Szkolenia NLP – hity, czy mity?

przez | 20/02/2009

25 lutego na kolejnym spotkaniu Klubu Biznes.net (http://klub.biznes.net), gdzie spotykają się przedsiębiorcy, managerowie i profesjonaliści, dyskutowany będzie kontrowersyjny temat szkoleń i technik NLP. Od lat ’80 skorzystało z nich miliony osób na całym świecie, książki na ten temat sprzedają się znakomicie, ale sceptycy twierdzą, że NLP to pseudonaukowe, sekciarskie „pranie mózgu”.

NLP, czyli z angielskiego programowanie neurolingwistyczne, jest zbiorem umiejętności interpersonalnych, sztuką wywierania wpływu na siebie samego i innych ludzi.

Podczas kolejnego spotkania Klubu Biznes.net w środę 25. lutego będziemy dyskutować, czy jest to rewelacyjna metoda osiągania celów i lepszego życia zawodowego oraz prywatnego, CZY tylko pseudonaukowa, sekciarska sztuka manipulacji służąca głównie bogaceniu się trenerów i guru wydających książki, filmy oraz prowadzących szkolenia z tego zakresu.

Gośćmi Klubu Biznes.net, z którymi będziemy dyskutować, są trenerzy NLP – Adam Dębowski oraz Tomasz Zieliński.

NLP narodziło się w latach ’70 w USA jako metoda psychoterapii, a z biegiem lat stało się techniką samodoskonalenia, samomotywacji, negocjacji, sprzedaży, uwodzenia, czy prowadzenia kampanii wyborczych. Z czasem powstało tak wiele technik i odmian NLP, że obecnie mówi się już o stylu życia, który charakteryzuje się ciekawością wobec świata i ludzi, dążeniem do doskonałości oraz zamiłowaniem do śmiałego eksperymentowania i usuwania ograniczeń stojących na drodze do sukcesu i satysfakcji we wszystkich dziedzinach życia.

NLP odniosło spektakularny sukces komercyjny. Pierwsza książka założycieli tego ruchu napisana w 1979 r. sprzedała się w ilości ponad ćwierć miliona egzemplarzy, a jej autorzy porzucili karierę naukową na rzecz wystąpień publicznych, prowadzenia szkoleń i treningów. W ciągu ostatnich 30 lat NLP stało się lukratywną branżą rozwoju osobistego, a z publikacji i szkoleń tego rodzaju skorzystały zapewne miliony ludzi na całym świecie.

Miliony ludzi nie mogą się mylić? Naukowcy różnych dziedzin próbowali przez lata uzyskać potwierdzenie skuteczności NLP, ale powszechnie przyjmuje się, że takich dowodów nie znaleziono. Znalazło się za to grono sceptyków, a nawet otwartych przeciwników NLP, którzy twierdzą że trenerzy i terapeuci poddają swoich pacjentów oraz klientów manipulacji i praniu mózgu spotykanym w rozmaitych sektach. Mimo to popyt na techniki i umiejętności NLP nie maleje, szczególnie w zakresie samodoskonalenia i dziedzin znanych na zachodzie jako management training i life coaching.

Czy zatem NLP jest doskonałym, bogatym zbiorem sprawdzonych technik od pozytywnego myślenia, po sztukę perswazji i wpływania na innych ludzi, czy też średnio-skuteczną, pseudo-naukową maszynką do zarabiania pieniędzy na naiwniakach, którzy chcą poczuć się i żyć lepiej? Czy szkolenia i techniki NLP to hity, czy mity?

Członkowie Klubu Biznes.net spotykają się podczas cyklicznych, wieczornych spotkań networkingowych odbywających się raz na 2-3 tygodnie w nieformalnej atmosferze i klubowym zaciszu. Celem spotkań jest doskonalenie sztuki autoprezentacji i wzajemne wsparcie biznesowe, m.in. przez wymianę kontaktów. Relacja wideo z pierwszego spotkania została przygotowana przez Brief TV.

“Gościem Specjalnym pierwszego spotkania Klubu był Grzegorz Kiszluk, Redaktor Naczelny miesięcznika Brief. Grzegorz opowiedział jak radzić sobie z dekoniunkturą, dlaczego warto doskonalić swoje produkty i usługi oraz jak lepiej je promować i sprzedawać. ” – opowiada Dariusz Murza, lider warszawskiego Klubu Biznes.net.

Spotkania Klubu Biznes.net odbywają się w nieformalnej, klubowej atmosferze. Cenimy sobie konkrety, rozmowę bez zadęcia i relacje biznesowe “bez ściemy”. Goście Specjalni nie występują u nas z mównicy, a najważniejszą częścią każdego spotkania jest jednominutowa prezentacja każdego z uczestników spotkania.

„Biznes robi się z ludźmi, a z ludźmi trzeba rozmawiać. Otwórz się na szansę zrobienia nowego biznesu. Powiedz nam czego szukasz i co oferujesz. Razem znajdziemy nowych klientów, partnerów i biznes. Bądź aktywny, a wkrótce zobaczysz rezultaty. Z ludźmi trzeba rozmawiać.” – mówi Sebastian Kluczyk, szef Klubu Biznes.net na Polskę.

W najbliższych miesiącach, w odpowiedzi na rynkowe zapotrzebowanie, planujemy organizację spotkań Klubu również w kilku największych miastach poza Warszawą w modelu franczyzowym.

Klub Biznes.net : http://klub.biznes.net

Wideorelacja z pierwszego spotkania Klubu Biznes.net: Brief TV

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.