Co, gdzie, jak, z kim i dokąd? Analiza turystycznych wyborów zakupowych internautów w lutym 2009 roku

przez | 30/03/2009

10 procentowy wzrost średniej ceny rezerwacji w porównaniu z lutym 2008. Lekki spadek sprzedaży ofert promocyjnych typu wcześniej taniej i stała pozycja sprzedażowa ofert last minute. Popturystycznie najchętniej w dwie osoby do Egiptu, a egzotycznie na Kubę. Wciąż najchętniej w opcji All Inclusive i samolotem. Najchętniej z biurem podróży Oasis Tours, a pod opiekę rezydentów biura Rainbow Tours. Portal turystyczny EasyGo.pl zbadał ilości i jakości sprzedawanych przez siebie usług turystycznych w lutym 2009 roku.

Kto, z kim, kiedy, na ile i za ile

Aż sześć na dziesięć rezerwowanych w lutym 2009 roku wyjazdów to oferty dwuosobowe. Dokładna analiza procentowa przeprowadzona na bazie klientów portalu EasyGo.pl wskazuje, że to aż 66,44% wszystkich dokonanych w lutym rezerwacji. Podobnie było w kilkunastu poprzednich miesiącach. Jesteśmy świadkami wyraźnej zmiany zachowań podróżniczych naszych rodaków. Jeszcze kilka sezonów wcześniej najchętniej podróżowaliśmy w małym rodzinnym składzie 2+1 lub 2+2. Dziś te wyjazdy mają dużo niższe wskaźniki zakupowe. Oferty trzyosobowe w lutym 2009 zakupiło tylko 16,51% internautów, a czteroosobowe tylko 7,72%. Zakupy turystyczne singli zajęły czwartą pozycję sprzedażową z wynikiem 6,39%.

555 zł. Dokładnie o tyle wzrosła średnia cena rezerwacji dokonywanej w portalu EasyGo.pl w lutym 2009 w stosunku do lutego 2008. W minionym miesiącu na podróże wydawaliśmy średnio 4715 zł, podczas gdy rok wcześniej było to 4160 zł. Ponad 11% podwyżka wskazuje wyraźnie, że wciąż ruchome stawki paliwa lotniczego oraz kryzysowe wahania na rynku walut przełożyły się na ceny konkretnych imprez turystycznych.

Luty, w spojrzeniu sprzedażowym, to przedostatni miesiąc ofert promocyjnych wcześniej taniej, a także czas intensywnej wyprzedaży ofert zimowych lub alternatywnie ciepłych ofert egzotycznych.

Miesiące ścisłego letniego sezonu turystycznego kupowane były w lutym następujących wartościach:

  • oferty na czerwiec kupiło 16,34% klientów,
  • na lipiec 7,62% klientów,
  • na sierpień 3,88% klientów,
  • na wrzesień 4,16% klientów.

Najwyższe współczynniki sprzedaży miały w tym czasie oferty na: marzec 27,7% oraz luty 19,94%.

Kierunki POP turystyki

Luty bez niespodzianek. Praktycznie w każdym miesiącu roku najchętniej wybieranym Państwem jest dla naszych rodaków Egipt. Podobnie było w drugim miesiącu roku. Urlop w kraju Faraonów postanowiło kupić aż 32,12% klientów portalu. Drugie miejsce miesięcznego zestawienia zajęła Tunezja z wynikiem 19,35%. Na trzeciej pozycji, z wynikiem 17,53% sprzedaży uplasowały się narciarskie Włochy. Kolejne pozycje zajęły kolejno: Turcja 7,01%, Grecja 6,45%, Austria 5,61%, Hiszpania 4,49%, Maroko 2,95%, Bułgaria 2,66% oraz zamykająca TOP 10 Chorwacja z wynikiem 1,82% sprzedaży. W porównaniu z ubiegłym miesiącem widać, że zamianę zimowych oferty Czech na letnie już propozycje słonecznej Chorwacji.

Kierunki egzotyczne

Liderem parytetu egzotycznego została w minionym miesiącu Kuba. Wyjazdy w tym kierunku wybrało aż 24% klientów portalu. Zainteresowanie karaibską wyspą było dwa razy większe niż Meksykiem, Dominikaną i Chinami. Te kraje, zajmujące wspólnie drugą pozycję zestawienia, zainteresowały sobą 12% kupujących ofertę egzotyczną. Trzecie miejsce to blok Brazylii, Sri Lanki, Kenii oraz awansujących w górę zestawienia wysp Zielonego Przylądka. Wartość procentowa dla każdego ww. kierunku to 8%. Na ostatnim miejscu w lutym znalazły się wspólnie Wenezuela i Bahrajn. Oba kierunki po 4% sprzedaży.

Hotele

EasyGo.pl od początku swojego istnienia szeroko monitoruje m.in. wybory zakupowe swoich klientów. Baza klientów pozwala m.in. na analizę jakościową najbardziej popularnych i najczęściej rezerwowanych hoteli na świecie.

W lutym 2009 r. liderem polskiej jakości w portalowym rankingu został tunezyjski czterogwiazdkowy hotel Thalassa Shalimar zdobywając u naszych rodaków aż 4,7 punktu w 5-cio stopniowej skali. Oto 5 kolejnych, najwyżej ocenionych hoteli w programie Opinie:

1.Thalassa Shalimar, Tunezja, 4 gwiazdki, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,7 pkt.,

2.Thalassa Village Skanes, Tunezja, 4 gwiazdki, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,6 pkt.,

3.Samira, Tunezja, 3 gwiazdki, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,3 pkt.,

4.Medi Sea Club, Tunezja, 3 gwiazdki, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,1 pkt.,

5.Panorama, Tunezja, 3 gwiazdki, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,0 pkt.

