Społecznościowa sprzedaż muzyki na Hip-Hop.pl

przez | 30/04/2009

Hip-Hop.pl, największy polski portal poświęcony tej kulturze, uruchomił sprzedaż muzyki w formacie mp3. O wyjątkowości tego przedsięwzięcia świadczy unikalny, społecznościowy charakter sprzedaży oraz to, że do każdego utworu generowana jest licencja potwierdzająca jego oryginalność.

Model jest oparty na całkowicie społecznościowych mechanizmach. Użytkownicy, którzy tworzą muzykę mogą ją sprzedawać za pośrednictwem Hip-Hop.pl. Cenę ustalają sami. Inni użytkownicy kupują ich nagrania za punkty. Punkty mogą zdobyć współtworząc treść portalu, np. dodając recenzje lub newsy lub kupić je za gotówkę. W ten sposób wspierana jest kreatywność użytkowników Hip-Hop.pl.

„Wyniki po pierwszym miesiącu są zaskakujące dobre. To zupełnie nowa usługa więc trochę czasu minie aż się przyjmie. Jednak do tej pory sprzedaliśmy już kilkaset utworów.” – mówi Sebastian Muliński, Redaktor Naczelny Hip-Hop.pl.

50% ceny od każdego sprzedanego utworu trafia do sprzedającego. To znacznie więcej niż w przypadku zwykłych płyt CD. Koszty produkcji i dystrybucji tego nośnika są bardzo duże i w efekcie do wydawcy trafia ok 7% z przychodów ze sprzedaży. Na Hip-Hop.pl to aż 50%, więc nawet przy niższych cenach utworów więcej gotówki trafia do artystów. W ten sposób każdy zyskuje – odbiorcy tanią, legalną muzykę, a artyści realne zyski. „Aby przekonać swoich użytkowników do kupowania muzyki przez Hip-Hop.pl, obok każdego sprzedawanego albumu podajemy realne wyliczenia, ile dzięki kupowaniu mp3 zyskuje użytkownik i wykonawca oraz wydawca” – dodaje Paweł Fornalski z Hip-Hop.pl

„Sprzedaż muzyki w formie mp3 to przyszłość dla niezależnych twórców. Dzięki temu można nagrywać i sprzedawać albumy, single, maxi-single w formie, treści i długości takiej jak tego chcą sami artyści. Nie wiąże ich żadna umowa z dystrybutorem, więc nagrania mogą być wydawane w dowolnym, wygodnym dla artystów czasie. Dlatego widzimy, że sprzedaż muzyki przez mp3 przyjmuje się to z dużym zainteresowaniem ze strony twórców” – mówi Sebastian Muliński z Hip-Hop.pl. „Na pewno będziemy rozbudowywali ten dział, mamy pomysły na kolejne funkcjonalności”

To pierwszy etap dużych zmian, które mają na celu odświeżyć wizerunek Hip-Hop.pl i rozbudować model biznesowy. W tej chwili Hip-Hop.pl sprzedaje nie tylko muzykę w formie mp3, ale również pośredniczy w sprzedaży biletów na koncerty oraz oferuje płatne konta pro, o rozbudowanej funkcjonalności względem zwykłych kont. W maju zostanie zmieniony wygląd strony. Nowoczesny design nastawiony będzie na większą użyteczność i czytelność strony.