Czy w Walentynki można obejść się bez muzyki?

przez | 10/02/2009

ZPAV przypomina o obowiązku uiszczania opłat za odtwarzanie muzyki w lokalach.

Romantyczna kolacja, wieczór w klubie lub na dyskotece – to bardzo popularne sposoby na spędzenie Walentynek z ukochaną osobą. W ulubionym lokalu na pewno nie powinno zabraknąć nastrojowej muzyki. Niestety, nie każdy właściciel restauracji czy klubu przestrzega obowiązku uiszczania opłat za publiczne odtwarzanie muzyki.

Muzyka jest efektem czyjejś pracy. Aby mogła do nas trafić, ktoś musiał ją najpierw skomponować, zagrać lub zaśpiewać, a w końcu nagrać i udostępnić. Od studia nagraniowego do sklepu muzycznego, czy stacji radiowej wiedzie długa droga, które wiąże się z pracą kompozytorów, wykonawców i producentów. Każda z tych grup ma prawo do wynagrodzenia za przygotowanie i dostarczenie do odbiorców gotowego produktu, jakim jest utwór muzyczny. Według ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., chroniącej prawa twórców, wykonawców i producentów, podmioty gospodarcze mają obowiązek odprowadzania opłat za publiczne odtwarzanie muzycznych nagrań audio i video do wskazanych Organizacji Zbiorowego Zarządzania. Należą do nich: Związek Producentów Audio-Video (ZPAV), reprezentujący prawa producentów, Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych (ZAiKS), chroniący prawa autorów oraz stowarzyszenia STOART i SAWP, dbające o interesy samych artystów.

Bardzo ryzykowne jest często spotykane stwierdzenie właścicieli lokali, że muzyka nie ma żadnego wpływu na ich działalność. W przeważającej większości restauracji i klubów jest ważnym elementem budującym klimat. „Milczący” lokal z pewnością nie przyciągnie zbyt wielu gości. Muzyka ma ogromny wpływ na działalność takich lokali i według prawa właściciele, chcący wykorzystywać ją w swojej działalności, są zobowiązani uiszczania stosownych opłat” – mówi Bogusław Pluta, Dyrektor w Związku Producentów Audio-Video.

Do uiszczania opłat za odtwarzanie muzyki w miejscach publicznych zobligowani są nie tylko właściciele restauracji, pubów czy dyskotek ale także wszyscy przedsiębiorcy, którzy korzystają z muzyki w celach komercyjnych: właściciele hoteli, klubów fitness, czy organizatorzy widowisk sportowych.

Więcej informacji znaleźć można na stronie internetowej ZPAV pod adresem: www.zpav.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.