Rabat TAK. Gwarancja stałej ceny NIEkoniecznie

Mimo wielu lat podobnych doświadczeń Polacy wciąż lubią ryzyko. Co szósty klient kupujący w tym sezonie wakacje w promocji wcześniej taniej nie chce bezpieczeństwa finansowego i odmawia dokupienia gwarancji stałej ceny. Co piątemu klientowi trzeba o takiej możliwości przypomnieć. Portal turystyczny EasyGo.pl przeprowadził analizę zachowań zakupowych klientów kupujących swoje wakacje w promocyjnej sprzedaży wcześniej taniej.

Analizie poddano cały okres odkąd tylko w masowej sprzedaży pojawiła się letnia oferta promocyjna. Mając na uwadze bezpieczeństwo finansowe i spokój klienta, a także monitorując sytuację na rynkach światowych i śledząc informacje o kryzysie konsultanci EasyGo.pl pytali każdego kupującego o chęć włączenia do podpisywanej umowy gwarancji stałej ceny.

Wydaje się, że nie jest źle bo aż 65,3 procent klientów wybrało oferty w promocji wcześniej taniej, gdzie gwarancja stałej ceny była stałym elementem kupowanego pakietu.

Niestety, jeżeli produkt nie zawierał tego w pakiecie, klienci bardzo rzadko o niego dopytywali. Aż 18,9 procent klientów zdecydowało się dokupić gwarancje stałej ceny dopiero po wyraźniej, często zobrazowanej konkretnym przykładem liczbowym, sugestii konsultanta.

Niepokojący zaś jest fakt, że aż 15,8% klientów, mimo akcentowania wartości takiego zabezpieczenia zdecydowanie odmówiło jego dokupienia. Ta grupa za kilka miesięcy z całą pewnością należeć będzie do grona poszkodowanych. Mowa oczywiście o kolejnych dopłatach paliwowych i kursowych.

EasyGo.pl rokrocznie przedstawia zalety wcześniejszego kupowania ofert wakacyjnych. – Co najmniej na 4 miesiące roku pojawiają się na naszych stronach żółte etykiety grupujące całość oferty promocyjnej w poszczególnych kategoriach – wyjaśnia Tomasz Domżalski – Bardzo uważnie obserwujemy klikalność tych elementów, bo te wyniki pozwalają nam dostrzec preferencje zakupowe naszych klientów.

W tym sezonie klikalność poszczególnych kreacji promujących wartości dodatkowe promocyjnej oferty wcześniej taniej przedstawia się do chwili obecnej następująco:

  • rabat 63% klikających,
  • wycieczki fakultatywne gratis 18,8%,
  • gwarancja stałej ceny 9,8%,
  • zaliczka 5,2%,
  • ubezpieczenie od kosztów rezygnacji 3,2%.

– Rabat i zniżki to główny magnes przyciągający uwagę naszych klientów – zawraca uwagę Tomasz Domżalski, dyrektor marketingu EasyGo.pl. – Z wszystkich przeprowadzonych u nas kampanii promujących zalety wcześniejszego planowania wakacji, właśnie opcja rabatowa wybierana była najczęściej. Jestem bardzo zaskoczony, że w obecnej sytuacji gospodarczej o bezpieczeństwie finansowym swoich wakacyjnych zakupów pomyślało mniej niż 10% szukających ofert klientów.

W całej tej statystyce, najbardziej zaskakuje fakt braku perspektywicznego myślenia osób zdecydowanie odmawiających. – Dopłaty paliwowe to przecież żadna nowość, a raczej standard w branży turystycznej. I to od kilku lat przypomina Andrzej Glapiak, PR manager EasyGo.pl. – W drugiej połowie ubiegłego roku, w związku z zawirowaniami na światowych rynkach finansowych, informacjach o kryzysie i ruchomych kursach walut pojawiły się także dopłaty kursowe/walutowe.

Te dodatkowe zagrożenia i obciążenia z całą pewnością każdy touroperator zgodnie z Ustawą i podpisaną przez klienta umową może przerzucić na jego barki. – Wówczas tradycyjnie wzrośnie odsetek próśb, wyjaśnień, reklamacji ze strony rozżalonych takim obrotem sprawy Klientów – dodaje Glapiak.

A przecież ustrzec się od takich sytuacji jest bardzo łatwo. Pracownicy EasyGo.pl raz jeszcze pokazuje prosty mechanizm zakupu promocyjnego z opcją dodatkowego dokupienia gwarancji stałej ceny.

Zakładając przykładowo, że katalogowa cena dwuosobowej rezerwacji wynosi 5000 zł. W promocji wcześniej taniej możemy kupić tą samą ofertę nawet z 40% rabatem. Zatem wartość naszej przykładowej wycieczki może spaść nawet nawet do 3000 zł, a nasz promocyjny rabat wyniesie aż 2000 zł.

Jeżeli nasze rabatowe oszczędności (2000 zł) mamy następnie uszczuplić o dokupienie gwarancji stałej ceny to musimy od jego wartości odjąć 300 zł (średnia cena na osobę to kwota 150 zł – w zależności od kierunku, długości wyjazdu, touroperatora).

Cena końcowa przykładowego wyjazdu może zatem – po odjęciu rabatu i jednoczesnym dokupieniu gwarancji stałej ceny – wynieść 3300 zł.

Okazuje się, że uszczuplenie tak dużego rabatu o przykładowe 300 zł bywa dla części klientów dużym wyrzeczeniem. Rezygnują z dokupienia opcji bezpieczeństwa przyjmując świadomie ryzyko późniejszych dopłat. Podkreślić wyraźnie należy, że to ryzyko od razu skazane jest na porażkę. Obserwując obecną sytuację gospodarczą, ruchy na światowych rynkach finansowych i dotychczasowe zachowania touroperatorów (już pojawiły się pierwsze dopłaty) trzeba liczyć, że w tym sezonie średnia kwota dopłat wynikających m.in. z wahania kursów walut i różnic w cenach paliwa lotniczego sięgnie progu 500 zł na jedną osobę.

EasyGo.pl zdecydowanie zachęca wszystkich swoich klientów do kupowania ofert z gwarancją stałej ceny w pakiecie lub do dokupienia tej opcji. Wydatek to mały, uszczuplający tylko nasz promocyjny rabat, a dzięki niemu zyskujemy spokój i bezpieczeństwo finansowe naszych zaplanowanych z wyprzedzeniem wakacji.

Na 24 biura podróży organizujące masową turystykę w najbardziej popularnych kierunkach gwarancję stałej ceny w pakiecie oferuje obecnie 7 touroperatorów. 11 proponuje dodatkowe dokupienie takiej opcji, a 6 nie daje w ogóle takiej możliwości.

Gwarancja stałej ceny to zabezpieczenie przed skutkami dopłat wynikającymi z podwyżki kosztów transportu, wzrostu opłat urzędowych, podatków, opłat za usługi, np. lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe, a także wzrostu kursów walut.

Dopłaty (paliwowe/kursowe) – zmiana ceny usługi turystycznej musi wynikać wprost z zapisów i warunków umowy zawartej z klientem i obejmuje pozycje jak wyżej.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu