Co nowego przyniesie druga seria Fortu Boyard?

przez | 06/03/2009

Pierwsza seria odcinków programu „Fort Boyard” charakteryzowała się trudnymi zadaniami, wysokimi emocjami oraz szeregiem niespodzianek i zwrotów akcji, jakie napotykali na swojej drodze uczestnicy teleturnieju. Zmagania drużyn składających się ze znanych osobistości polskiego show-biznesu przyciągały do telewizorów wielu widzów. Zasady nowej serii, która rusza już 7 marca o godzinie 19.05, nie ulegną zmianie, jednak we wszystkich odcinkach telewidzowie zobaczą nowe gwiazdy: Katarzynę Zielińską, Andrzeja Grabowskiego, Olgę Borys, Macieja Kurzajewskiego, Renatę Dancewicz, Karola Strasburgera, Beatę Sadowską, Joannę Jabłczyńską, Piotra Cugowskiego, Mandarynę, Rafała Cieszyńskiego, Jana Wieczorkowskiego, a także Annę Prus.

Już w pierwszym odcinku Katarzyna Zielińska – znana m.in. z takich seriali jak „Barwy Szczęścia” czy „Złotopolscy” – wykonuje dość karkołomne i wymagające fizycznie zadania. Jest to jeszcze jedna gwiazda w forcie, która stawi czoła lękowi wysokości. Katarzyna Zielińska będzie miała w drużynie między innymi góralkę oraz zapaśnika – Andrzeja Deberny, który podejmie się wykonania zadania Excalibur (polegającego na wyciągnięciu miecza z „kamienia”, a następnie przecięciu nim liny, na której zawieszony jest klucz). Czy uda mu się sprawnie wykonać to zadanie? Czy poradzi sobie lepiej od Anety Florczyk z pierwszej edycji?

Rzetelna analiza widowni teleturnieju pozwala stwierdzić, że „Fort Boyard” zdobył uznanie szerokiego grona widzów i znacznie podniósł oglądalność stacji, w paśmie w którym był nadawany.

Udział w rynku TVP2 w grupie komercyjnej 16-49
(pasmo emisji: sobota, 19:00 – 20:00)

wykres

  • Emisja programu „Fort Boyard” pozwoliła TVP2 zwiększyć jej udział w rynku w porównaniu do analogicznego pasma emisji tej stacji w poprzednim 2007 roku aż o 46%.
  • „Fort Boyard” emitowany w soboty o 19:10 miał udział w rynku w grupie 4+ na poziomie 20%, czyli o 1,2 punktów procentowych więcej, niż wynik uzyskiwany przez stację w 2007 roku.
  • Program w grupie komercyjnej 16-49 zwiększył udział w rynku TVP2 z 13,6% do 20% SHR.
  • Także widownia w grupie 16-49 miasta uległa powiększeniu z 10% do 15%.

Trzeba także dodać, że „Fort Boyard” uzyskał tak dobre wyniki oglądalności pomimo emisji w najtrudniejszym od wielu lat paśmie emisyjnym zajmowanym przez „Wiadomości” (TVP1), „Fakty” (TVN), „Wieczorynkę” (TVP1), a także debiutujący w ubiegłym sezonie w telewizji Polsat wysokobudżetowy program rozrywkowy „Ranking gwiazd” (który uzyskał wyniki niemal o połowę gorsze, niż „Fort Boyard”).

Zadaniem uczestników programu „Fort Boyard” jest zdobycie pięciu kluczy, które umożliwiają wejście do komnaty skarbów – strzeżonej przez tygrysy – i rozszyfrowanie zagadkowego słowa-kodu, które otwiera drogę do skarbca z główną nagrodą. Droga do sukcesu jest długa i wyczerpująca, drużyna musi wykonać 7 zadań, rozwikłać trzy zagadki i zmierzyć się z dwoma zadaniami specjalnymi.

Na świecie wyprodukowano blisko 1200 odcinków programu w dwudziestu sześciu krajach, m.in.: Anglii, Niemczech, Hiszpanii, Szwecji, Rosji, Grecji, Danii, Argentynie, Holandii, Kanadzie, Belgii oraz na Węgrzech. W każdym z krajów cieszył się wysoką oglądalnością. „Fort Boyard” jest jednym z najpopularniejszych formatów na świecie – francuska firma ALP produkuje go już od 1990 roku, a na antenie France 2 emitowany jest w prime time od 18 sezonów.