Ruszyła IV edycja najważniejszego konkursu na najsilniejsze marki w Polsce – Superbrands

przez | 10/04/2009

Już po raz czwarty Rady Marek przyznają tytuły Superbrand i Business Superbrand markom, które odniosły największy rynkowy sukces. W rankingu marek konsumenckich i biznesowych startuje po 1500 produktów i usług. Zadaniem Rad Marek jest ich ocena w skali od 1 -20. Te, które uzyskały punktację powyżej 12. zyskują prawo do używania tytułu Superbrand przez cały czas trwania bieżącej edycji. W poprzednich latach tytuł ten uzyskiwało 100-150 marek. Finałem jest wydanie albumu zwanego Biblią Brandingu i udział w uroczystej Gali, na której wręczane są statuetki. Podobnie jak w latach poprzednich, przyznana zostanie nagroda honorowa. Wyłonienie laureata nie będzie proste, zważywszy na fakt, iż zwycięzcami wcześniejszych edycji byli Lech Wałęsa, Henryka Bochniarz i Leszek Balcerowicz.

W tym roku w Radzie Marek zasiada 18 jurorów, m.in. Nina Kowalewska-Motlik, prezes New Communications, Paweł Kowalewski, prezes polskiego oddziału IAA, Jarek Ziębiński, szef Leo Burnett na kraje Europy Centralnej i Wschodniej a w krótce na region Azji i Pacyfiku, dr Irena Eris i wiele innych osób od lat związanych z marketingiem. Jurorzy wyłonią laureatów w 24 kategoriach konsumenckich, takich jak np. kosmetyki, alkohol, perfumy, dobra luksusowe, ubezpieczenia. Na liście biznesowej są 42 kategorie, w tym: banki, hotele, farmaceutyki, nieruchomości.

Tegoroczna edycja będzie nieco odmienna od poprzednich, gdyż mamy nadzieję zaobserwować jak zachowają się marki w czasie kryzysu. Czy marki-weterani, takie jak np. Atlas, Heineken, Nivea, Plus czy tygodnik Polityka będące w programie od kilku lat,  utrzymają swoją pozycję? Badania konsumenckie przeprowadzone w 2008 r przez AC Nielsen we wszystkich krajach, gdzie organizowany jest program, potwierdzają ważną rolę w decyzjach konsumentów oraz mocną pozycję tytułu Superbrands. Kryzys ekonomiczny wymusza na konsumentach większe zainteresowanie ceną produktu, jednak w przypadku marek należących do Superbrands najważniejszym czynnikiem przy ich wyborze jest jakość, jakiej gwarantem jest silna marka.

Aż 55% konsumentów zapytanych jakie stwierdzenie dobrze opisuje markę Superbrand odpowiedziało, że znakomita jakość, a 74% chętniej wybrałoby ten produkt czy usługę spośród innych w tej samej kategorii.

„Tytuł Superbrand zdobył już uznanie wśród naszych konsumentów. Obdarzają oni te produkty dużym zaufaniem, a często niezdecydowani mając do wyboru dwa identyczne opakowania w podobnej cenie, sięgają po to z naklejką Superbrand. Mam nadzieję, że w tym roku program jak zwykle wyłoni najlepszych, tych którzy są z nami od dawna, ale liczę także na nowe marki, które pomimo kryzysu dają sobie radę na rynku i zdobywają zaufanie konsumentów”- powiedziała Nina Kowalewska- Motlik, prezes New Communications, organizatora projektu Superbrands w Polsce.

Projekt Superbrand potrwa do listopada i zakończy się uroczystą galą, podczas której wręczone zostaną statuetki. Zachęcamy do śledzenia postępów projektu na stronie www.superbrands.pl