Dzienniki biznesowo-ekonomiczne w centrum uwagi

przez | 25/03/2009

Najbardziej opiniotwórczym dziennikiem w styczniu jest Rzeczpospolita, najbardziej opiniotwórczą stacją radiową – RMF FM, a telewizyjną – TVN24 – wynika z najnowszego rankingu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”, opracowywanego przez Instytut Monitorowania Mediów. W pierwszej piętnastce znalazły się aż trzy dzienniki biznesowe, w tym po raz pierwszy Parkiet.

Zwycięzcą styczniowego rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów została, podobnie jak w grudniu, Rzeczpospolita, cytowana przez inne media 1457 razy. Gazeta ta uzyskała tak wysoką lokatę dzięki opublikowaniu wielu popularnych rankingów i sondaży, informacji z zakresu polityki polskiej oraz artykułów dotyczących spraw związanych z sytuacją w wojsku. Na drugim miejscu, znacznie zdystansowana w tym miesiącu, uplasowała się Gazeta Wyborcza z wynikiem 834 powołań. Trzecia lokata należy do Dziennika, na którego publikacje inne media powoływały się 746 razy. Najczęściej cytowaną publikacją w styczniu był artykuł z Rzeczpospolitej „Ranking szkół ponadgimnazjalnych”.

Tuż za podium znalazła się, podobnie jak w grudniu, stacja TVN24, cytowana 467 razy. Zdobyła czwarte miejsce dzięki powołaniom na politykę polską, materiały związane z kontrowersjami wokół J. Palikota oraz ciekawostkami. W pierwszej piętnastce znalazły się tylko dwie stacje telewizyjne, obie z Grupy TVN (TVN na 11. pozycji – 162 powołań). W styczniu radio RMF FM utrzymało pozycję lidera wśród rozgłośni radiowych. Dobry wynik zawdzięcza licznie cytowanym informacjom dotyczącym polityki polskiej, działalności policji i przestępczości oraz echom incydentu w Gruzji z udziałem Lecha Kaczyńskiego, co spowodowało, że znacząco wyprzedziła w zestawieniu radio ZET (8 miejsce – 274 powołań).

Na szóstym miejscu uplasował się dziennik Polska (340 powołania). W zestawieniu znalazł się również tygodnik Newsweek (139), który w styczniu zajął 12 miejsce. Warto zwrócić uwagę, że styczeń był kolejnym miesiącem, w którym w pierwszej piętnastce najchętniej cytowanych mediów ponownie zabrakło Polityki.

W zestawieniu znalazły się za to aż trzy dzienniki biznesowo-ekonomiczne. W styczniowym rankingu zwiększyła się przewaga Gazety Prawnej (284) nad Pulsem Biznesu (177) zajmującymi odpowiednio 7 i 10 miejsce. Na 13. miejscu w rankingu zadebiutował natomiast Parkiet (132 powołania).

Jedyny w zestawieniu portal Onet.pl znalazł się na 9. lokacie, cytowany przez inne media 213 razy. Należy zwrócić uwagę na zwiększającą się przewagę Onet.pl nad pozostałymi portalami. Kolejna w zestawieniu Wp.pl była cytowana tylko 72 razy.

W styczniu media najbardziej zainteresowane były informacjami na temat spraw dotyczących współpracy znanych duchownych z SB oraz możliwości prawnych dotyczących lustracji. Duże zainteresowanie mediów wzbudziła też historia śledztwa w sprawie porwania i zabójstwa K. Olewnika, kontrowersje wokół znanego polityka PO J. Palikota oraz najnowsze doniesienia dotyczące rozwijającego się kryzysu ekonomicznego. Oddźwięk w mediach miały także doniesienia dotyczące nieprawidłowości w służbach specjalnych, konfliktu gazowego, rocznicy wypadku samolotu CASA, a także zmianach personalnych w Telewizji Polskiej. Ponadto, media opisywały informacje dotyczące incydentu w Gruzji, nowych ustaleniach w sprawie ekshumacji gen. Sikorskiego oraz spekulacji w sprawie afery sopockiej.

Od 1 do 31 stycznia na potrzeby raportu Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował 8295 przekazów mediowych (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych). Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 8478 razy, (5696 razy w prasie, 1737 w telewizji i 1045 w radiu). Analiza obejmuje tylko te przekazy, które nie są przeglądami mediów.

W każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy prasowe, telewizyjne i radiowe, których autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Badaniu poddawanych jest prawie 900 tytułów prasowych oraz wybrane programy telewizyjne i radiowe.