Co, gdzie, jak, z kim i dokąd? Analiza turystycznych wyborów zakupowych internautów w marcu 2009 roku

przez | 21/04/2009

Za nami ostatni miesiąc sprzedaży ofert promocyjnych wcześniej taniej. Średnia cena rezerwacji wzrosła w stosunku do marca ubiegłego roku tylko o 5 proc. Wciąż najchętniej podróżujemy we dwójkę do Egiptu, ale Tunezja mocno walczy o klienta. Kuba spadła w zestawieniu krajów egzotycznym na trzecie miejsce, a nowym liderem zostały Wyspy Zielonego Przylądka. Medialne zapowiedzi, że najbliższe lato będzie sezonem lastów może okazać się tylko pobożnym życzeniem. Portal turystyczny EasyGo.pl zbadał ilości i jakości sprzedawanych przez siebie usług turystycznych w marcu 2009 roku.

Kto, z kim, kiedy, na ile i za ile

Im bliżej wakacji tym częściej rezerwujemy wyjazdy 3-osobowe. Co prawda w marcu wciąż jeszcze numerem jeden jest skład 2-osobowy z wynikiem 65,89%, ale rezerwacje 3-osobowe wzrosły w porównaniu z poprzednim miesiącem o 2,8%. Rodzinne rezerwacje, w składzie 2+1 to w marcu 19,31%, a 2+2 to 7,72%. Tradycyjnie, każdy miesiąc zbliżający nas do wakacji szkolnych zwiększa grupę rezerwacji małych grup rodzinnych. Liczby pokazują, że w ubiegłym sezonie rodziny z dziećmi najczęściej rezerwowały wakacje w maju (ponad 21,54% rezerwacji).

4463 zł. Dokładnie tyle wyniosła średnia cena rezerwacji dokonywanej w portalu EasyGo.pl w marcu 2009. Wzrosła ona w stosunku do marca 2008 roku o 232 zł. 5% wzrost średniej ceny w odstępie rocznym wydaje się niewielki, zwłaszcza w odniesieniu do informacji o kryzysie z ostatnich miesięcy. Co ciekawe wielkość budżetu nie wpłynęła znacząco na obniżenie jakości kupowanych imprez turystycznych o czym szczerze w dalszej części raportu.

Marzec był ostatnim miesiącem przedsprzedaży ofert promocyjnych z magnetycznym hasłem wcześniej taniej. To także czas końcowej wyprzedaży narciarskich i snowboardowych ofert zimowych oraz alternatywnych dla nich kierunków z katalogu ciepłej turystyki egzotycznej.

Miesiące ścisłego letniego sezonu turystycznego kupowane były w lutym następujących wartościach:

  • oferty na czerwiec kupiło 10,78% klientów,
  • na lipiec 6,6% klientów,
  • na sierpień 6,33% klientów,
  • na wrzesień 4,04% klientów.

Najwyższe współczynniki sprzedaży miały w tym czasie oferty last minute na: marzec 29,51% oraz kwiecień 26,01%.

Kierunki POP turystyki

Tunezja goni Egipt. Co prawda kraj Faraonów był w marcu wciąż najchętniej wybieranym kierunkiem turystycznym (29,77% wszystkich wyborów) wśród klientów EasyGo.pl, ale konkurencyjna Tunezja zmniejsza dystans (21,11%). Z całą pewnością wpływ na taką sytuację mają bardzo korzystne ceny imprez tunezyjskich. Na trzecim miejscu znalazły się Włochy z wynikiem 11,64%.

Kolejne pozycje zajęły kolejno: Grecja 9,88%, Hiszpania 8,93%, Turcja 5,95%, Bułgaria 4,9%, zimowa Austria 3,65%, Maroko 2,98% (pierwszy raz w szczycie rankingu w 2009 roku) oraz zamykająca zestawienie POP turystycznego TOP 10 Francja z wynikiem 1,89% sprzedaży.

Kierunki egzotyczne

Jeszcze niedawno w ogóle nie było ich na liście, później przebojem zajmowali pozycje w końcówce zestawienia. W minionym miesiącu zostali numerem jeden. Wyspy Zielonego Przylądka. Prawdziwy hit sezonu egzotycznego 2008/2009. Wyjazdy w tym kierunku wybrało aż 27,27%% klientów portalu wybierających podróże egzotyczne. Dobre skorelowanie atrakcyjności, jakości, promocji kierunku i stosunkowo korzystnej ceny (od 2200 zł za tydzień w opcji HB) zrobiły jak widać na Polakach duże wrażenie. Drugie miejsce zajęły w marcu Chiny z wynikiem 18,18%. Aż na trzecie miejsce spadła egzotyczna królowa czyli Kuba. Marcowe zainteresowanie tą karaibską wyspą było tylko na poziomie 9,09%. Identyczne współczynniki sprzedażowe miały w tym miesiącu Tajlandia, Jamajka, Kenia, Meksyk i Dominikana.

Hotele

Szerokie badanie wyborów zakupowych swoich klientów to stały elementy polityki biznesowej EasyGo.pl. Działy analityczne portalu stale monitorują m.in. wybory najbardziej popularnych i najczęściej rezerwowanych hoteli na świecie.

W marcu 2009 r. najczęściej wybieranym hotelem przez klientów EasyGo.pl był tunezyjski Medi Sea Club zdobywając 4,1 punktu w 5-cio stopniowej skali.

