Siła rekomendacji – kampania marketingowa Inter-Fragrances

przez | 20/03/2009

Rekomendacje znajomych mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe. Dlaczego? Ponieważ ludzie ufają najbardziej opiniom bliskich osób. Z tego względu firma Inter-Fragrances zdecydowała się na wykorzystanie w swojej kampanii promocyjnej  narzędzia jakim jest marketing szeptany.

Ze względu na dużą wiarygodność komunikatów przekazywanych przez konsumentów, marketing szeptany staje się coraz bardziej popularną formą promocji. Jak pokazują wyniki badań, konsumenci chętnie rozmawiają na temat produktów – jest to aż 21% wszystkich nieformalnych rozmów1. Choć klienci sami przekazują sobie informacje na temat interesujących ich towarów, prawdziwą sztuką jest skłonienie konsumentów do rozmów na temat konkretnych produktów czy usług.

Założenia akcji

Firma Inter-Fragrances postanowiła skorzystać z licznych zalet marketingu szeptanego i zaprosiła do współpracy 700 liderek opinii. Były to kobiety w wieku 20-45 lat, które mieszkają w dużych miastach, mają liczne grono znajomych oraz chętnie korzystają z Internetu. Wybrane osoby otrzymały preparaty do pielęgnacji włosów z serii Seboradin, Nano Effect oraz próbki produktów dla swoich znajomych. Przez miesiąc liderki opinii testowały przekazane produkty,  dzieląc się swoimi spostrzeżeniami z przyjaciółmi.

Rezultaty

Dzięki akcji, 700 liderek opinii zaczęło dzielić się ze swoimi najbliższymi znajomymi spostrzeżeniami na temat preparatów Inter-Fragrances. Liderki rozmawiały na temat  testowanych kosmetyków z 8 700 osobami, co pozwoliło zbudować całkowity zasięg kampanii na poziomie 18 300 osób.

„Wiarygodność, szczerość, rekomendacja to główne zalety wykorzystywania w działaniach marketingowych nieformalnego przekazywania opinii konsumenckich. Ludzie bardziej ufają pozytywnym opiniom swoich przyjaciół, niż reklamom telewizyjnym. Umieszczenie produktu w odpowiednich rękach pozwala wywołać falę pozytywnych rekomendacji. Tak stało się w przypadku naszej akcji” – mówi dyrektor ds. handlu
i marketingu firmy Inter-Fragrances Edyta Popławska. „Wytypowane liderki w wiarygodny sposób dostarczały informacji swoim znajomym, którzy opinie te przekazywali dalej. Dzięki efektowi kuli śnieżnej dotarliśmy z przekazem do grupy prawie 20 000 osób. Ważnym elementem kampanii była dla nas również możliwość uzyskania informacji zwrotnej na temat testowanych produktów. Potwierdzeniem naszych starań o najwyższą jakość produktów były opinie uczestniczek akcji. Warto podkreślić, że 89 % osób biorących udział w akcji uważało, że po zastosowaniu produktów Seboradin i Nano Effect ich włosy stały się zdrowsze. Aż 78 % osób uważało, że kuracje są skuteczne, a 64 % że produkty te są wysokiej jakości” – opowiada Edyta Popławska.

Zastosowanie narzędzia jakim jest marketing szeptany w przypadku Inter – Fragrances pozwoliło dotrzeć poza dotychczasową grupę odbiorców oraz zwiększyć świadomość produktów z portfolio firmy. Liderki opinii, które miały możliwość przetestowania produktów, w naturalny i wiarygodny sposób dostarczyły informacji na temat preparatów Inter-Fragrances swoim znajomym. A opinie te przekazywane dalej w sposób spontaniczny zaczęły docierać do kolejnych konsumentów…