Raport: Agent ubezpieczeniowy w sieci

Czy internauta to potencjalny klient  dla agenta ubezpieczeniowego?  Czy internauci znajdują dane agentów ubezpieczeniowych w sieci?  Jak agent ubezpieczeniowy może zaistnieć w Internecie?

Z najnowszych badań firmy Gemius wynika, że pod koniec 2008 roku liczba osób korzystających z Internetu w Polsce wyniosła 15,8 miliona, co stanowi 44,4% wszystkich Polaków w grupie wiekowej powyżej 7 lat. Słowo „ubezpieczenia” jest poszukiwane przez użytkowników sieci średnio 450 tysięcy razy w miesiącu. Według badań przeprowadzonych w 2007 roku przez KPMG na temat ubezpieczeń „direct”, 9 na 10 ankietowanych osób poszukuje w Internecie informacji o ubezpieczeniu przed jego zakupem. Mimo, że aż 58% internautów deklaruje, że kupiłoby ubezpieczenie przez Internet, z realizacją tego zamiaru bywa różnie.

Niechęć do zawarcia ubezpieczenia przez Internet jest zrozumiała. Brak osobistego kontaktu z doradcą to główna bariera zakupu ubezpieczenia przez sieć. Nie każdego bowiem przekona rozmowa telefoniczna z konsultantem infolinii, nie mówiąc już o kalkulacji ubezpieczenia przesłanej mailem – nikt nie opowiada, nie tłumaczy, nie wyjaśnia warunków ubezpieczenia – wszystko wirtualnie. A przecież ubezpieczenie to produkt niematerialny, nie możemy go dotknąć, spróbować, czy wziąć do ręki – o tym, czy dokonaliśmy dobrego zakupu przekonujemy się dopiero, gdy przydarzy nam się stłuczka, złamiemy nogę lub silny wiatr zerwie nam część dachu – czyli wtedy gdy nastąpi tzw. szkoda ubezpieczeniowa. Takie wirtualne produkty jeszcze długo wielu z nas będzie kupować tradycyjnymi kanałami.

Niezastąpiony agent

Zdania na ten temat są wprawdzie podzielone, ale działalność wielu agentów ubezpieczeniowych nie ogranicza się do sprzedania klientowi polisy. Agenci z wieloletnim doświadczeniem cieszący się portfelem zaufanych klientów – słowem profesjonaliści w swojej dziedzinie okazują nieocenioną pomoc wtedy, gdy ich klienci korzystają ze swoich polis. Agenci spisują z klientami wnioski o wypłatę odszkodowania, pomagają pisać odwołana od decyzji ubezpieczyciela, pośredniczą przy likwidacji szkody. – tego nie uzyska żaden klient serwisu internetowego.

Czy internauta to dobry klient dla agenta?

Z kim kojarzy nam się przeciętny internauta? Czy przypadkiem nie z nastolatkiem siedzącym „na” komputerze po szkole i czatującym na GG? Jak pokazuje raport Gemiusa (Polski Internet 2008/2009) młodzi ludzie  nadal stanowią najliczniej reprezentowaną grupę, jednak ich udział zmalał na korzyść starszych użytkowników. Może to oznaczać, że wśród internautów jest coraz więcej potencjalnych klientów i prędzej czy później żaden biznes nie będzie mógł przejść obojętnie obok grupy klientów z Internetu.

Zwróćmy uwagę na poniższe fakty:

  • Wśród osób w wieku 25-34 lata 59,8 proc. korzysta z sieci,
  • W grupie osób między 34 a 44 rokiem życia  50,1 proc. jest użytkownikami Internetu.
  • 51,7 proc. internautów to osoby w wieku 25-59 lat,
  • 60,7 proc. użytkowników Internetu to osoby z wykształceniem średnim i wyższym,

Źródło: Gemius, Raport: Polski Internet 2008/2009)

Kto inny jest lepszym klientem dla agenta ubezpieczeniowego?

Agent ubezpieczeniowy w Internecie

Szukanie informacji w Internecie tak się upowszechniło, że w świadomości społeczności internetowej króluje powiedzenie, że „to czego nie ma w internecie po prostu nie istnieje”. Dlatego coraz więcej osób poszukuje informacji o ofertach ubezpieczeniowych właśnie w sieci.

Średnia miesięczna liczba wyszukań słów:

  • „ubezpieczenia” – 450 000 razy
  • „ubezpieczenie” – 301 000 razy
  • „agent” – 135 000
  • „agent ubezpieczeniowy” – 6 600

Źródło: Google Adwords

Niestety, jak się okazuje, osoby chcące skontaktować się z agentem za pośrednictwem Internetu obecnie nie mają dużych szans na powodzenie. Większość agentów nie posiada swoich stron internetowych, ani nawet wirtualnych wizytówek.  Przez co nie prezentują swojej oferty i nie pozwalają klientom się odnaleźć.