Oto 5 kolejnych, najwyżej ocenionych hoteli w portalowym programie Opinie:

1. Medi Sea Club, Tunezja, 3,5 gwiazdki, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,1 pkt.

2. Oaza Club (ex. Blibane Residence) Tunezja, 2 gwiazdki, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 3,0 pkt. oraz ex aequo hotel Ruspina, Tunezja, 4 gwiazdki, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,3 pkt.,

3. Panorama, Tunezja, 3 gwiazdki, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,0 pkt.,

4. Thalassa Village Skanes, Tunezja, 4 gwiazdki, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,6 pkt.,

5. Thalassa Shalimar, Tunezja, 4 gwiazdki, średnia ocena klientów Easygo.pl to 4,7 pkt. Oraz ex aequo hotel hotel Prima Life Karawan, Tunezja, 3 gwiazdki, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4.1 pkt.

Biura

EasyGo.pl prowadzi bardzo dokładna analizę swojej działalności. Jako pierwszy portal turystyczny w Polsce pokazuje m.in. procentowe wskaźniki sprzedaży oferty z podziałem na swoich turystycznych partnerów. Liderem marca w procentowym udziale sprzedaży zostało biuro Neckermann, a cały biurowy ranking TOP 5 przedstawia się następująco:

1. Neckermann – 13,59%
2. Exim Tours – 12,27%
3. Itaka – 11,91%
4. Oasis Tours – 10,58%
5. Triada – 8,90%

Analiza ankiet pozostawianych przez klientów w portalowym programie Opinie pozwala na comiesięczne zestawienie najlepszych rezydentów pracujących w terenie. W marcu największe uznanie i zaufanie klientów zdobyli terenowi pracownicy biura Ecco Holiday. Klienci przyznali im wysokie 4,7 pkt. na 5 możliwych do uzyskania. A oto pięć kolejnych biur podróży ze ścisłej czołówki marca:

1. Ecco Holiday – 4,7 pkt.,
2. Wezyr – 4,5 pkt.,
3. Sun & Fun – 4,3 pkt.,
4. Exim Tours – 4,1 pkt.,
5. Alfa Star – 3,9 pkt.

Największą zgodnością oferty katalogowej z faktyczną sytuacją na miejscu wypoczynku wykazało się w marcu biuro Ecco Holiday zdobywając maksymalną ilość punktów 5,00 pkt. na 5 możliwych.

1. Ecco Holiday – 5,0 pkt.,
2. Wezyr – 4,9 pkt.,
3. Sun & Fun – 4,5 pkt.,
4. Alfa Star – 4,2 pkt.,
5. Exim Tours – 3,8 pkt.

Dojazd

8 na 10 dokonanych w marcu rezerwacji to podróże lotnicze. Dokładny wynik analizy wyboru środka transportu wskazuje na wynik 81,78% takich wyborów. Drugie miejsce, z wynikiem 16,05% zajęły oferty z dojazdem własnym, a trzecie podróże autokarowe, które wybrało tylko 2,17% kupujących.

Wyżywienie

Ponad połowa (55,06%) wszystkich dokonanych w marcu rezerwacji zawierała opcję żywieniową All Inclusive. O blisko 2% w stosunku do lutego wzrósł wybór śniadań i obiadokolacji (HB). W marcu taką dyspozycję złożyło 30,22% kupujących. Bez wykupionego wyżywienia (OV) na urlop zdecydowało się wybrać tylko 9,09% klientów, a opcję samych śniadań (BB) wybrało 2,94% klientów.

First czy last

W marcu 2009 r. podobnie jak w styczniu i lutym najchętniej i najczęściej kupowaliśmy oferty w promocji wcześniej taniej. Aż 55,6% sprzedanych propozycji wyjazdowych należało do tej grupy promocyjnej. Oferty z grupy promocyjnej last minute zdecydowało się w tym samym czasie wybrać 42,6% klientów. Wysokość obu wskaźników zdecydowanie potwierdza, że nasi rodacy dużo bardziej cenią i chętniej wybierają zakupy promocyjne niż oferty w cenach katalogowych.

Okiem managera – Tomasz Domżalski, dyrektor marketingu EasyGo.pl

Sprzedaż oferty typu wcześniej taniej mamy już za sobą. Abstrahując od dobrych wyników sprzedażowych EasygGo.pl, trwający od początku października do końca marca okres promocyjnej przedsprzedaży nie spełnił oczekiwań organizatorów.

Trudna sytuacja na rynku zmusiła wiele biur do weryfikacji planów sprzedażowych. Nawet super promocje, które miały trwać tylko do końca lutego były przedłużane na marzec. Niepewny sezon zmusił touroperatów do rzadko podejmowanych działań i zmniejszania ilości zakontraktowanych wcześniej miejsc w samolotach.

Wiele mediów, a za nimi klinetów powtarza już jak mantrę, że sezon 2009 będzie sezonem oferty last minute. Patrząc na ilość osób, która odkłada zakup wycieczki na ostatnią chwilę z całą pewnością tak będzie. Biorąc jednak pod uwagę ilość chętnych i zweryfikowaną w ostatnich tygodniach ilość miejsc na najbliższe lato, może okazać się, że ofert last minute wcale nie będzie tak dużo jak się powszechnie wydaje. Żaden touroperator nie pozwoli sobie na ryzyko strat w szczycie sezonu, dlatego woli teraz zeweryfikować swoje plany ilościowe.

Dysponując tą wiedzą i mając jej potwierdzenie w importach oferty mocno rekomendujemy wcześniejsze zakupy. Zwłaszcza popularnych i sprawdzonych hoteli.