Efektywnie, wydajnie, dokładnie – rozwiązania wspierające sektor logistyczny

przez | 30/04/2009

Obecna sytuacja gospodarcza wymaga od firm podejmowania działań ukierunkowanych na oszczędności. Aby utrzymać pozycję rynkową, budować przewagę konkurencyjną konieczne jest oszczędne gospodarowanie zasobami i sięganie po rozwiązania, które obniżą koszty przy zachowaniu najwyższej jakości usług. Rozwiązaniem, które otwiera nowe możliwości przed firmami z branży TSL jest technologia głosowa Vocollect, która pozwala obniżyć koszty operacyjne i zwiększa efektywność prac wykonywanych w magazynach i hurtowniach.

Nowe wyzwania rynkowe – być albo…

Na przestrzeni ostatnich lat w Polsce miał miejsce znaczący wzrost liczby powierzchni magazynowych dedykowanych zarówno branży spożywczej, farmaceutycznej, kosmetycznej, ale także Automotive, AGD i IT. Dzięki temu rynek usług logistycznych rozwijał się bardzo dynamicznie, oferując klientom rozwiązania na najwyższym światowym poziomie. W nowej sytuacji rynkowej, która spowodowana jest spowolnieniem gospodarczym zarówno w kraju jak i w innych państwach na całym świecie, kluczowe jest utrzymanie obecnych klientów, podnoszenie wydajności powierzchni magazynowych i zapewnienie wysokiej jakości oferowanych usług.

„W sytuacji rynkowej, w której niezwykle ważne staje się sięganie po rozwiązania, które pozwolą firmom utrzymać się na rynku, coraz bardziej popularne jest zastosowanie nowych technologii. W przypadku logistyki magazynowej rozwiązaniem, które pozwala budować przewagę konkurencyjną jest Vocollect. Zastosowanie technologii głosowej otwiera nowe możliwości rozwoju przed firmami z branży TSL – zarówno podnosi efektywność i dokładność operacji magazynowych, ale także obniża koszty operacyjne.” – powiedział Frank W. Rissler, Business Development Manager Vocollect Central Europe.

Prędkość i precyzja

Obecna sytuacja gospodarcza w Polsce sprzyja zatem upowszechnianiu rozwiązań, które gwarantują szybki zwrot z inwestycji, gdyż tylko wtedy usługodawca może spełnić indywidualne potrzeby klienta. W przypadku logistyki magazynowej liczą się indywidualne rozwiązania dostosowane do specyfikacji danego produktu – począwszy od przyjęcia towaru, monitoring dostaw, przez automatyzację obsługi magazynu i wybór metod składowania towarów, po przygotowanie produktu do transportu. Na każdym z etapów ważną rolę odgrywa wybór rozwiązania, które przy zachowaniu najwyższej jakości, pozwoli obniżyć koszty obsługi towaru w magazynie.

„Prędkość oraz precyzja pracy dostępna za pośrednictwem Voice Directed Work umożliwia ogromny wzrost efektywności pracy poprzez eliminację błędów w procesie kompletacji przesyłek. Warto podkreślić, że rozwiązania Vocollect mogą zostać wprowadzone w dowolnym momencie łańcucha, bez konieczności zmian w funkcjonowaniu jego pozostałych elementów, czy tez zmian w systemie pakowania i znakowania towarów. Zastosowanie tej technologii przynosi wzrost efektywności tych operacji o około 15-35%” – wyjaśnia Frank W. Rissler, Business Development Manager Vocollect UK.

Identyfikacja głosowa jest prawdopodobnie jednym z najważniejszych przełomów technologicznych w dystrybucji magazynowej w ostatnich latach. Vocollect zapewnia łatwy, dwukierunkowy sposób komunikacji między systemem komputerowym (np. Systemem Zarządzania Magazynem WMS) a jego użytkownikiem (np. pracownikiem magazynu, który kompletuje towar do wydania z magazynu).

„Zastosowanie technologii głosowej to pakiet korzyści dla jej użytkownika. Dostarcza ona do 35% wzrostu wydajności, natomiast jej dokładność wynosi 99,99% i poprawia jednocześnie bezpieczeństwo pracy oraz poziom satysfakcji z pracy wykonywanych zadań. W porównaniu z innymi rozwiązaniami dostępnymi na rynku, aplikacje głosowe są relatywnie łatwe do wdrożenia i proste w użyciu – już po ok. półgodzinnym szkoleniu pracownik od razu może przystąpić do pracy. Zwrot inwestycji następuje maksymalne po w ciągu 12 miesięcy, natomiast dokładność wzrasta o około 50% w przeciągu 6 do 9 miesięcy”. – podsumowuje Frank W. Rissler.

Vocollect w praktyce – przykład z Polski

Technologie Vocollect są wykorzystywane przez czołowe międzynarodowe koncerny oraz przez wiodące firmy logistyczne na świecie i Polsce. Korzyści jakie przyniosło wdrożenie systemów głosowych przedstawił na konferencji Dominik Kotowicz, Software Development Manager, z firmy Kuehne & Nagle, która korzysta z rozwiązań Vocollect od końca 2006 roku, w swoich magazynach w Błoniach oraz Chorzowie.

„Pick to Voice jest bardzo skutecznym narzędziem w przypadku procesów, gdzie istnieje wyraźna przewaga udziału czasu spędzanego na przechodzeniu pomiędzy lokalizacjami w porównaniu do czasu potrzebnego do pobrania towaru” – powiedział Kotowicz.

Obliczony przez Kuehne & Nagle wzrost produktywności, wynikający z wdrożenia systemów głosowych wyniósł 18%, przy jednoczesnym spadku liczby reklamacji o 25%. Są to rezultaty osiągnięte przy założeniu przejścia z rozwiązań opartych na listach komisjonowania na terminale głosowe.

„Wyniki uzyskane dzięki rozwiązaniom Vocollect przez Kuehne & Nagle są naprawdę imponujące. Obecna sytuacja gospodarcza w Polsce sprzyja upowszechnianiu rozwiązań gwarantujących szybki zwrot z inwestycji, które jednocześnie umożliwiają optymalizację kosztów oraz podnoszenie efektywności pracy. Systemy głosowe cieszą się w Polsce rosnącym zainteresowaniem i jestem przekonany, że w niedługim czasie zawojują polski rynek, podobnie jak to miało miejsce w innych krajach” – podsumował Adam Bałazy z SKK.