Jak sprawdzić, czy sklep internetowy jest wiarygodny?

przez | 17/03/2009

„Oszukani klienci sklepów internetowych i wyłudzone setki tysięcy złotych!” Takie nagłówki mogliśmy przeczytać w gazetach lub usłyszeć w radiu bądź telewizji w ostatnim czasie. Czy taki los czeka każdego klienta, robiącego zakupy w Internecie? Czy każdy sklep internetowy prowadzi nieczystą grę z klientem? Jak w takim wypadku ocenić, czy sklep jest niezawodny?

Odpowiada redcoon.pl

W związku z zaistniałą sytuacją na rynku e-commerce pojawiają się pytania i wątpliwości dotyczące wiarygodności sklepów internetowych. Doświadczony na rynku europejskim sklep internetowy z branży elektroniki użytkowej redcoon podpowiada internautom, jak zweryfikować godnego zaufania sprzedawcę.

– Wielu użytkowników, osób wahających się, czy kupować w sieci, jak i osób będacych już klientami e-sklepów może zastanawiać się, czy nadal dokonywać zakupów online. W gąszczu ofert można jednak wybrać sklepy, które są wiarygode – mówi prezes redcoon Polska Sp. z o.o., Magdalena Zomrowska.

Na co zatem zwrócić uwagę?

  • Dane sklepu. Sprawdzenie takich danych powinno być jednym z pierwszych kroków w weryfikacji, należy sprawdzić, czy na stronie internetowej w przejrzysty sposób podana jest dokładna nazwa i adres sprzedawcy, rzeczywiste miejsce prowadzenia działalności, telefon kontaktowy, dane identyfikacyjne (jak NIP, REGON, nr KRS).
  • Wygląd strony. Warto pokusić się o obserwację strony przez kilka dni, sprawdzić, czy „żyje” – stwierdzenie dokonywanych zmian sugeruje, że nad przygotowaniem oferty wirtualnego sklepu rzeczywiście pracuje zespół osób.
  • Certyfikaty. Posiadanie przez sklep certyfikatów wydanych przez znane instytucje (np. Euro-label, TÜV) wskazuje na fakt, że sklep i jego procedury zostały poddane weryfikacji oraz uzyskały rekomendację z zaufanych, niezależnych źródeł. Nie bez znaczenia są również certyfikaty potwierdzające bezpieczeństwo transakcji (SSL encrypted Webshop System).
  • Kontakt z klientem i jakość obsługi. Należy zwrócić uwagę na dostępne kanały komunikacji, w szczególności telefon, e-mail (czas oczekiwania na odpowiedź), faks, a także nowe formy udzielania informacji jak np. czat. Poza tym obawy wzbudzać powinien sklep, który nie informuje klienta o stanie realizacji zamówienia, a w przypadku opóźnienia zawiadamia o zaistniałej sytuacji.
  • Oferowany asortyment. Wskazane jest zwrócenie uwagi na ilość i różnorodność proponowanych przez sklep produktów, a także sposób ich prezentacji.
  • Dane o towarze. Istotne są rzetelne opisy i dobrze przygotowane zdjęcia produktów oraz informacje o dostępności, które pomagają w podjęciu decyzji o zakupie.
  • Ceny. Przed decyzją o zakupie warto porównać ceny w różnych sklepach. Gdy trafimy na super okazję, zachowajmy „zimną krew”. Podejrzane powinny wydawać się ceny znacznie zaniżone, odbiegające od innych rynkowych. Najkorzystniejsze oferty należy sprawdzać szczególnie wnikliwie, ponieważ niektórzy dostawcy próbują złapać łatwowiernego klienta, stosując różne „sztuczki”.
  • Proces zamawiania. Ważna jest możliwość wyboru dogodnej formy płatności spośród kilku opcji, bez narzucania przedpłaty w celu uzyskania atrakcyjniejszej ceny.
  • Regulamin sklepu. Warto zapoznać się z jego treścią, sprawdzić, czy sprzedawca jasno i czytelnie przedstawia zasady oraz warunki dokonywania zakupów i dostawy towarów, a także warunki zgłaszania i rozpatrywania wszelkich zwrotów.
  • Opinie klientów. Cenną wskazówką mogą być pozytywne komentarze klientów, jednak nie zawsze są one miarodajne i pewne, w szczególności gdy sklep posiada ich przesadnie dużą ilość w stosunku do czasu działalności, jak i innych sklepów. Zdarza się, że reakcja sklepu na negatywny głos może „powiedzieć” więcej i dać obraz, jak sprzedawca traktuje i obsługuje klienta w problematycznych sytuacjach.
  • Współpracujące ze sklepem firmy kurierskie i banki kredytowe. Warto sprawdzić, z jakimi firmami sklep prowadzi kooperację. Ma to pewne znaczenie dla miary wiarygodności sklepu, oznacza, że dla innych podmiotów sklep jest godnym zaufania partnerem.
  • Czas działalności na rynku, renoma.

– Mam świadomość, że obecnie rozwijanie działalności internetowej jest w pewnym stopniu utrudnione. Jesteśmy częścią redcoon.com, która rozpoczęła działalność w 2003 r. i pomyślnie prowadzi sklepy internetowe w 8 europejskich krajach. Wiarygodność sklepu to bardzo ważny czynnik, z czego doskonale zdaję sobie sprawę, osobiście interweniując w problematycznych sytuacjach naszych klientów – dodaje Magdalena Zomrowska.

W obliczu ostatnich wydarzeń na rynku handlu internetowego wydaje się, że zaufanie do tego typu sklepów może spaść, jednak istnieją kryteria, dzięki którym można ocenić sklep i zrobić zakupy pikantnie tanio, prosto i co najważniejsze bezpiecznie.

redcoon w Polsce: www.redcoon.pl