Konwersacje internetowe coraz bardziej popularne

przez | 03/04/2009

We własnym fotelu, z nogami wyciągniętymi na stole czy pod ulubionym kocem – rozwój cywilizacyjny sprawia, że coraz wygodniej zdobywać nam nowe kwalifikacje, również w zakresie języków obcych. Pod warunkiem, że wykorzystamy do tego celu nowinki technologiczne, jak choćby telefonię internetową.

O tym, że kontakt z nauczycielem na żywo przez Internet stanowi dobrą alternatywę dla bezpośredniego kontaktu z lektorem nie trzeba specjalnie nikogo przekonywać. Jak wynika z badania przeprowadzonego wśród polskich internautów przez ESKK, ponad 90% ankietowanych popiera tę tezę, a jedna trzecia z nich jest w pełni przekonana co do tego, iż rozmowa z lektorem przez komunikator internetowy np. Skype, może z powodzeniem zastąpić kontakt bezpośredni.

Pełna koncentracja na słowach

– Po ponad dwóch latach prowadzenia takich lekcji mogę potwierdzić, że konwersacje internetowe zyskują na popularności jako skuteczna metoda wspomagania nauki języka obcego – mówi Anna Ziołek, lektor angielskiego, która prowadzi konwersacje internetowe w ESKK. – Rozmowa głosowa przez komunikator internetowy może być nawet skuteczniejsza niż rozmowa bezpośrednia. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że nie ma tu ułatwień, jakie w spotkaniach twarzą w twarz daje nam kontakt wzrokowy, a więc wspomaganie się mimiąa i gestami. To, że w czasie dyskusji wszystko trzeba wyrazić za pomocą słów, bardzo mobilizuje i pomaga w osiąganiu lepszych wyników – dodaje.

Jednocześnie konwersacje internetowe posiadają wszystkie zalety konwersacji tradycyjnych. Umożliwiają kontakt z żywmy językiem i szlifowanie wymowy. Poprzez rozmowę z lektorem osoby korzystające z takich lekcji mogą pozbyć się oporów przed mówieniem w obcym języku. Dzięki konwersacjom ich uczestnicy stopniowo nabierają pewności siebie i z czasem stają się równoprawnymi partnerami w rozmowie. Osiągnięcie tego celu jest bardzo ważne dla osób zainteresowanych taką forma nauki języka – badanie przeprowadzone prze ESKK wykazało, że dla co drugiego internauty najważniejszą cechą konwersacji internetowych jest właśnie możliwość rozmowy w języku obcym. Część osób chce także rozstrzygać tą drogą swoje wątpliwości gramatyczne, zadają pytania, np. o odpowiedni zwrot, chcą przećwiczyć konkretną scenkę, jak choćby wskazywanie drogi czy udział w rozmowie kwalifikacyjnej – opowiada Anna Ziołek. Uzyskanie wyjaśnień trudnych zagadnień i konsultacje wątpliwości są najważniejsze dla 42% badanych. Co piąty zaś uważa, że ważną cechą konwersacji jest również motywowanie do nauki.

Większa dostępność

Konwersacje internetowe są też świetnym rozwiązaniem dla osób, które z powodów osobistych i zawodowych często podróżują lub mają mało czasu. Korzystanie z nich jest możliwe praktycznie z każdego miejsca na ziemi i wymaga poświęcenia mniejszej ilości czasu. Większość badanych przez ESKK wskazała, że jedna sesja powinna trwać około 30 minut. Pół godziny to wystarczająco dużo czasu, aby przećwiczyć wiele scenek czy przeprowadzić rozmowę na jakiś temat. Lekcje są przy tym na tyle krótkie, by nie zniechęcać, nie nużyć uczestników, a przeciwnie – motywować ich do dalszej pracy – tłumaczy Anna Ziołek.

Aby zacząć sesję wystarczy jedynie dostęp do komputera z internetem lub ewentualnie do telefonu. Korzystanie ze Skype jest bardzo wygodne – mówi Ewa studentka ESKK, która korzysta z konwersacji przynajmniej raz w tygodniu. – Ta forma nauki języka pozwala dostosować terminy konwersacji do mojego planu zajęć. Często wyjeżdżam, a Skype umożliwia mi kontakt z nauczycielem, zarówno gdy jestem w Polsce, jak również kiedy przebywam za granicą – dodaje.

