5 lat elektronicznych publikacji

przez | 26/03/2009

Wydawnictwo Złote Myśli wystartowało w 2004 roku z 3 publikacjami w formie elektronicznej. Dzisiaj wydaje 4 publikacje miesięcznie w 4 formatach i jest największym w Polsce wydawcą publikacji elektronicznych, sprzedając miesięcznie średnio 8-10 000 swoich pozycji. W czym należy upatrywać sukces?

Oferta Złotych Myśli to obecnie ponad 300 publikacji, nie tylko ebooków, ale od 2005 roku – wersji drukowanych, które są gotowe w dwa tygodnie po premierze wersji elektronicznej, a od 2008 roku także książek audio w formacie mp3. Średnio raz w tygodniu jest wydawana nowa publikacja, choć bywały czasy, kiedy w ciągu 7 dni wychodziły i dwie. W 2007 roku Złote Myśli wydały 82 publikacje, w minionym roku już 73 sztuki, na ten rok planuje przygotowanie już tylko 48 pozycji. Co jest powodem zmniejszania tej ilości? Bynajmniej nie jest nim kryzys, bo ten rynku książki elektronicznej dotyczy w zdecydowanie mniejszym stopniu, aniżeli książki drukowanej.

Złote Myśli przez ostatnie lata zwiększyły zasoby działu wydawniczego. Kiedyś tylko jedna osoba wykonywała korektę. Obecnie istnieje pełen dział wydawniczy, każdy tekst poddawany jest redakcji, korekcie, czytany jest 4-5 krotnie przed ostatecznym wprowadzeniem do sprzedaży. A dział wydawniczy podzielił się jeszcze na 3 sekcje, które dbają o jakość procesu: dział korekt, dział druku i dział audio. Skąd zatem zmniejszanie ilości wydawanych publikacji?

Na początku wydawnictwo wydawało książki, które dostarczały praktycznej wiedzy, niemal każdy poradnik, z czasem zaczęło się jednak specjalizować i wydaje tylko starannie wyselekcjonowane tytuły, odrzucając około 50% propozycji. Zdajemy sobie sprawę, że na początku nasze publikacje mogły razić słabym składem i prosta tylko korektą. Dlatego też w ciągu tych 5 lat wprowadziliśmy szereg zmian i teraz nowe publikacje są przygotowywane juz znacznie lepiej – tłumaczy zmiany Mateusz Chłodnicki, wiceprezes. Wydawnictwo stara się obecnie skupiać na jednej publikacji tygodniowo, aby móc ją odpowiednio przygotować jakościowo oraz opracować dobrą metodę promocji. To jest powodem mniejszej ilości wydawanych tytułów.

Autor dostarcza nam najważniejszego „produktu” – książki, traktujemy więc w sposób wyjątkowy zarówno Autora jak i Jego książkę. Autorowi chcemy dać przede wszystkim poczucie, że wydając u nas, wydaje w prestiżowym wydawnictwie. Każda publikacja jest inna, każdą traktujemy indywidualnie, gdyż tylko w ten sposób możemy zapewnić wydobycie z niej pełnego potencjału – mówi Anna Grabka, dyrektor Działu Wydawniczego.

Dla podniesienia jakości nastąpiły też zmiany w procesie dopuszczania publikacji do sprzedaży. Kiedyś decydowała o tym jedna osoba, a obecnie standardem jest organizowana raz w tygodniu telekonferencja, gdzie przedstawiciele Działu Wydawniczego, Działu Marketingu oraz Działu PR kontaktują się w celu opracowania idei marketingowej i strategii sprzedaży, często nawet zanim książka zostanie ostatecznie napisana. Wówczas przekazywane są autorowi publikacji wskazówki, uwagi i proponowane zmiany. Wprowadzenie tego novum okazuje się być bardzo dobrym narzędziem na usprawnienie procesu przygotowania książki, która wówczas jest w stanie osiągnąć jeszcze większy sukces i stać się bestsellerem. Takie działanie zapewniają również dużą skuteczność późniejszej promocji. Wskazują na to wyniki – wydawane tytuły sprzedają się w coraz większej ilości egzemplarzy, osiągając nawet 1000 egzemplarzy w tydzień po premierze, np. „Bogać się, kiedy śpisz”, „Tajemnice największych uwodzicieli”, „Jak napisać, przepisać i z sukcesem obronić pracę dyplomową” czy „Seksualny klucz do kobiecych emocji”.

Czy podnoszenie standardów wydawniczych jest ważne, nawet kosztem zmniejszenia wydawanych publikacji? Po obserwacji wyników osiąganych przez Złote Myśli wydaje się, że obrana droga jest drogą właściwą. Wydawnictwo wypuszcza coraz mniej publikacji rocznie, ale są one tematycznie coraz bardziej zbliżone do motta, które Złotym Myślom przyświeca – „Bliżej sukcesu”. Tyczy się to zarówno tematyki wydawanych pozycji, jak i podejmowanych działań promocyjnych. I widać to jest dobra obrana przez Wydawnictwo droga do sukcesu.

www.zlotemysli.pl