Program pilotażowy Visa payWave w Szwajcarii uznany za sukces: ponad 90% uczestników testów chwali płatności zbliżeniowe z użyciem telefonu komórkowego

przez | 05/05/2009

Credit Suisse, PostFinance, SIX Multipay, Swisscard oraz Swisscom, zakończyły prowadzony w Szwajcarii, we współpracy z organizacją Visa Europe, program pilotażowy płatności zbliżeniowych z użyciem telefonów komórkowych wykorzystujących technologię kart płatniczych Visa payWave oraz łączność bezprzewodową bliskiego zasięgu (ang. Near Field Communication, NFC). Ponad 90% osób biorących udział w programie chwaliło technologię za łatwość i wygodę użytkowania. Podobnie, ponad 90% uczestników testów stwierdziło, że skorzysta z technologii, gdy wejdzie ona do użytku komercyjnego.

Technologia Visa payWave umożliwia dokonanie płatności w czasie krótszym niż jedna sekunda. Dane dotyczące płatności są bezpiecznie wymieniane przy wykorzystaniu technologii łączności bezprzewodowej bliskiego zasięgu pomiędzy zbliżeniową kartą mikroprocesorową a odpowiednio przystosowanym czytnikiem w punkcie sprzedaży. Dzięki rozwiązaniu Visa payWave po to, by dokonać codziennych zakupów o niewielkiej wartości wystarczy zbliżyć telefon komórkowy lub kartę płatniczą do czytnika w sklepie – nie ma potrzeby wkładania karty do urządzenia czy przesuwania jej przez czytnik.

Od września do listopada 2008 r. pracownicy Credit Suisse, Swisscard i SIX Multipay mogli płacić za posiłki w firmowych stołówkach z wykorzystaniem telefonu wyposażonego w technologię NFC lub zbliżeniowej karty kredytowej Visa. Celem programu pilotażowego było przetestowanie technicznej i operacyjnej niezawodności płatności zbliżeniowych, jak również ich przydatności i preferencji szwajcarskich konsumentów.

Szybkość i wygoda

Program pilotażowy ujawnił rozmaite czynniki, od których zależy powodzenie wdrożenia nowej technologii. Jednym z nich jest szeroka gama punktów przyjmujących płatności tego rodzaju. Za szczególnie przydatną uznano możliwość płacenia za zakupy o niewielkiej wartości w często uczęszczanych miejscach jak kioski, parkingi czy pojazdy komunikacji miejskiej. Kasjerzy w restauracjach potwierdzili, że w porównaniu z gotówką technologia zbliżeniowa przyspiesza proces zakupu.

„Prowadzone przez nas w całej Europie badania dowodzą żywego zainteresowania rozwiązaniami płatniczymi wykorzystującymi telefony komórkowe i aprobaty konsumentów wobec nowoczesnych metod płatniczych zapewniających wysokie standardy szybkości, wygody i bezpieczeństwa” – powiedziała Sandra Alzetta, wiceprezes Visa Europe ds. innowacji. “Takie programy pilotażowe pozwalają nam poznać preferencje konsumentów, co pozwoli szybko zareagować, gdy na rynku pojawi się wystarczająco dużo telefonów komórkowych wyposażonych w technologię NFC, a sieć akceptacji będzie odpowiednio szeroka” – dodała Sandra Alzetta.

W następnej fazie programu w Szwajcarii grupa robocza zbada, które już dostępne rozwiązania będą najlepsze dla zwiększenia liczby placówek akceptujących płatności zbliżeniowe.