15-procentowy wzrost obrotów w Silesia City Center

przez | 06/03/2009

Nadal rosną obroty najemców największego na Śląsku i w Zagłębiu centrum handlowo-rozrywkowego Silesia City Center (Katowice, ul. Chorzowska 107).

W styczniu tego roku były one o 15 proc. wyższe, niż w styczniu roku ubiegłego. – To znaczy, że jeszcze lepiej wykorzystaliśmy okres wyprzedaży – mówi Małgorzata Jarecka, dyrektor ds. wynajmu w Silesia City Center.

W pierwszym miesiącu 2009 r. wyróżniło się dwóch najemców z branż obuwniczej i sportowej, którzy zanotowali obroty większe o blisko 120 proc. Tymczasem średnia, która i tak cieszy handlowców, to kilkanaście procent. Na tym tle dobrze wypadła branża odzieżowa (wzrost o 11 proc.), dla której wyprzedaże to naturalny czas zwiększonego zainteresowania ze strony klientów, ale też dużych przecen towarów.

Styczniowe dane potwierdzają wzrostową tendencję w Silesii w całym 2008 roku. Pod względem obrotów na metr kw. pow. handlowej był on lepszy od poprzedniego także o 15 proc. – Biorąc pod uwagę spowolnienie gospodarcze w kraju i wysoką bazę wzrostów w latach ubiegłych, to bardzo dobry wynik – komentuje Ewa Marcinek, dyrektor zarządzająca Silesii.

Najlepszy najemca osiągnął obrót na poziomie 2 200 euro na metr kw. W ujęciu branżowym w 2008 roku liderami były sklepy z wyposażeniem wnętrz oraz oferujące elektronikę i rozrywkę domową (wzrost o 40 i 33 proc). Dobrze radzili sobie także dystrybutorzy zabawek oraz kawiarnie i restauracje (wzrost sprzedaży o ok. 25 proc.). Większość pozostałych branż zanotowała kilkunastoprocentowy wzrost obrotów, a tylko w dwóch – finansowej i telekomunikacyjnej – wyniki były gorsze niż przed rokiem.

– Widząc tak dobre wyniki na dość trudnym rynku zamierzamy kontynuować naszą strategię doboru najemców. Zależy nam na tym, aby były to marki renomowane, gdyż właśnie takie przyciągają do centrum klientów. Dobre obroty i frekwencja stanowią z kolei zachętę dla jeszcze nieobecnych tu firm. Dlatego kolejka oczekujących jest o wiele dłuższa, niż aktualnie dostępna powierzchnia handlowa, pochodząca jedynie z wymian mniej efektywnych najemców – tłumaczy Małgorzata Jarecka. – Tematu rozbudowy centrum nie odkładamy na półkę – dodaje.

W ubiegłym roku do grona najemców Silesii dołączyły znane światowe marki, takie jak: Armani Jeans & VJC Versace, Patrizia Pepe, Jackpot, czy Sony, a także iSpot (dystrybutor Apple), Flo (wyposażenie wnętrz, grupa AlmiDecor) oraz restauracje Sicilia i Hana Sushi.

Wymienione firmy wzmocniły silną pozycję Silesii, która przyciąga między innymi markami niedostępnymi w innych centrach regionu. Regionalną palmę pierwszeństwa katowickiego centrum potwierdzają także coroczne badania marketingowe prowadzone przez jego zarządcę, spółkę SCC Management.

Rosnące w 2008 r. obroty mają związek z rosnącą systematycznie frekwencją w Silesii. W 2008 roku odwiedziło ją blisko 13 milionów klientów, tj. o 11 proc. więcej niż w roku 2007.

W Silesia City Center na pow. handlowej 65 000 m kw. znajduje się ponad 250 sklepów i punktów handlowych.