Najcenniejsze firmy według Newsweek Polska i A.T. Kearney

przez | 28/04/2009

Znane są już wyniki szóstej edycji rankingu Newsweeka i A.T. Kearney „100 najcenniejszych firm w Polsce w roku 2008”. Ranking prezentujący najbardziej wartościowe polskie spółki 2008 roku opracowany został przez redakcję tygodnika Newsweek oraz firmę doradztwa strategicznego A.T. Kearney.

Zestawienie powstało na podstawie porównania kilkuset działających w Polsce firm o najwyższych przychodach. O miejscu w rankingu decydowała właśnie wycena wartości spółek, której dokonano w oparciu o dane historyczne i wyniki finansowe za 2008 rok.

Łączny spadek wartości uwzględnionych w rankingu firm wyniósł 34%, a najcenniejszego sektora bankowego ponad 40%. Wynika to bardziej z globalnej przeceny aktywów na świecie, a zwłaszcza negatywnego nastawienia inwestorów do sektora finansowego, niż z pogorszenia kondycji większości polskich firm. Sektor bankowy wypracował rekordowe zyski w swej historii. Łączny zysk operacyjny spółek z rankingu był w 2008 roku o niespełna 10% niższy niż w roku poprzednim. Grupa naszych firm, zwłaszcza w branżach niskiego ryzyka, jak energetyka czy telekomunikacja, radzi sobie z kryzysem, bardzo dobrze utrzymując a nierzadko zwiększając nawet swą wartość.

„Wyniki rankingu potwierdzają zatem wyraźną wśród zachodnich inwestorów poprawę obrazu polskiej gospodarki, która wychodzi wreszcie ze „wspólnego koszyka” określanego mianem rynków Europy Środkowo-Wschodniej.” powiedział Michał Kobosko, redaktor naczelny Newsweek Polska.

Wyzwaniem, którego podjęcie akurat teraz wydaje się najtrafniejsze, jest budowa narodowych potęg na skalę regionalną i europejską, głównie na bazie spółek Skarbu Państwa (np. PKO BP, PZU, przedsiębiorstwa sektora energetycznego).

„Taka szansa może się długo nie powtórzyć, bo właśnie teraz jest najlepszy czas na fuzje czy przejęcia. Jednak do pomyślnego przeprowadzenia tych zmian potrzebne są szybkie i zdeterminowane działania na poziomie rządu.” powiedział Aleksander Kwiatkowski, Prezes A.T. Kearney

Oficjalne ogłoszenie wyników rankingu miało miejsce 27 kwietnia w czasie uroczystej gali. Wśród gości znaleźli się m.in przedstawiciele świata mediów i biznesu, w tym kadra zarządzająca największych polskich firm.

Ogłoszenie wyników poprzedziły dyskusje panelowe. Uroczystą galę zamknął Narożnik Newsweeka – ekskluzywny wywiad na żywo z Ministrem Skarbu Państwa – Aleksandrem Gradem.

Partnerami Gali były: Kancelaria Chałas i Wspólnicy, JLR Centrum – Autoryzowany Diler marek Jaguar i Land Rover oraz Ballantines.

Oficjalne wyniki rankingu

Trzy pierwsze miejsca w rankingu:
I.    PKO Bank Polski S.A.
II.    Bank Pekao S.A.
III.    PZU S.A.

Zwycięzcy w poszczególnych branżach:

W branży bankowej:
I.    PKO Bank Polski S.A.
II.    Bank Pekao S.A.
III.    Bank Zachodni WBK S.A.

W branży ubezpieczeniowej:
I.    PZU S.A.
II.    Commercial Union Polska Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A.
III.    Amplico Life S.A.

W branży telekomunikacyjnej:
I.    Telekomunikacja Polska S.A.
II.    Polkomtel S.A.
III.    PTK Centertel Sp. z o.o.

W branży energetycznej:
I.    PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.
II.    PGNiG S.A.
III.    Polski Koncern Naftowy Orlen S.A.

W branży medialnej:
I.    TVN S.A.
II.    Polsat Cyfrowy
III.    CANAL+ Cyfrowy Sp. z o.o.

W branży motoryzacyjnej:
I.    Volkswagen Poznań Sp. z o.o.
II.    Grupa Magneti Marelli
III.    Fiat-GM Powertrain Polska Sp. z o.o.

W branży budowlanej:
I.    Globe Trade Centre S.A.
II.    Skanska S.A.
III.    Polimex-Mostostal S.A.

W sektorze handlowym:
I.    METRO Group
II.    Jeronimo Martins Dystrybucja Sp. z o.o.
III.    Central European Distribution Corporation