„Poradnik – Marketing Afiliacyjny” już dostępny w internecie

przez | 25/03/2009

Współpraca największych sieci afiliacyjnych zaowocowała wydaniem, pod egidą IAB Polska, kompendium wiedzy dotyczącego marketingu afiliacyjnego – zdobywającej coraz większa popularność w Polsce i wyjątkowo przydatnej w trudnych czasach kryzysu – dziedziny. Książka jest rozpowszechniana bezpłatnie w internecie.

„Poradnik – Marketing Afiliacyjny” wyjaśnia podstawowe zasady prowadzenia działań reklamowych w internecie z wykorzystaniem tzw. sieci afiliacyjnych. Opisuje jak wygląda współpraca pomiędzy reklamodawcą, wydawcą i siecią afiliacyjną, objaśnia podstawowe pojęcia, pokazuje sposób w jaki sieci afiliacyjne optymalizują kreacje reklamowe i serwis docelowy reklamodawcy. Podpowiada jak osiągnąć wysokie zyski wykorzystując ten rodzaj reklamy.

Marketing afiliacyjny, wykorzystując sieć afiliacyjną do działań reklamowych w internecie, opiera się na wielu właścicielach witryn internetowych. Samodzielne dotarcie do dużej liczby wydawców jest dla reklamodawcy niezwykle czasochłonne, trudne i kosztowne, a samodzielny wybór, wśród wielu tysięcy witryn, obarczony ogromnym ryzykiem. Aby więc maksymalnie efektywnie (i bezpiecznie!) prowadzić kampanię przez internet, warto skorzystać z oferty firm zarządzających sieciami afiliacyjnymi.

Firmy takie odpowiednio dobiorą wydawców, którzy dają największą szansę na wygenerowanie pożądanych akcji internautów. Dysponują również odpowiednim oprogramowaniem, pozwalającym na bieżąco śledzić efekty kampanii i odpowiednio je optymalizować w każdym momencie jej trwania. Takiej firmie reklamodawca pozostawia kwestię skonstruowania maksymalnie efektywnego modelu wynagradzania wydawców, bez ponoszenia ryzyka uczenia się na własnych błędach.

Przede wszystkim zaś reklamodawca płaci jedynie za faktyczne efekty, czyli konkretne akcje, wykonane przez internautów. Akcją może być np. wejście na stronę www reklamodawcy, pozostawienie danych do kontaktu, umówienie spotkania z konsultantem, zamówienie newslettera, próbki czy zakup produktu.

„Performance marketing jest bardziej precyzyjny, mniej ryzykowny, efektywniejszy i tańszy, niż wykorzystywanie mediów tradycyjnych”  – wyjaśnia Jacek Pasławski, Prezes Zarządu Novem, jednego z liderów performance marketingu i współautorów Poradnika. „Mierzalność kampanii w przypadku TV, radia, prasy czy outdooru jest tylko szacunkowa, odpowiedzialność za efekt ponoszą reklamodawca i dom mediowy, zaś efektywność jest różna. Lepiej jest w przypadku tradycyjnego internetu, bo tu mierzalność jest precyzyjna, ale odpowiedzialność za efekt wciąż spoczywa na reklamodawcy. Program afiliacyjny – dzięki oprogramowaniu trackingowemu – gwarantuje bardzo precyzyjny pomiar, maksymalną efektywność kampanii, zaś odpowiedzialność spoczywa w całości na sieci afiliacyjnej i wydawcach. Klient płaci więc wyłącznie za faktyczny, a nie „oczekiwany” efekt” – dodaje Pasławski.

Z usług sieci afiliacyjnych korzystają firmy różnych branż. Najszybciej ich zalety dostrzegły branże: finansowa, telekomunikacja, handel detaliczny, rozrywka i biura podróży. Sądząc po ekspansji takiego modelu prowadzenia biznesu w krajach, gdzie używanie internetu w celach marketingowych jest bardziej powszechne, również u nas będzie on stosowany coraz szerzej. Obecny kryzys sprzyja liczeniu każdej złotówki. Poradnik Marketingu Afiliacyjnego to dobry krok, aby przybliżyć tę dziedzinę również polskim marketingowcom.