Biura

Początek roku to sezonowe zróżnicowanie kupowanych ofert. Z jednej strony kupujemy w przedsprzedaży oferty letnie, z drugiej wciąż atrakcyjne oferty zimowe oraz alternatywną dla tych drugich egzotykę. Liderem lutego w procentowym udziale sprzedaży zostało biuro Oasis Tours. Biurowy ranking TOP 5 w lutym 2009 przedstawia się następująco:

1. Oasis Tours – 15,22%
2. Otium – 11,48%
3. Neckermann – 11,46%
4. Exim Tours – 9,06%
5. Itaka – 8,09%

Analiza ankiet w portalowym programie Opinie pozwoliła na przygotowanie listy najlepszych rezydentów miesiąca. W lutym, największymi kompetencjami wykazali się terenowi pracownicy biura Rainbow Tours. Klienci przyznali im 4,37 pkt. na 5 możliwych. Oto pięć kolejnych biur podróży legitymujących się najwyżej ocenionymi rezydentami:

1. Rainbow Tours – 4,37
2. Selectours – 4,25
3. Sun & Fun – 4,00
Ecco Holiday – 4,00
4. Alfa Star – 3,63

Największą zgodnością oferty katalogowej z faktyczną sytuacją na miejscu wypoczynku wykazało się w lutym biuro Ecco Holiday zdobywając 4,70 pkt. w 5-stopniowej skali oceny.

1. Ecco Holiday – 4,70
2. Selectours – 4,25
3. Alfa Star – 4,09
4. Sun & Fun – 4,00
5. Rainbow Tours – 3,87

Dojazd

Samolotem bliżej, szybciej, bezpieczniej i łatwiej. Zalety lotów wakacyjnych nasi rodacy docenili już bardzo dawno. W lutym, taką opcję transportu urlopowego wybrało 77,17% kupujących. Mimo, że sezon narciarski wciąż trwa, a ten zawsze obfituje w oferty z dojazdem własnym to w lutym obserwujemy spadek zainteresowania taką formą podróży. Jeszcze miesiąc wcześniej dojazd własny wybrało aż 27,7%. W lutym jest to wynik 19,63%. Wciąż najrzadziej chcemy podróżować na pokładach autokarów.

Wyżywienie

Ponad 10% skok miesiąc do miesiąca. Świadczenia All Inclusive najbardziej popularną formą wyżywienia. W styczniu tego roku wybrało ja 45,24% klientów portalu,a w lutym aż 55,44%. Opcję śniadań i obiadokolacji (HB) zdecydowało się wybrać tylko 18,32% klientów, a 10,87% klientów zrezygnowało z wyżywienia w ogóle (OV). Wersję samych śniadań (BB) wybrało 2,68% klientów portalu.

First czy last

W lutym 2009 r. chętniej i częściej kupowaliśmy oferty na najbliższe lato. Aż 45,4% sprzedanych propozycji wyjazdowych należało do grupy promocyjnej wcześniej taniej. Na zakupy w promocji last minute zdecydowało się w tym samym czasie tylko 32,6% klientów.

Analiza porównawcza roku 2009 do roku 2008 wykazała 5% spadek zainteresowania ofertą typu wcześniej taniej na korzyść ofert w cenach katalogowych. W lutym 2008 r. oferty promocyjne wcześniej taniej kupiło 50,5% klientów, zaś oferty last minute 32,1%. Niemal tyle samo co w tym roku.

Okiem managera – Tomasz Domżalski, dyrektor marketingu EasyGo.pl

32 procentowy wzrost sprzedaży w lutym 2009 w stosunku do lutego 2008 pozwala optymistycznie patrzeć na najbliższy sezon. Z pewnością nie są to wartości, do których byliśmy przyzwyczajeni w poprzednich latach, ale nie jest też tak źle, jak prognozują pesymiści.

Statystycznie widać spowolnienie zakupowe w przedsprzedaży. Klienci znacznie dłużej i ostrożniej wybierają swoje oferty. Zazwyczaj nasi doradcy zamykali całość rezerwacji w 3-4 kontaktach z klientem, teraz często jest ich dwa razy tyle. Medialna nagonka kryzysowa zrobiła zatem swoje.

Ciekawym spostrzeżeniem jest wynik sprzedaży ofert typu last minute. Już teraz widać, że Polacy nie mają najmniejszych problemów z ich zakupem. Nie spada też zainteresowanie ani stałymi kierunkami urlopowymi, ani nową, egzotyczną odsłoną podróży. O około 10% wzrosła też – rok do roku – średnia cena rezerwacji.

Pewnej korekcie podały się wartości sprzedaży promocyjnych. Czy wpłynie to na wynik finansowy całego sezonu? Wszystko zależy od przygotowania sprzedażowego. W mojej ocenie ten rok może być wynikowo nawet tak dobry jak poprzedni. Potrzeba tylko dużo spokoju, opanowania, większej elastyczności i dalekowzroczności oraz dużo pracy nad końcowym wynikiem.