Przekonać w kilku zdaniach

przez | 03/04/2009

No i stało się. Kryzys dosięgnął i Twojego pracodawcę – cięcia kosztów, oszczędności, a w końcu strata pracy. Jednak Ty nie masz zamiaru się załamywać i od razu zaczynasz szukać czegoś nowego. Czy wiesz jak się do tego zabrać i co zrobić, aby osiągnąć sukces?

Efektywne metody szukania to połowa sukcesu w drodze do upragnionej posady. Nie ograniczaj się do jednego sposobu. Rozpuść wici wśród znajomych i rodziny – pracodawcy często w pierwszej kolejności szukają nowych pracowników z tzw. polecenia. Codziennie monitoruj portale z ogłoszeniami, subskrybuj newslettery zgodne z Twoimi preferencjami co do przyszłej pracy. Wytypuj firmy, które Cię interesują – zajrzyj na ich strony internetowe – bardzo często znajdują się na nich zakładki dotyczące kariery, zawierające aktualne ogłoszenia i formularze zgłoszeniowe. Jednak Internet to nie wszystko – nie zapominaj o prasie – monitoruj ogłoszenia, czytaj artykuły – może właśnie w Twoim regionie międzynarodowa firma otwiera oddział i poszukuje pracowników?

Życie w kilku punktach

Znalazłeś sporo interesujących ogłoszeń, zabierasz się więc za przygotowanie dokumentów aplikacyjnych. Pełne CV, przekonujący list motywacyjny, dobre zdjęcie – to podstawa. Pomyślisz: łatwo powiedzieć, ale jak wyjść naprzeciw wymaganiom potencjalnego pracodawcy? CV nie ma być elaboratem czy szczegółowym życiorysem. Na ogłoszenie często odpowiada kilkadziesiąt, a czasem nawet kilkaset osób, dlatego osoby rekrutujące zazwyczaj rzucają okiem na dokumenty, poszukując najistotniejszych danych. Idealne CV powinno być przejrzyste, zwięzłe i zgodne z wytycznymi oferty. Wbrew pozorom wprawny rekruter potrafi z curriculum vitae wyciągnąć o wiele więcej informacji niż Ci się wydaje. Kwestionariusz powie, czy jesteś ambitny, dokładny, zorganizowany, lojalny, zaradny.

– Dla wielu pracodawców cenną informacją o kandydacie są ukończone kursy i dodatkowe szkolenia – zauważa Karolina Kotkowska z portalu szkoleniowego Edustacja.pl – Nie chodzi jedynie o umiejętności potencjalnego pracownika, ale także o inne cechy osobowości. Wiele firm stawia na osoby, które nie lubią stać w miejscu, chcą się rozwijać – oczywiście z korzyścią dla firmy.

Dobrze ubrać w słowa

List motywacyjny z założenia ma być uzupełnieniem CV, ale przede wszystkim odpowiedzią na dane ogłoszenie. Powinien być skierowany do konkretnej osoby. Poprawnie napisany list, to nie przepisanie punktów CV w pełnych zdaniach. List powinien być profilowany pod wymagania stawiane na stanowisku, o które się ubiegamy. To najlepsze miejsce na opisanie naszych predyspozycji, rozwinięcie najważniejszych pozycji z CV, określenie dlaczego pracodawca powinien zainteresować się naszą kandydaturą.

Wybór odpowiedniego zdjęcia wydaje się banalnie prosty. Najbezpieczniejsza jest tradycyjna fotografia legitymacyjna – zapomnij o zdjęciach z wakacji, imprezy czy rodzinnego spotkania. Brzmi nieprawdopodobnie? Jak twierdzą specjaliści od rekrutacji – takie perełki wciąż się zdarzają.

Powyższe wskazówki nie zagwarantują nam nowej pracy. Jednak na pewno pomogą wyjść naprzeciw oczekiwaniom pracodawcy. Dokumenty aplikacyjne wiele o nas mówią – to tak naprawdę pierwszy kontakt, a jak wiadomo – dobre pierwsze wrażenie to połowa sukcesu.