Polacy a satysfakcja z pracy

przez | 25/03/2009

Większość Polaków jest zadowolona z aktualnego miejsca pracy. Jednak trudna sytuacja na rynku pracy i rosnące bezrobocie przekładają się na obawy związane z bezpieczeństwem i stabilnością zatrudnienia – to wnioski z badania „Satysfakcja z pracy 2009″, przeprowadzonego już po raz czwarty przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR) oraz portal rekrutacyjny Pracuj.pl.

63 proc. Polaków deklaruje ogólne zadowolenie z aktualnego miejsca zatrudnienia, chociaż poziom satysfakcji Polaków z pracy na przestrzeni ostatnich kilku lat uległ zmianie. W porównaniu np. z październikiem 2005 roku odsetek osób zadowolonych z obecnego miejsca pracy spadł o ponad 10 pkt. procentowych.

W kryzysie cenimy bezpieczeństwo zatrudnienia

Trudna sytuacja na rynku pracy i rosnące bezrobocie przekładają się na obawy Polaków związane z pracą. Chętniej widzimy się w obecnym miejscu zatrudnienia za 5 lat (47,8 proc. wskazań w 2009 roku, 39,6 proc. wskazań w roku 2007). Rzadziej myślimy o zmianie pracy (30,2 proc. wskazań w 2009 roku, 42,3 proc. wskazań w roku 2007). Tylko 36% badanych jest przekonanych, że firma, w której pracują, ma wobec nich długofalowe plany.

Polscy pracownicy z rosnącą obawą podchodzą również do kwestii swej najbliższej przyszłości zawodowej. Zaledwie 14,5 proc. respondentów wierzy, że w tym roku ich pozycja na rynku pracy polepszy się, z kolei co trzeci badany (35 proc.) uważa, że jego sytuacja ulegnie pogorszeniu. Mniejszy odsetek respondentów, w porównaniu z badaniem z 2007 roku, dobrze ocenia swoje szanse na znalezienie innego miejsca zatrudnienia.

Grunt to dobra atmosfera

W pracy zawodowej najistotniejsze jest dla Polaków wynagrodzenie (97 proc.) oraz stabilność zatrudnienia (96 proc.). Ważną kwestią jest również atmosfera w pracy – dobre relacje ze współpracownikami oraz z bezpośrednim przełożonym wskazane zostały przez odpowiednio 93 i 91 proc. respondentów. Jak się okazuje, liczą się one bardziej niż chociażby możliwości rozwoju zawodowego (88 proc.) czy awansu (83 proc.). Najmniejszą wagę przywiązujemy natomiast do inicjatyw charytatywnych, w jakie angażuje się pracodawca (36 proc.).