LANXESS z zadowoleniem przyjmuje decyzje Parlamentu Europejskiego dotyczące opon przyjaznych dla środowiska naturalnego

przez | 24/04/2009

Koncern LANXESS AG, wiodący na świecie producent kauczuków syntetycznych oraz chemikaliów do ich przetwórstwa, przyjął z zadowoleniem ostatnie decyzje Parlamentu Europejskiego odnośnie stworzenia zapisów prawnych, które uregulują kwestie dotyczące bezpiecznych i ekologicznych opon samochodowych. Stosowanie opon samochodowych, które chronią środowisko naturalne, doprowadzi na drogach europejskich do znaczącej redukcji emisji CO2. Axel C. Heitmann, Prezes Zarządu spółki LANXESS AG, stwierdził: „dzięki naszym nowoczesnym, charakteryzującym się najwyższą jakością produktom dajemy przemysłowi oponiarskiemu już dziś możliwość spełnienia wysokich wymogów stawianych przez UE w zakresie bardziej ekologicznego i bezpieczniejszego ogumienia samochodowego”. Za sprawą nowych regulacji koncern LANXESS wychodzi z założenia, że będzie to stanowiło w długim okresie czasu pozytywny impuls dla europejskiego przemysłu oponiarskiego oraz dla specjalistycznego przedsiębiorstwa branży chemicznej z Leverkusen jako jednego z wiodących dostawców.

Dopiero dziś Parlament w Strasburgu podjął uchwałę wprowadzającą od 2012 roku obowiązek oznaczania opon samochodowych pod względem efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i zewnętrznego hałasu toczenia opon samochodowych. Opony zostaną podzielone na różne klasy w ramach jednego systemu, w którym najlepsza jakość opony zostanie oznaczona jako „klasa A”, natomiast opona o najgorszej jakości jako „klasa G”. Taki system informacji będzie dla konsumentów ważną pomocą w podjęciu decyzji przy zakupie nowych opon. Kupno ma istotne znaczenie dla przemysłu oponiarskiego i jego dostawców, jakim jest koncern LANXESS. Zdaniem ekspertów, blisko 75 procent wszystkich opon sprzedawanych w Europie służy do zastąpienia starego i zużytego ogumienia.

Już w połowie marca unijni parlamentarzyści głosowali za tym, aby w krajach europejskich montaż paliwooszczędnych opon w nowych samochodach stał się obowiązkowy od 2011 roku. Tylko w ubiegłym roku dopuszczono w Europie do ruchu przeszło 15 milionów nowych pojazdów. Celem powyższego rozporządzenia jest poprawa bezpieczeństwa i ekologiczności pojazdów. Aby przemysł samochodowy miał czas na dostosowanie się do nowych wymogów, przewidziano okresy przejściowe. Obie decyzje wymagają jeszcze zgody Rady Unii Europejskiej.

Według danych Komisji UE opony odpowiedzialne są za 20 procent zużycia paliwa przez samochody – oznacza to co piąte tankowanie. Prezes Zarządu Heitmann oświadczył: „ponieważ w ciągu nadchodzących 25 lat ilość pojazdów samochodowych na całym świecie podwoi się, za nieodzowne należy uznać szerokie zastosowanie innowacyjnych technologii oponiarskich, aby w sposób bardziej efektywny wykorzystywać paliwa oraz powstrzymać zmiany klimatyczne”.

Koncern z siedzibą w Leverkusen, produkujący wyroby z dziedziny chemii specjalistycznej – jako lider technologiczny i motor rozwoju w branży kauczukowej – posiada w swojej ofercie największy na świecie wachlarz kauczuków syntetycznych.

Mniejsze zużycie paliwa przy możliwie maksymalnym bezpieczeństwie

Opony ekologiczne, produkowane przez koncern LANXESS z wysokiej jakości kauczuków, wykazują mniejsze tarcie, dzięki czemu pozwalają oszczędzać paliwo. Z kolei niewielkie zużycie paliwa obniża emisję CO2 i chroni środowisko naturalne. Gdyby wszystkie pojazdy były wyposażone w tego typu opony, można by w Europie zaoszczędzić rocznie blisko sześć miliardów litrów paliwa i zredukować emisję CO2 o około 15 milionów ton. Werner Breuers, Członek Zarządu spółki LANXESS AG, przedstawia dalsze korzyści: „nasze innowacyjne technologie przyczyniają się również do bezpieczeństwa i żywotności energooszczędnych opon”. Produkowane przez LANXESS materiały high-tech pozwalają poszerzyć „magiczny trójkąt” technologii oponiarskiej oraz połączyć ze sobą niewielki opór toczenia opon samochodowych z dobrą odpornością na ślizganie na mokrej nawierzchni (tzn. z krótką drogą hamowania) oraz z długim okresem użytkowania.

