Kryzys omija marketing w wyszukiwarkach

przez | 25/03/2009

Branża marketingu w wyszukiwarkach internetowych nie obawia się kryzysu. Polski rynek, warty w 2008r. ok. 270 mln. zł powinien wzrosnąć w 2009r. o kolejne 50%. Mimo zapowiadanych przez firmy cięć budżetów reklamowych, agencje zajmujące się tą działalnością mają się dobrze.

W pierwszym kwartale tego roku pozyskaliśmy ponad dwukrotnie więcej nowych klientów, niż w analogicznym okresie zeszłego roku – mówi Błażej Miernikiewcz, prezes Artefakt.pl – jednej z największych firm w zakresie marketingu w wyszukiwarkach w Polsce pracująca dla ponad 300 klientów z Polski i z zagranicy.

Internauci także chętnie korzystają z takiej formy reklamy. Co ważne częściej wybierają wyniki wyszukiwania oparte na tzw. organicznym pozycjonowaniu stron (SEO) niż linki sponsorowane (SEM), ponieważ uważają je za bardziej trafne. Takie wnioski płyną z badań przeprowadzonych w lutym 2009 roku w USA, na próbie ponad 5000 użytkowników sieci, przez firmę Jupiter Research. Stąd nie dziwi fakt, że pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach internetowych staje się coraz bardziej efektywnym i popularnym narzędziem marketingu internetowego. Za tym idą coraz większe nakłady finansowe na ten rodzaj marketingu w sieci.

Większa świadomość korzyści z zastosowania marketingu internetowego przekłada się na większe wydatki na tą formę promocji. W Polsce prognozuje się wzrost wartości rynku o 50% w 2009r. do poziomu 275 mln zł. Ten kierunek rozwoju widoczny jest także w innych krajach. Według prognoz Jupiter Research do 2013r. wydatki na marketing w wyszukiwarkach w USA wzrosną prawie dwukrotnie do poziomu 23 mld dolarów. Według przewidywań będzie to najszybciej rozwijający się sektor marketingu internetowego. Na pozycjonowanie Amerykanie wydadzą 3,8 mld dolarów, czyli dwa i pół razy więcej niż obecnie. Budżet na linki sponsorowane wzrośnie dwukrotnie i wyniesie prawie 15 mld dolarów.

Wzrost wydatków potwierdza również SEMPO, organizacja skupiająca firmy zajmujące się marketingiem w wyszukiwarkach, podając, że ponad jedna czwarta amerykańskich przedsiębiorstw przenosi fundusze z prasowych budżetów reklamowych na marketing w wyszukiwarkach.

Recesja prawdę Ci powie – mówi amerykańskie przysłowie. Trudniejsze czasy wymuszają stosowanie bardziej efektywnych narzędzi promocji, a wykorzystywanie narzędzi SEM może przynieść znaczne oszczędności. Koszt pozyskania klienta za pośrednictwem marketingu w wyszukiwarkach jest niższy, nawet 10-krotnie, niż w przypadku reklam bannerowych rozliczanych na podstawie ilości odsłon. W przypadku pozycjonowania i optymalizacji serwisu (SEO), koszty te są jeszcze niższe, co powoduje, że ta część branży rozwija się najszybciej.

Analiza kampanii internetowych pozwala na dokładniejsze określenie korzyści uzyskanych z kampanii, w porównaniu do reklamy telewizyjnej czy prasowej. Marketing w wyszukiwarkach zapewnia wielkie możliwości uzyskania informacji zwrotnej. Wielowymiarowa analiza zachowań klientów jaką oferują narzędzia takie ja Google Analytics podnosi znacząco skuteczność działań marketingowych – podkreśla prezes Artefakt.

Długotrwałe efekty pozycjonowania stron przy optymalnych nakładach finansowych są szczególnie ważnym argumentem w czasach spowolnienia gospodarczego i przyczyniają się do rosnącego zainteresowania tą formą promocji. Rosnąca świadomość usług z zakresu marketingu internetowego powoduje transfer budżetów z tradycyjnego modelu reklam bannerowych do marketingu w wyszukiwarkach.