Jeżeli przyjrzymy się istniejącym wizytówkom w internetowych serwisach adresowych, znajdziemy tam agentów w następujących liczbach:

  • PKT.pl (525 agentów na całą Polskę; 9 we Wrocławiu)
  • Panorama Firm (1152 agentów na całą Polskę; 10 we Wrocławiu)
  • Ubezpieczyciel.pl (933 pośredników na Polskę, 48 we Wrocławiu)

Najwięcej agentów zarejestrowanych jest w Panoramie Firm. Jest to jednak stosunkowo niewiele w porównaniu do prawie 40 tysięcy agentów (wraz z multiagentami) zarejestrowanych w Polsce – nawet, gdy założymy, że aktywna z nich jest mniej więcej połowa. Ponadto dane są mało aktualne, niekompletne, agenci są pomieszani z pośrednikami i doradcami finansowymi. Na wizytówkach rzadko kiedy znajduje się jakakolwiek informacja o ofercie agenta.

Jak agent może zaistnieć w Internecie?

Sposobów na pojawienie się w Internecie jest co najmniej kilka i wbrew pozorom bardziej liczy się tutaj pomysł i trochę wiedzy niż pieniądze. Można zacząć od umieszczenia informacji o sobie w różnych katalogach – odpowiednikach dawnych książek telefonicznych. Najnowsze tego typu narzędzie zostało uruchomione na portalu www.ubezpieczenie.com.pl pod hasłem Znajdź agenta http://www.ubezpieczenie.com.pl/katalog_agentow/0,0.html – tu każdy pośrednik ubezpieczeniowy może za darmo umieścić swoją wizytówkę, czyli pełne dane kontaktowe oraz krótką informację o ofercie.

Trochę więcej zaangażowania wymaga założenie strony internetowej. Trzeba wybrać dobrą domenę www, zaprojektować szatę graficzną, wypełnić stronę tekstami, aż wreszcie wypozycjonować ją. Pozycjonowanie jest jednym z podstawowych elementów  promocji w Internecie. W skrócie polega to na doprowadzeniu do wyświetlania strony na jak najwyższej pozycji w wyszukiwarkach takich jak Google. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ aż w 80-90% przypadków, klient trafia na dany portal właśnie z wyszukiwarki. Te wszystkie zabiegi możemy zlecić komuś albo – jeśli się na tym znamy – zrobić wszystko samemu.

Jeśli nie chcemy aż tak angażować swoich sił, możemy skorzystać z oferty gotowych stron na: http://www.ubezpieczeniaonline.pl/strony/ osoby związane z branżą mogą założyć własną witrynę, bez znajomości HTML.

Jakie korzyści może przynieść agentowi własna strona internetowa?

Wizytówka jest dostępna dla kilkunastu milionów osób 24h na dobę i 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku. Reklamujemy się niewielkim kosztem w najpotężniejszym– jakim jest Internet. W oczach osób posługujących się Internetem na co dzień, stajemy się bardziej wiarygodni i profesjonalni. W mailu czy poprzez komunikator internetowy możemy przesłać link do swojej strony znajomym i klientom. Jeśli będą chcieli nas komuś polecić – nie ma nic prostszego, jak niezobowiązujące „podesłanie linka”. Aż w końcu na swojej stronie możemy pochwalić się rekomendacjami, a przecież nie ma lepszej reklamy niż opinia zadowolonego klienta.

Podsumowanie:

Agencie – Twoja własna strona www:

1. Stawia Cię w roli eksperta. W Internecie liczy się dobre wrażenie. Dobra strona zwiększa Twoja widoczność, wiarygodność i zaufanie. Internauci przyzwyczaili się do stron-wizytówek ekspertów poszczególnych grup zawodowych (prawnicy, agenci nieruchomości, architekci)

2. Buduje tożsamość Twojej marki. Twoja strona reprezentuje Ciebie i Twoja firmę na rynku. Co druga firma posiada stronę internetową! Czy stronę internetową posiada co 2 agent?

3. Pozwala Ci dotrzeć do Klientów na całym świecie. Jeśli oferujesz usługi na swojej stronie, zwiększasz geograficzny zasięg swojego rynku z najbliższej okolicy do całej Polski a nawet całego świata.

4. Jest maszyną do robienia pieniędzy działająca 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Internet nie śpi, internauci korzystają ze stron www zawsze i wszędzie. Czy warto tracić takie medium kontaktu?

5. Buduje Twoja bazę danych. Strona internetowa może zwiększać skuteczność Twojego cyklu sprzedaży, wydłużając listę potencjalnych Klientów.

6. Pozwala filtrować Klientów, którzy nie są zainteresowani. Klienci zapoznają się z oferta i Tobą zanim skorzystają z usług. Osoby szczerze zainteresowane wypełnia formularz kontaktowy lub zadzwonią do Ciebie umówić się na spotkanie.

7. Umożliwia odważne wyrażenie samego siebie. Strona internetowa to wspaniałe narzędzie do autoprezentacji własnej osoby. To rozszerzenie Twojego własnego „ja”, reprezentacja Ciebie i tego, co masz do zaoferowania.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu