci i centrów handlowych, domów towarowych oraz agencji handlowych, podczas gdy we wrześniu 2008 liczba ta była mniejsza i wynosiła 4000 osób.

Bardzo dużym powodzeniem cieszyły się również Forum Kosmetyki i Solariów beautyVISION oraz Forum Fryzjerstwa LOOK, które odbyły się na terenie MTP w ostatni weekend kwietnia (25 i 26.04.2009). Te najważniejsze i najciekawsze w Polsce wydarzenia dla branży kosmetycznej, solaryjnej i fryzjerskiej przyciągnęły do Poznania wszystkich, których interesują najnowsze produkty i zabiegi kosmetyczne oraz trendy na najbliższy sezon. Wśród dziesiątek stoisk można było odnaleźć te              z kosmetykami pielęgnacyjnymi i kolorowymi, artykułami do pielęgnacji i zdobienia paznokci, solariami, preparatami do koloryzacji i pielęgnacji włosów oraz sprzętem i wyposażeniem salonów. – W tym toku zaobserwowaliśmy zwiększone zainteresowanie naszymi targami. Wydaje się, że bardziej niż w poprzednich latach zwiedzający chcieli choć na kilka minut oderwać się od codzienności i skupić uwagę na efektownych pokazach stylizacji fryzur i najnowszych trendach w makijażu – mówi Barbara Vogt, Dyrektor Targów LOOK i beautyVISION.

W zeszłym roku w obydwu wydarzeniach wzięło udział łącznie 215 wystawców z całej Polski i zagranicy oraz 11 tysięcy zwiedzających. Szacuje się, że w tym roku targi te osiągnęły wzrost o ok. 10%.