Znamy najlepszych przewoźników 2008 roku

przez | 09/03/2009

Najlepsze według pasażerów linie lotnicze wybrane! V edycja Plebiscytu Najlepsza Linia Lotnicza 2008 przynosi dwa precedensy – Lufthansa wraz ze SWISS-em – odebrały aż 3 nagrody. W tym roku również pojawił się zwycięzca w nowej kategorii – najlepsza linia czarterowa.

6 marca, podczas uroczystej Gali w krakowskim hotelu Sheraton, poznaliśmy wyniki głosowania pasażerów, którzy wybrali najlepsze ich zdaniem linie lotnicze. Od 1 grudnia 2008 r. do 22 lutego 2009, trwał plebiscyt organizowany przez branżowy portal Pasazer.com, którego Partnerem oraz współorganizatorem Gali był Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice. W głosowaniu pasażerowie wybierali linie lotnicze operujące w Polsce, które ich zdaniem świadczą usługi na najwyższym poziomie.

W 2008 roku liderami w swoich kategoriach wybrani zostali:

  • najlepsza tania linia lotnicza – Wizz Air
  • najlepsza tradycyjna linia lotnicza – Lufthansa
  • najlepsza biznesowa linia lotnicza – Lufthansa
  • najlepsza czarterowa linia lotnicza – Air Italy Polska

W kategorii tanich linii drugie miejsce zajął easyJet, a trzecie – ex aequo – Norwegian i Ryanair. To przewoźnicy, którzy dynamicznie rozwijają swoje siatki połączeń w Polsce. Lufthansa uznana za najlepszą tradycyjną linię lotniczą zmusiła PLL LOT do zadowolenia się drugim miejscem w tej kategorii. Trzecie miejsce zajęły linie British Airways, oferujące przeloty do Londynu z trzech polskich miast: Warszawy, Krakowa i Gdańska. W kategorii najlepsza biznesowa linia lotnicza, po niemieckim przewoźniku, kolejne miejsca zajęły: ponownie British Airways oraz, debiutujący wśród wyróżnionych linii, SWISS, należący zresztą do Lufthansy.

– W Plebiscycie wzięło udział blisko dwa razy więcej osób niż rok wcześniej. Cieszy nas, iż Plebiscyt staję się coraz bardziej popularny i trwale wpisuje się w kalendarz wydarzeń lotniczych w Polsce – mówi Paweł Cybulak, redaktor naczelny portalu Pasazer.com.

W Plebiscycie wzięło udział ponad 10 tysięcy osób. Głosować można było poprzez formularze internetowe. Kupony do głosowania drukował także krakowski „Dziennik Polski”. W tym roku zmieniona została metodologię głosowania. Pasażerowie mogli wybrać do 5 przewoźników z usług których korzystali w każdej kategorii, a następnie ocenić ich w skali 1-10. Tak uzyskane oceny, zważone liczbą oddanych głosów, decydowały o wynikach w Plebiscycie.

Nagrody w poszczególnych kategoriach wręczali: Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski, Wiceminister Infrastruktury Zbigniew Rapciak, Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego Kazimierz Barczyk oraz Dyrektor Naczelny Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” Michał Marzec. Gala zgromadziła ponad 200 znamienitych Gości zawodowo związanych z lotnictwem. W Krakowie obecni byli m.in. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński, Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Krzysztof Banaszek, prezesi wszystkich polskich portów lotniczych, przedstawiciele większości linii lotniczych operujących w Polsce, reprezentanci tour operatorów, a także osoby hobbystycznie związane z awiacją.

To już piąta edycja plebiscytu, drugi raz wieńcząca go gala odbywa się w Krakowie. W tym roku patronat nad Plebiscytem i Galą objęli Prezydent Miasta Krakowa, profesor Jacek Majchrowski oraz Marszałek Województwa Małopolskiego, Marek Nawara. Patroni medialni to Dziennik Polski, Airgate (Magazyn Portu Lotniczego Kraków – Balice) oraz portal Magiczny Kraków.