Lepsze opony dzięki LANXESS

przez | 07/04/2009

W dzisiejszych czasach opony to coś więcej niż tylko guma i stal. Wiele z ich kluczowych właściwości, takich jak stabilność, niskie tarcie toczne, wysoka przyczepność, duży przebieg i pewne mocowanie, kryje się wewnątrz. Wbrew powszechnej opinii, jakość opony w żadnym razie nie zależy wyłącznie od jej profilu.

Co więcej, nie tylko bieżnik odpowiada za przełożenie mocy silnika na nawierzchnię. Każdy składnik opony musi być zoptymalizowany pod kątem swojego przeznaczenia, tak aby zapewnić idealne funkcjonowanie całości. Ściany boczne na przykład muszą łatwo się odkształcać bez nadmiernego przegrzewania, ponieważ każdy milimetr paliwa, który przekłada się na ogrzewanie opony, to milimetr stracony – w żaden sposób nie przyczynia się do ruchu pojazdu. Wewnętrzna strona współczesnych opon radialnych pokryta jest warstwą gumy, która musi być absolutnie nieprzepuszczalna. Na powierzchni opony guma musi ściśle przylegać do konstrukcji stalowej lub poliamidowej, która nadaje oponie kształt. Co więcej, bieżnik musi być miękki, by zapewnić odpowiednią przyczepność, ale zarazem wytrzymały, by nie ścierał się zbyt szybko. Choć z wyglądu dość niepozorna, opona jest zatem niezwykle złożonym produktem wykorzystującym zaawansowaną technologię – odrobinę „czarnej magii”.

Magiczny trójkąt technologii ogumienia

Producenci opon i dostawcy, którzy dążą do opracowania opon o optymalnej kombinacji wspomnianych właściwości, muszą zmierzyć się z tzw. “magicznym trójkątem”. Określenie to odnosi się do fizycznego/chemicznego związku pomiędzy trzema podstawowymi cechami opony – ścieraniem, przyczepnością i tarciem tocznym (a co za tym idzie, zużyciem paliwa).

Jeden z konfliktów związanych z „magicznym trójkątem” polega na tym, że pomimo iż stosowanie miększych gum pomaga poprawić przyczepność opony na mokrej nawierzchni, ten rodzaj gumy może szybciej ulegać starciu, jednocześnie zwiększając ilość pyłów emitowanych do powietrza oraz zużycie paliwa. Podobne sprzeczności charakteryzują także pozostałe wierzchołki trójkąta. Dotychczas, każdy kto chciał poprawić parametry jednego wierzchołka, musiał pójść na kompromis jeśli chodzi o dwa pozostałe. LANXESS pomaga rozwiązać ten problem dzięki swojej pracy nad gumami syntetycznymi (SSBR, gumy butylowe
i neodymowe) oraz chemikaliami gumowymi. Zapewnia to także większą swobodę projektantom opon.

Kilka działów grupy specjalnych środków chemicznych w Leverkusen pracuje nad ulepszaniem i tak bardzo dobrych opon. Zespoły odpowiedzialne za produkty tj. wysokowydajna guma butadienowa, guma butylowa i techniczna, wytwarzają wysoko wyspecjalizowane gumy syntetyczne do produkcji opon, podczas gdy zespół Rubber Chemicals dostarcza potrzebnych środków chemicznych.