Właściwe mieszanki kauczukowe stanowią różnicę

LANXESS jako wiodący oferent innowacyjnych kauczuków high-tech stawia na badania i rozwój. Kauczuki funkcjonalizowane odgrywają centralną rolę w oponach ekologicznych: jedną z możliwości optymalizacji w tym zakresie jest na przykład inteligentne zastosowanie napełniaczy krzemionkowych w bieżnikach opon, polegające na lepszym ich rozłożeniu w mieszance kauczukowej.

W najnowszej generacji rozpuszczalnikowych kauczuków butadienowo-styrenowych (SSBR), które w przedsiębiorstwie LANXESS znajdują się w chwili obecnej w fazie rozwoju, napełniacz krzemionkowy może być jeszcze bardziej efektywnie włączany w sieciową strukturę kauczuku. Pozwala to na zwiększenie przebiegu, poprawę przyczepności na jezdni, redukcję tarcia oraz zmniejszenie zużycia ogumienia. Koncern LANXESS już dziś oferuje kauczuki zawierające nieszkodliwe dla środowiska plastyfikatory olejowe, spełniając tym samym – jako jeden z pierwszych producentów – przepisy środowiskowe Unii Europejskiej, które zaczną obowiązywać od 2010 roku.

Ponadto kauczuki butylowe, stosowane w dętkach lub w wewnętrznej warstwie gumowej opon bezdętkowych sprawiają, że z opon nie ucieka powietrze. Ma to istotne znaczenie, ponieważ prawidłowe ciśnienie w oponach przyczynia się do oszczędności w zużyciu paliwa oraz redukcji emisji CO2. Poza tym zwiększa ono bezpieczeństwo.

Kolejnym przykładem, który czyni te opony bardziej przyjaznymi dla środowiska, są chemikalia do kauczuków, produkowane przez koncern LANXESS. Dodatek o nazwie Vulcuren spowalnia proces twardnienia i starzenia się bieżników opon, również przy maksymalnym obciążeniu dopuszczalnym. Dzięki temu opona zachowuje stabilniejsze właściwości poślizgowe na mokrej i suchej nawierzchni przez cały okres jej użytkowania.

Nanopreny produkowane przez LANXESS: niewielkie cząsteczki – duża skuteczność

Nanopren to nowy produkt koncernu LANXESS, wykorzystywany w bieżnikach opon, zawierający napełniacz krzemionkowy. Zastosowanie tego innowacyjnego, skutecznie działającego dodatku do gumy znacząco poprawia odporność opon na ścieranie. Dodatek wydłuża żywotność opon o 15 procent, o tyle samo zwiększa ich przyczepność, jak również zmniejsza tarcie. W technologii tej główną rolę odgrywa nieduża wielkość oraz funkcje, jakie pełnią powierzchnie cząsteczek nanoprenu. Pod względem chemicznym dodatek ten, który powstaje w wysoce wyspecjalizowanym procesie produkcyjnym w przedsiębiorstwie LANXESS, składa się z cząsteczek mieszanki gumowej, których wielkość wynosi zaledwie ok. 50 nanometrów. Na powierzchni nanocząsteczek znajdują się specjalne „zakotwienia”, za pośrednictwem których cząsteczki i napełniacz krzemionkowy (zwany również sylikatem) oddziaływują na siebie wzajemnie. Proces ten to ważny krok naprzód w rozwoju produkcji opon.

Dostawca produktów kauczukowych do prawie wszystkich międzynarodowych producentów opon

Koncern LANXESS osiągnął w ubiegłym roku blisko jedną czwartą swojego łącznego obrotu wyrobami kauczukowymi dla przemysłu oponiarskiego. LANXESS dostarcza kauczuki, zmiękczacze, środki zapobiegające sieciowaniu i starzeniu opon oraz przyspieszacze wulkanizacji prawie wszystkim międzynarodowym producentom opon.

Stuletnie doświadczenie i nowoczesna, najbardziej zaawansowana technologia

LANXESS posiada stuletnie doświadczenie w rozwoju i produkcji kauczuków syntetycznych oraz chemikaliów do ich przetwórstwa. W 1909 roku chemikowi Fritzowi Hofmannowi udało się opracować pierwszą metodę produkcji sztucznego kauczuku. Od tej pory syntetyczne tworzywo kauczukowe stanowi główny element technologii oponiarskiej. Jako spadkobierca wynalazcy syntezy kauczuku koncern LANXESS kładzie również dziś nacisk na innowacyjność i nieustanny rozwój swoich produktów. Dzięki najbardziej zaawansowanej technologii koncern LANXESS znacząco przyczynia się do trwałej poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i ochrony klimatu.