INTERNET 2009 – raport Polskich Badań Internetu i „Press”

przez | 20/03/2009

W najnowszym numerze „Press” pojawił się pierwszy kompletny raport na temat internetu oparty na szerokich badaniach przygotowanych przez spółkę Polskie Badania Internetu. To podsumowanie najważniejszych zjawisk, jakie obserwowaliśmy w sieci w 2008 roku oraz próba analizy, co będzie najważniejszego w sieci w tym roku.

Trendy: Ranking 100 najpopularniejszych witryn w polskim internecie wyraźnie pokazuje, jak bardzo na znaczeniu zyskały strony skupiające społeczności. Do pierwszej dziesiątki wszedł przebojem serwis Nasza-klasa.pl mający ponad 8 mln użytkowników. Z witryn typu: społeczności, blogi, fora, czaty korzysta już ponad 70 proc. polskich internautów. Wyzwaniem dla tych stron jest przekucie popularności w sukces finansowy.

Polski internauta obecnie w większym stopniu wykorzystuje sieć do celów praktycznych (poczta elektroniczna, zakupy, e-usługi bankowe, rezerwacja biletów), lecz także coraz częściej angażuje się we współtworzenie kontentu, wrzucając na strony zdjęcia, muzykę, pliki wideo. Jak pokazuje analiza użytkowników 10 serwisów społecznościowych, kobiety szukają w sieci przede wszystkim kontaktu, mężczyźni – muzyki i erotyki, natomiast młodzież – możliwości autoprezentacji. Tegorocznym trendem ma być rozwój serwisów profilowanych adresowanych do konkretnych grup zawodowych, hobbystycznych itp.

Producent stracił kontrolę nad informacją o swoim produkcie, teraz ma ją konsument – to bodajże najistotniejszy trend rządzący e-handlem. Dla 78 proc. internautów sieć jest kluczowym źródłem informacji o produktach oraz rekomendacji zakupowych. Co piąty internauta nie tylko szuka w niej informacji o produkcie, ale wprost pyta o opinie innych użytkowników.
Wydanie z raportem Polskich Badań Internetu i „Press” – INTERNET 2009 w salonach sprzedaży od 15 marca.