Dostępność tego narzędzia powoduje, że cieszy się ono coraz większą popularnością. – Z konwersacji korzystają zarówno panie, jak i panowie, mieszkańcy dużych miast i osoby z małych miejscowości, ze wszystkich zakątków Polski. Jest nawet osoba z Irlandii. – mówi Anną Ziołek – Na lekcje zapisują się ludzie w różnym wieku – są osoby młode, w wieku 20–26 lat, są też i starsze. Z rozmów z lektorem korzystają albo osoby, które chcą ćwiczyć i rozwijać już posiadane umiejętności, albo takie, które planują wyjazd za granicę i chcą opanować podstawy komunikowania się po angielsku – dodaje.

Spośród różnych form kontaktu z lektorem poprzez narzędzia internetowe respondenci badania ESKK najprzychylniej postrzegają właśnie konwersacje (46% badanych), co czwarty badany był zainteresowany indywidualnym czatem z wykładowcą, rzadziej wskazywano na rozmowy i czaty grupowe (odpowiednio 17% i 13% respondentów).

Na podstawie badania ESKK można wysunąć także wniosek, że respondenci naprawdę uznają tę formę nauki za bardzo wygodną – co drugi chce korzystać z internetowych konwersacji z lektorem 1-2 razy w tygodniu, co czwarty 3–4 razy tygodniowo, a co dziesiąty codziennie.

Dodatkowe wypowiedzi Anny Ziołek lektora angielskiego, która prowadzi konwersacje internetowe w ESKK

Jak Pani ocenia od strony dydaktycznej skuteczność takiej formy nauki?

Nie sposób przecenić skuteczności dydaktycznej indywidualnej rozmowy z lektorem, w trakcie której uwaga nauczyciela skupiona jest wyłącznie na potrzebach jednego studenta, a uwaga studenta jest przez cały czas skupiona na praktycznym i skutecznym używaniu języka. Podczas konwersacji z lektorem, tak samo jak w „prawdziwej” rozmowie w obcym języku, nie ma nikogo, kto podpowie, zrobi coś za nas, wyręczy w trudnym momencie. Lektor służy pomocą, ale nie mówi zamiast studenta. Jedna z najstarszych reguł psychologii uczenia się mówi, że to, co wykonamy osobiście, pamiętamy w niemal stu procentach i jesteśmy w stanie wykorzystać nabyte w ten sposób umiejętności wielokrotnie – w ten sposób dochodzi do kształtowania się nawyków komunikacyjnych w języku obcym skuteczniej i szybciej niż w jakikolwiek inny sposób. Zachęcam gorąco wszystkich uczestników kursów językowych do skorzystania z możliwości indywidualnych rozmów z lektorem. Można to robić na każdym stopniu zaawansowania, zyskując w ten sposób przewagę nad uczącymi się języka tylko w sposób bierny.

Czy brak kontaktu wzrokowego to przeszkoda, czy może ułatwienie dla studentów?

To kwestia indywidualna. Jednak w większości przypadków po przyzwyczajeniu się do faktu, że nie można niczego przekazać za pomocą gestów czy mimiki, a także po przekonaniu się, że lektor w każdym przypadku służy życzliwą pomocą, taka forma kontaktu okazuje się korzystna. To, że wszystko trzeba wyrazić za pomocą słów, bardzo mobilizuje i aktywizuje. W razie konieczności zawsze można użyć funkcji czatu (funkcja dostępna w panelu konwersacji na www.eskk.pl, poprzez który przeprowadzane są konwersacje z lektorem) – na przykład do objaśnienia zasad pisowni, struktur gramatycznych itp. Zapisane w ten sposób nowe słówka, wyrażenia czy zwroty student może zachować i wracać do nich, by je utrwalić. Lekcja z lektorem ESKK to także dobre rozwiązanie dla osób, które podczas „tradycyjnej” rozmowy w obcym dla siebie języku czują się skrępowane lub onieśmielone.

Przykładowych konwersacji można posłuchać na http://angielski1.eskk.pl/konwersacje.php .